اگر در حین کشیدن دندان عقل نهفته دچار آسیب عصبی شوم چه اتفاقی می افتد؟

جدی ترین عارضه مرتبط با کشیدن دندان عقل، آسیب عصبی عصب آلوئولار تحتانی یا عصب زبانی زبان است. اگرچه این عارضه نادر است، اما برای پیشگیری از آن نیاز به توجه زیادی دارد. درجات مختلفی از شدت این عارضه وجود دارد که این تروما می تواند رخ دهد. در ساده‌ترین اشکال، عصب فقط لمس می‌شود یا خراشیده می‌شود و باعث می‌شود که بیمار یک اثر بی‌حسی طولانی‌مدت داشته باشد که با مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان عقل ، در عرض چند روز بهبود می یابید.

اگر عصب دچار یک بریدگی کوچک شود، احساس سوزن سوزن شدن می تواند بیمار را برای چندین هفته یا حتی ماه ها دنبال کند. در بدترین حالت که عصب در سراسر لب پایینی یا زبان یا ناحیه چانه بی‌حس قطع می‌شود، ممکن است بیمار را مادام العمر دنبال کند. این عارضه هیپوستزی نامیده می شود و یک تهدید نادر اما واقعی است.

در جراحی دندان ما همه اقدامات را برای جلوگیری از بروز این عارضه انجام می دهیم. ما معتقدیم که کلید موفقیت، ارزیابی اولیه خطر مرتبط با بررسی دقیق رادیوگرافی پانورامیک است.

اگر مشخص شد که بیمار در معرض خطر بالایی قرار دارد، ما هر جایگزینی را برای کشیدن دندان ممکن است امتحان می‌کنیم یا مطمئن می‌شویم که تنها پس از رضایت بیمار نسبت به خطرات، در بخش تخصصی جراحی فک و صورت در بیمارستان انجام می‌شود. متخصصین کلینیک شبانه روزی رایا، در طی چندین عمل جراحی که انجام داده اند و سابقه درخشانی که دارند، هرگز به عصب دندان، آسیب جدی وارد نکرده اند.

جراحی دندان عقل نهفته

جراحی و کشیدن دندان عقل

مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان عقل

  • بلافاصله پس از جراحی دندان عقل به مدت 20 دقیقه گاز استریل را روی محل جراحی شده قرار دهید. گاز استریل بیشتری برای خانه به شما داده می شود. در صورت خونریزی زیاد بعداً آن گاز را دوباره به مدت 20 دقیقه محکم روی محل جراحی شده، قرار دهید. برای جلوگیری از خونریزی حفره از آبکشی دندان خودداری کنید زیرا اوضاع را بدتر می کند. در موارد نادری که نمی توان خونریزی را در خانه کنترل کرد، لطفاً به نزدیک ترین اورژانس و کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • بلافاصله پس از ترک کلینیک، مسکن‌های ضد درد را مصرف کنید، زیرا این مسکن‌ها زمانی که قبل از از بین رفتن داروی بی‌حسی و قبل از شروع درد بعد از عمل مصرف شوند، بهتر عمل می‌کنند. کشیدن دندان عقل با جراحی می تواند با درد کبودی قابل توجهی به دنبال داشته باشد، بنابراین آنها را به خوبی بسته بندی کنید اما هرگز از مصرف دوز تجویز شده آنها تجاوز نکنید. ترکیب نسخه های قوی پاراستامول با ایبوپروفن در فواصل متناوب 3 ساعته به خوبی عمل می کند. دارویی را که پزشک شما را مجاز به مصرف آن نمی داند، مصرف نکنید.
  • اگر توسط ما نسخه آنتی بیوتیکی به شما داده شده است، لطفاً به مدت یک هفته آن را نیز دنبال کنید. متخصصین ما فقط در صورت لزوم آنتی بیوتیک تجویز می کنند.
  • انتظار تورم صورت را داشته باشید که گاهی اوقات می تواند در اطراف محل جراحی شده، ایجاد شود. در 48 ساعت اول از برنامه های سرد استفاده کنید. بهترین راه این است که یک کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و به مدت 5 تا 10 دقیقه روی محل جراحی دندان عقل نگه دارید. در 2 روز اول هر ساعت چند بار تکرار کنید تا تورم به میزان قابل توجهی کاهش یابد. این تورم طبیعی ناشی از ضربه را با آبسه بودن اشتباه نگیرید
  • انتظار وضعیتی به نام تریسموس را داشته باشید که در آن بیمار نمی تواند دهان خود را به درستی باز کند. به مراقبت های بعدی و رژیم غذایی نرم خود پایبند باشید و صبور باشید. بهبود در چند روز آینده خواهد بود
  • یکی دیگر از عارضه های شایع و گاهی شدید، خشکی حفره دندان است. این یک درمان طولانی و دردناک است که با بو یا طعم تند همراه است. درد حفره خشک می تواند آزاردهنده باشد و 2 تا 3 هفته پس از کشیدن دندان ادامه یابد. لطفاً با ما تماس بگیرید و ما می توانیم برای درمان و تسهیل خشکی سوکت شما به شما وقت ویزیت فوری دهیم. حفره ایجاد شده خشک را با اشکال خفیف تر درد یا تورم کبودی بعد از عمل اشتباه نگیرید.
  • از مصرف هر گونه الکل خودداری کنید زیرا می تواند روند بهبودی را مختل کند و اثربخشی آنتی بیوتیک های شما را کاهش دهد یا حتی بدتر از آن با آنها تداخل داشته باشد و شما را ضعیف تر کند.
  • از استعمال دخانیات خودداری کنید زیرا باعث اختلال در درمان می شود و احتمال ابتلا به خشکی حفره را افزایش می دهد.
  • در 48 ساعت اول از مسواک زدن مستقیم روی زخم خودداری کنید. بقیه دندان های خود را به آرامی با یک برس نرم مسواک بزنید
  • در 24 ساعت اول از استفاده از دهانشویه خودداری کنید. اجازه دهید حفره لخته خود را بدون ایجاد مزاحمت تشکیل دهد. پس از یک روز، شستن مکرر دهان خود را باید شروع کنید. برای بهترین نتیجه، دهانشویه خود را با رقیق کردن یک قاشق پر نمک در یک فنجان کوچک آب گرم تهیه کنید. هر 3-4 ساعت در 3-5 روز اول تکرار کنید
  • از نوشیدن از طریق نی که فشار منفی و بدی در دهان ایجاد می کند و ممکن است لخته بهبودی را مختل کرده و باعث خونریزی شود خودداری کنید.
  • یک هفته پس از جراحی دندان عقل ،یک رژیم غذایی نرم و حدالامکان آبکی داشته باشید.
  • به مدت یک هفته از هر گونه استرس یا تلاش بدنی زیاد و البته از هر گونه ورزش خودداری کنید.

پس از یک هفته به ما در مطب دندانپزشکی ما مراجعه کنید تا بخیه هایی را که در طول عمل برای بستن محل جراحی استفاده کرده ایم، را بکشیم و نگاهی به زخم در حال بهبودی بیندازیم.

اهمیت مراقبت از جراحی دندان عقل

مراقبت های لازم بعد از کشیدن دندان عقل

سخن آخر

اگر تازه دندان عقل خود را کشیده اید باید تمامی نکات مربوط به مراقبت های لازم بعد از جراحی دندان عقل را به خوبی بدانید تا دچار عفونت، ورم و آسیب های ناشی از جراحی دندان نشوید.