کاشت دندان به روش ایمپلنت

آیا شما قصد انجام ایمپلنت دندان دارید؟ در این صورت شما باید بسیار هیجان زده و خوشحال باشید زیرا ایمپلنت دندان به شما کمک کند تا لبخند زیباتری داشته باشید و معمولا کسانی که دندان های کامل و مرتبی دارند، احتمال موفقیت آن ها در امور کاری بیشتر بوده و از اعتماد به نفس بیشتری نیز برخوردارند.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان شامل قرار دادن یک پایه فلزی در استخوان فک بیمار است تا به عنوان یک ریشه مصنوعی عمل کند. این عمل جراحی به طور معمول دارای مراحل بریدن لثه ها، ایجاد فضا برای قرارگیری ایمپلنت در استخوان فک و سپس استفاده از روکشی به عنوان تاج دندان است.فلزی که برای ساخت ایمپلنت استفاده می شود، تیتانیوم است که سازگاری بالایی با بدن انسان دارد.

اما برای اینکه از طرح لبخند خود برای مدت زمان طولانی لذت ببرید و از مزایای ایمپلنت دندان بهره مند شوید ، باید اطمینان حاصل کنید که بعد از انجام عمل جراحی به نکات نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان به خوبی توجه کنید و دستورالعمل های لازم را دنبال کنید.

مراقبت از ایمپلنت دندان از همان لحظه بیرون آمدن از مطب دندانپزشکی شروع می شود و شما باید تمامی نکات بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. بنابراین برای کسب اطلاعات از نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید.

مراقبت از ایمپلنت

ایمپلنت دندان

نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان

هنگامی که شما برای پر کردن فضای خالی بین دندان هایتان، ایمپلنت دندان را انتخاب می کنید باید روش های مراقبت از ایمپلنت را به خوبی بدانید تا نگرانی از جهت طول عمر، ماندگاری و سلامت ایمپلنت خود نداشته باشید. به همین دلیل باید دستورالعمل هایی را که بعد از عمل، دندانپزشک ارائه میدهد، به خوبی دنبال کنید. تمامی این راهکارها و روش ها باعث افزایش سرعت بهبودی لثه و اطمینان پیدا کردن از یک کاشت دندان خوب و بدون ایراد می شود.

موارد زیر بخشی از مراحل مراقبت از ایمپلنت دندان بعد از عمل جراحی می باشد:

  • مدیریت تورم و ناراحتی

احتمال رخ دادن کمی خونریزی دندان یا لثه، تورم و ناراحتی در چند ساعت و چند روز پس از جراحی دندان، امری طبیعی است؛ اما طی چند روز دندان و لثه شما بهبود می یابد. معمولا خونریزی دندان به مدت یک روز بعد از عمل طبیعی است و به طور طبیعی بعد از یکی دو روز قطع می شود. در صورت ادامه خونریزی دندان و لثه، به کلینیک تخصصی و شبانه روزی رایا مراجعه کنید.

این ناراحتی و درد لثه را می توان با مصرف داروهایی که به نسخه دندانپزشک نیازی ندارند مانند ایبوپروفن، کنترل کرد که به کاهش تورم نیز کمک می کند. مصرف داروهای ضد درد گزینه ای مفید برای کاهش درد می باشد، برای کنترل تورم لثه، می توان در 24 ساعت اول به طور متناوب یخ را روی ناحیه مورد نظر قرار داد.

بیماران ممکن است پس از عمل ایمپلنت به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشندد که تکمیل دوره مصرف کامل آنتی بیوتیک ها برای به حداقل رساندن خطر عفونت ایمپلنت بسیار مهم و ضروری است.

  • خوردن و آشامیدن

بهتر است چند روز بعد از جراحی دهان و دندان از غذاهای سبک استفاده کنید و از نوشیدن مایعات گرم و مواد تند پرهیز کنید. بعد از 3-4 روز، می توانید به رژیم غذایی عادی خود برگردید، اما تا زمانی که کاملاً از سلامت ایمپلنت و دندان خود مطمئن نشدید، از جویدن و یا گاز زدن مواد سخت در ناحیه کاشت خودداری کنید.

  • بهداشت دهان

بهداشت مناسب دهان و دندان مسئله مهم دیگری است که در موفقیت و ماندگاری طولانی مدت ایمپلنت دندان تأثیرگذار است. برای روند بهبودی دندان ضروری است، اما لازم به ذکر است که در صورت تمیز کردن و وسواس به خرج دادن بیش از حد، به دندان و لثه خود آسیب می زنید. در روزی که جراحی انجام داده اید، بهتر است با احتیاط مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، اما از آب برای شست و شو استفاده نکنید. بعد از چند روز می توانید چند دفعه در روز به خصوص بعد از غذا خوردن به آرامی با یک محلول گرم آب نمک دندانتان را شستشو دهید. ممکن است لازم باشد به جای مسواک، با استفاده از یک محلول تمیز کننده مناسب، اطراف ایمپلنت و پایه دندان را با دقت تمیز کنید.

  • جلوگیری از ضربات احتمالی

یکی از دلایل  اصلی عدم موفقیت ایمپلنت ها در لثه بعضی از بیماران، ضربه ناشی یک جسم یا جویدن غذای سفت در محل ایمپلنت است. به همین دلیل مهم است که از خوردن غذاهای سفت و سخت پرهیز کنید و سعی کنید به این قسمت از دندان خود فشاری نیاورید. اگر از عادات دهانی مانند دندان قروچه رنج می برید، ممکن است برای محافظت طولانی مدت از ایمپلنت خود و طبق نظر وتوصیه دندانپزشک به یک وسیله دندانپزشکی مانند محافظ بایت نیاز داشته باشید.

راه های مراقبت از ایمپلنت

نکات مراقبت از ایمپلنت

مراقبت از تک ایمپلنت ها

  1. حداقل دو بار در روز با مسواک نرم محل ایمپلنت را تمیز کنید.
  2. از خمیر دندان های مخصوص استفاده کنید.
  3. زیر و اطراف تاج ایمپلنت را مسواک بزنید و به خوبی تمیز کنید.
  4. برای تمیز کردن مکانهایی که دسترسی سختی دارید از برس بین دندانی و محلول های شستشوی دهان استفاده کنید.
  5. از نخ دندان مخصوص ایمپلنت دندان استفاده کنید.

ایمپلنت دندان برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

ایمپلنت دندان ممکن است برای همه بیماران روشی مطمئن و کارساز نباشد. از این رو دندانپزشک در ابتدا وضعیت دهان و دندان بیمار را بررسی کرده و سپس تصمیم می گیرد که کدام روش کاشت دندان برای بیمار بهتر است. مراجعه کنندگانی که دارای شرایط زیر هستند معمولا شخص مناسبی برای کاشت دندان نمی باشند:

  • بیمارانی که دیابت دارند.
  • بیماران سرطانی یا بیمارانی که تحت درمان در بیمارستان هستند.
  • بیمارانی که مشروبات الکی مصرف می کنند.
  • بیمارانی که دچار بیماری های لثه مانند پریودنتیت شده اند.
  • بیمارانی که به طور منظم سیگار می کشند و نمی توانند آن را ترک کنند.
ایمپلنت برای چه کسانی مناسب نیست

کاندید مناسب ایمپلنت دندان

سخن آخر

ایمپلنت دندان یکی از روش های مطمئن کاشت دندان است که معمولا اغلب بیماران این روش را به عنوان جایگزینی برای دندان های از دست رفته خود انتخاب می کنند، اما طول عمر و ماندگاری ایمپلنت دندان به نحوه مراقبت شما از آن بستگی دارد، به این ترتیب که ممکن است تا چندین سال نیازی به تعویض و یا ترمیم ایمپلنت خود نداشته باشید و یا برعکس بعد از مدت کوتاهی مجبور به عمل مجدد تعویض ایمپلنت شوید.