همه چیز درمورد کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل یک روش درمان نسبتاً ساده و رایج در دندانپزشکی است. دندان عقل دومین یا آخرین جفت دندان بزرگسالی است که یک فرد، معمولاً در اواخر سال‌های نوجوانی یا اوایل بزرگسالی رشد می‌کند. در ادامه به بررسی همه چیز درمورد کشیدن دندان عقل می پردازیم تا بتوانید بهترین زمان جراحی دندان عقل را تخمین بزنید.

عوامل متعددی وجود دارد که تعیین می کند آیا ممکن است نیاز به کشیدن دندان عقل خود داشته باشید یا خیر، یکی از آنها درد مکرری است که ممکن است در ناحیه دندان عقل ایجاد شود. اگر نیاز به کشیدن دندان عقل دارید، بهتر است برای مشاوره و بررسی دقیق دندانپزشک به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.

کشیدن دندان عقل نسبتاً سریع است و برای بهبودی زمان زیاد طول نمی‌کشد. در بیشتر موارد، در یک دوره حدود 2-5 روزه به طور کامل بهبود خواهید یافت. با این حال، قبل از اینکه هر نوع روش یا جراحی را در نظر بگیرید، اجازه دهید به برخی از سوالات مطرح شده در این زمینه بپردازیم. در پایان این مقاله، تصویر واضحی از برداشتن دندان عقل  در بیهوشی خواهید داشت.

جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل در بی حسی

کشیدن دندان عقل چقدر ضروری است؟

  • کشیدن دندان عقل می تواند پاسخی برای بسیاری از مشکلات دهان و دندانی باشد که به دلیل رویش آن ها ایجاد می شود. برخی از مشکلات مرتبط به دندان عقل در زیر بیان شده است. دندان عقل ممکن است به روش های مختلفی تحت تاثیر محیط اطراف قرار بگیرد که معمولاً به این دلیل است که آنها در پشت دهان قرار می گیرند. به همین دلیل، آنها ممکن است در فک شما به دام بیفتند و اصلا از لثه بیرون نزنند، که منجر به درد و ناراحتی می شود.
  • دندان عقل ممکن است با زاویه بدی بیرون بیاید، دندان‌هایی که از فک با زاویه بد بیرون می‌آیند همیشه به دندان‌های دیگر فشار می‌آورند که منجر به درجه خاصی از رشد ناصحیح دندان می‌شود. تنها راه برای تسکین آن، عمل کشیدن دندان عقل است.
  • نبود فضای کافی برای رشد دندان، اگر اندازه دهان خیلی کوچک باشد، دندان‌ها فضای کافی برای رشد مناسب ندارند و همین امر باعث فشار دندان عقل به دندان‌های دیگر می‌شود که از پیامدهای این فرآیند می توان به ایجاد درد در فک است.
  • ممکن است حفره یا بیماری لثه داشته باشید، یکی دیگر از دلایل کشیدن دندان عقل در افراد، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و ایجاد حفره در دهان است.

بسیار مهم است که از رعایت بهداشت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید، زیرا این امر نقش بسیار مهمی در پیشگیری از پوسیدگی و سایر بیماری های لثه دارد. اگرچه دلایل بیشتری نسبت به موارد ذکر شده نیز وجود دارد، اما نکاتی که شرح داده شد، دلایل اصلی نیاز بیمار برای کشیدن دندان عقل هستند.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم

دندان های عقل شما آخرین مجموعه دندان های آسیاب شما هستند که معمولاً در اکثر افراد بعد از سن 12 سالگی ظاهر می شوند. یک راه بسیار آسان برای فهمیدن اینکه آیا باید برای کشیدن دندان عقل با دندانپزشک وقت بگیرید، وجود دارد. اگر احساس درد در ناحیه دندان عقل دارید، به پزشک مراجعه کنید!

اگر نمی دانید که آیا دندان باید برداشته شود یا خیر، در ادامه چند حالت رایج آسیب های دهان و دندان مرتبط با دندان عقل وجود دارد که ممکن است منجر به جراحی شود.

  1. دندان های ناسالم

بهداشت نامناسب دندان می تواند منجر به عواقب جبران ناپذیری شود. شایع ترین آنها پوسیدگی دندان و ایجاد حفره است. توصیه می شود دندان های عقلی که دیگر سالم نیستند را از طریق جراحی و یا کشیدن دندان عقل از دهان خارج کنید.

  1. رشد ناقص

در برخی از بیماران، دندان عقل به طور کامل از فک خارج نمی شود، که به آن رویش جزئی یا ناقص می گویند. در چنین مواردی، حذف یا کشیدن دندان برای از بین بردن هر گونه احساس ناراحتی توصیه می شود.

  1. عفونت دندان مولر پایین

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کشیدن دندان عقل الزامی شود، ایجاد عفونت در ناحیه پشت مولر است. این عفونت ها می توانند منجر به عوارض متعددی از جمله بیماری لثه شوند. یک مشکل رایج مرتبط با این بیماری، تجربه درد در ناحیه عفونت است. در این مورد، کشیدن دندان عقل باعث تسکین آن می شود.

جراحی دندان در بیهوشی

جراحی دندان عقل در بی حسی

بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل چه زمانی است؟

یکی از بهترین زمان های کشیدن دندان عقل زمانی است که دندان به طور کامل رشد نکرده باشد، زیرا رشد دندان ها معمولاً از تاج شروع می شوند و سپس به سمت ریشه می روند. این به این معنی است که ریشه به طور کامل در دندان رشد نمی کند، بنابراین می توان آن را زودتر برداشت.

خطرات کشیدن دندان عقل چیست؟

کشیدن دندان عقل یک روش درمان دندانپزشکی است که خطرات خاص خود را به همراه دارد. با این حال، توجه به این نکته مهم وجود دارد که خطرات مرتبط با کشیدن دندان بسیار نادر است.

ایمنی این روش زمانی بالا می رود که یک دندانپزشک حرفه ای و باتجربه عمل کشیدن دندان را انجام دهد. برخی از خطرات مرتبط با کشیدن دندان عقل عبارتند از:

احتمال عفونت دندان یکی از عوارض احتمالی خطرات کشیدن دندان عقل است، زخم ناشی از کشیدن دندان عقل پس از جراحی می‌تواند توسط ویروس ها و میکروب های خطرناکی مانند باکتری‌هایی که از طریق خوردن غذا در دندان گیر می کنند، آلوده شود. بیشتر عفونت های باکتریایی را می توان با استفاده از آنتی بیوتیک ها درمان کرد.

همچنین امکان آسیب به نواحی نزدیک محل عمل وجود دارد که شامل استخوان، بافت نرم، اعصاب یا سینوس ها هستند. بسیار مهم است که قبل از رفتن به قرار ملاقات با دندانپزشک، چند نکته را در نظر داشته باشید. از تمیز بودن دندان هایتان مطمئن شوید، که شامل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و تمیز کردن سطح زبان به طور منظم است.

بهترین زمان جراحی دندان عقل

بهترین زمان کشیدن دندان عقل

سخن آخر همه چیز درمورد کشیدن دندان عقل

در این مقاله به بررسی مهم ترین نکات جراحی و کشیدن دندان عقل در کلینیک دندانپزشکی پرداخته ایم. برای گرفتن وقت مشاوره و صحبت با دندانپزشک از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.