نکات مهم بعد از کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان یک روش جراحی برای دندان های از دست رفته به همراه نصب پایه تیتانیومی به عنوان ریشه دندان است. در این مقاله به بررسی نکات مهم بعد از کاشت ایمپلنت و راه های مراقبت از آن می پردازیم که قبل از انجام ایمپلنت دندان باید درمورد آن ها بدانید.

در قرار ملاقات کاشت ایمپلنت، دندانپزشک شما از بی حسی موضعی استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که فرد هیچ گونه دردی را در طول عمل احساس نخواهد کرد. برای روش های معمول کاشت ایمپلنت دندان، بی حسی موضعی برای حفظ راحتی کاملاً کافی است.

برای موارد پیچیده ای که شامل روش های پیوند سینوس یا افزایش استخوان است، دندانپزشک شما ممکن است ارجاع به جراح دهان یا پریودنتیست را توصیه کند که برای عمل، آرامبخش ارائه می دهد. در ادامه دستورالعملی در مورد انتظارات و نحوه مراقبت از محل جراحی پس از جراحی ذکر شده است.

نکات مهم مراقبت از ایمپلنت

مراقبت از ایمپلنت دندان

راحتی پس از عمل، کنترل درد و مصرف دارو

پس از اتمام عمل کاشت ایمپلنت، بی حسی موضعی (یا بی حسی) به تدریج از بین می رود. این معمولا 1-4 ساعت طول می کشد. اگر بعد از 24 ساعت هنوز ناحیه مورد نظر بی حس می شود، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. بسیاری از بیماران پس از کاشت ایمپلنت، ناراحتی صفر یا خفیف را تجربه می کنند.

در برخی موارد، ناراحتی متوسط ​​یا حتی قابل توجهی وجود دارد. داروهای مسکن را طبق توصیه پزشک یا دندانپزشک خود مصرف کنید. در بیشتر موارد، یک ضد التهاب مانند ایبوپروفن (400-600 میلی گرم) یا ناپروکسن (200 میلی گرم) بهترین است. این ایده خوبی است که داروهای مسکن را قبل از از بین رفتن کامل بیهوشی مصرف کنید تا راحتی را بهینه کنید.

اگر ناراحتی وجود داشته باشد، ممکن است 3-4 روز قبل از بهبودی بدتر شود. اگر ناراحتی شما شدید است یا بعد از 5 روز ادامه دارد، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است، حتماً دستورالعمل ها را دنبال کنید و تا زمانی که از بین بروند، آنها را کاملا مصرف کنید.

خون ریزی دندان بعد از کاشت

خونریزی قابل توجه پس از کاشت ایمپلنت دندان نادر است، با این حال، گاهی اوقات رخ می دهد. مگر اینکه دندانپزشک شما دستور دیگری بدهد، یک تکه گاز مرطوب تا شده را گاز بگیرید تا به آن ناحیه فشار وارد کنید. فشار را برای 1-2 ساعت در آنجا نگه دارید. اگر بعد از 1 تا 2 ساعت خونریزی همچنان قابل توجه بود، یک چای کیسه ای را به مدت 30 دقیقه گاز بگیرید. مراقب باشید گونه را نکشید یا آبکشی یا تف شدید انجام ندهید، زیرا این کار می تواند لخته التیام دهنده را از بین ببرد و باعث شروع مجدد خونریزی شود. اگر خونریزی شما کاهش پیدا نکرد یا افزایش یافت، لطفا با ما تماس بگیرید.

رعایت رژیم غذایی

وعده های غذایی را حذف نکنید و سعی کنید کالری دریافتی و تغذیه طبیعی خود را حفظ کنید. مهم است که در حین بهبودی محل ایمپلنت جدید، فشار وارد نشود. در هفته اول پس از کاشت ایمپلنت، غذاهای نرم تری مانند تخم مرغ، ماکارونی، ماهی، سبزیجات پخته شده و اسموتی بخورید.

شما باید از مایعات بسیار داغ (قهوه داغ) یا غذاهای ساینده (آجیل) اجتناب کنید. پس از 1 هفته می توانید غذاهای معمولی مصرف کنید، به شرطی که ناحیه ای را که ایمپلنت جدید در آن قرار دارد نجوید. حتی پس از بهبودی لثه (1 تا 3 هفته)، ایمپلنت شما همچنان در برابر استخوان فک در حال بهبود است.

این روند تا چهار ماه طول می کشد. مراقب باشید در این مدت، مواد غذایی را مستقیما با ایمپلنت نجوید. تا زمانی که زخم شما در حال بهبود است از کشیدن سیگار خودداری کنید زیرا می تواند روند بهبود را کاهش دهد.

خوردن و آشامیدن

توصیه می شود در روز عمل فقط از نوشیدنی های سرد استفاده کنید. مهم است که هیدراته بمانید. از نوشیدنی های گرم، الکل و غذاهای تند یا گرم خودداری کنید. تا زمانی که داروی بی حسی موضعی از بین نرود، غذا نخورید. اگرچه خوردن وعده های غذایی ممکن است برای چند روز اول چالش برانگیز باشد، سعی کنید به خوردن غذاهای مقوی ادامه دهید.

سعی کنید غذاهای نرم تری انتخاب کنید و دور از محل کاشت بجوید. بهتر است از خوردن غذاهایی مانند ذرت بو داده، دانه ها یا میوه های هسته دار خودداری کنید، زیرا ممکن است در ناحیه ایمپلنت گیر کرده و باعث عفونت شوند. به طور کلی اکثر بیماران می توانند پس از هفت تا ده روز به یک رژیم غذایی عادی برگردند.

رعایت بهداشت دندان کاشته شده

کاشت ایمپلنت دندان

رعایت بهداشت دهان

یکی از مهمترین کارهایی که باید بعد از جراحی ایمپلنت دندان انجام داد، تمیز نگه داشتن دهان است. این به جلوگیری از عفونت و بهبود زخم کمک می کند. روز بعد از کاشت ایمپلنت، صبح، عصر و بعد از غذا یک شستشو با آب نمک گرم انجام دهید. بلافاصله بعد از جراحی ایمپلنت، می توانید دندان های خود را مسواک بزنید، فقط مطمئن شوید که از ناحیه اطراف ایمپلنت جدید خودداری کنید. پس از حدود پنج روز، شروع به تمیز کردن دقیق ناحیه ایمپلنت کنید.

بهداشت خوب دهان برای بهبود موفقیت آمیز ضروری است. در صورت تجویز دندانپزشک از دهانشویه کلرهگزیدین استفاده کنید. روز بعد از عمل، شستشو با آب نمک گرم نیز توصیه می شود و باید چهار تا پنج بار در روز، به خصوص بعد از غذا استفاده شود. هنگام استفاده از دهانشویه ها ملایم باشید و از چرخش شدید خودداری کنید. دندانپزشک شما ممکن است شما را تشویق کند که بلافاصله با مسواک شروع به تمیز کردن دندان ها و بهبود اباتمنت ها کنید، اما مراقب محل های ایمپلنت باشید.

التیامبخش درد ایمپلنت

درمان عموماً ساده و با حداقل ناراحتی است. در بیشتر موارد، دندانپزشکان لثه را مدتی به حال خود رها می کند تا ترمیم شود و ایمپلنت را با استخوان فک ترکیب کنند. قبل از نصب دندان های جایگزین دائمی، معمولاً یک دوره بهبودی از شش هفته تا شش ماه طول می کشد. بخیه ها معمولاً بعد از هفت تا چهارده روز خود به خود برداشته یا حل می شوند. دندانپزشک شما می تواند به شما بینشی در مورد آنچه انتظار دارید ارائه دهد.

انتخاب سبک زندگی سالم برای بهبود موفقیت آمیز ضروری است. استعمال دخانیات به طور چشمگیری بهبود را محدود می کند. نیکوتین موجود در دود رگ‌های خونی را منقبض می‌کند و جریان خون را به بافت‌های نرم کاهش می‌دهد که می‌تواند بر پاسخ ایمنی تأثیر بگذارد.

این روند بهبود را کند می کند و بر سلامت طولانی مدت لثه و استخوان تأثیر می گذارد. استعمال دخانیات این خطر را افزایش می‌دهد که ایمپلنت‌ها ممکن است پس از قرار دادن به درستی ترمیم نشوند و در طول زمان احتمال شکست آن‌ها افزایش یابد. روند بهبودی همچنین می تواند با رژیم غذایی نامناسب، مصرف بیش از حد الکل و عدم مراقبت از دندان مختل شود.

زمان بهبودی برای هر بیمار متفاوت خواهد بود. زمان بهبودی شما به مورد فردی و برنامه درمانی شما بستگی دارد. دندانپزشک شما بر این اساس قرار ملاقات های بعدی را برنامه ریزی می کند.

آیا می توانم پس از درمان از دندان مصنوعی خود استفاده کنم؟

دندان مصنوعی جزئی یا کامل نباید بلافاصله پس از جراحی استفاده شود. اگر دندان مصنوعی دارید که ناحیه ایمپلنت را می پوشاند، باید تا حد امکان کمتر از آن استفاده کنید تا از محل کاشت در طول دوره بهبود اولیه آن محافظت کنید. اگر در طول درمان از دندان های جایگزین موقت استفاده می شود، مهم است که فشار کنترل نشده ای به ایمپلنت های زیرین وارد نکنند. دندانپزشک شما دستورالعمل های خاصی را در مورد استفاده از پروتز یا دندان های جایگزین پس از کاشت ایمپلنت به شما می دهد.

موفقیت ایمپلنت دندان

کاشت پایه ایمپلنت

موفقیت ایمپلنت دندان

سخن آخر در مورد نکات مهم بعد از کاشت ایمپلنت این است که طبق گفته بیماران، کاشت ایمپلنت دندان بسیار کمتر از کشیدندندان یا درمان ریشه دردناک است. قرار دادن ایمپلنت های دندانی عموماً ساده تر از تصور مردم است. زیرا این عمل در یک فرآیند بسیار خوب برنامه ریزی شده است. این بدان معنی است که مراقبت های پس از آن و بهبود نیز معمولاً ساده و بدون خطر است.

تعهد شما به نتیجه درمان ایمپلنت این است که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. تمیز کردن ایمپلنت کار سختی نیست و هنگامی که دندانپزشک شما از روند مراقبت شما از ایمپلنت دندان، راضی باشد درمان شما به خوبی پیش می رود.