لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان، لایه نازکی از مواد است که برای تغییر شکل، اندازه و رنگ دندان استفاده می شود. این موارد را مشتری می تواند طبق سلیقه و خواسته خود با دندانپزشک مربوطه مشورت کند. یکی از بهترین لمینت های دندان، لمینت سرامیکی بدون تراش است که در این مقاله به توضیح کامل ویژگی های آن می پردازیم.

به دلایل مختلفی ممکن است بین دندانها فاصله باشد، در بعضی از بیماران فضای بین دو دندان خیلی بیشتر از حالت معمول و طبیعی است که دندانپزشک برای رفع این فواصل، لمینت های سرامیکی بدون تراش را پیشنهاد می کند که علاوه بر اصلاح دندان ها، به زیباتر شدن ظاهر آن ها نیز کمک می کند. لمینت هایی که برای بسته شدن فضای بین دندان ها به کار می رود می تواند موقت یا دائمی باشد.

لمینت دندان بدون تراش

لمینت دندان چیست؟

لمینت سرامیکی بدون تراش

به طور کلی دو نوع لمینت برای دندان وجود دارد: لمینت کامپوزیت و لمینت سرامیکی.

اغلب افراد، هردوی این موارد را یکی می دانند، که در اینجا به توضیح هرکدام از لمینت های دندان به طور جداگانه می پردازیم.

  • لمینت سرامیکی: این نوع لمینت پوششی از جنس نوعی سرامیک است که برای ساخت لمینت سرامیکی مدت زمانی حدود دو الی سه هفته لازم است. از لمینت سرامیکی برای اصلاح نامرتبی، کوتاهی و بلندی، بهم ریختگی، تغییر رنگ دندان ها، بستن فاصله های بین دندانی و … استفاده می شود.

نحوه عملکرد لیمنت های سرامیکی بدون تراش به این گونه است که در ابتدا متخصص لمینت از دندان های مراجعه کننده قالبگیری کرده و سپس این قالب های تهیه شده را برای ساخت نهایی لمینک سرامیکی به لابراتور ارسال می کند. لابراتور با توجه به درخواست دندانپزشک و رنگ مورد نظر بیمار، لمینت ها را آماده می کند و سپس در جلسه بعدی آن ها روی دندان بیمار می چساند.

  • لمینت کامپوزیتی: کامپوزیت ونیر یا لمینت کامپوزیتی پوششی است که طی یک جلسه به طور مستقیم روی دندان های بیمار قرار گرفته و ساخته می شود. این نوع از لمینت ها در یک جلسه انجام می شوند و جنس ونیرهای کامپوزیت از جنس مواد ترمیمی است که هم رنگ سایر دندان های بیمار می باشد که با مهارت و دقت، بر روی دندان ها ساخته می شود.

به کمک لمینت کامپزیتی، بدفرمی ها، فاصله بین دندان ها، لب پریدگی دندان ها، شکستگی ها، رنگ و … را می توان در زمان کوتاه برطرف کرد.

تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

لمینت ها گزینه بسیار مناسبی برای زیبایی دندان هایتان هستند و تغییرات بزرگ و اساسی در دندان های ایجاد می کنند. اما یکی از ایرادات اصلی لمینت های کامپوزیتی تغییر رنگ آن ها در طولانی مدت است که البته در صورتی که مراقبت های دوره ای و همچنین پولیس دندان را هر 6 ماه یکبار انجام دهید، دندان هایتان مجددا به رنگ طبیعی خود برمی گردند.

لمینت های کامپوزیتی نسبت به لمینت های سرامیکی از مقاومت کمتری برخوردارند و به عبارتی شکننده تر هستند، اما از نظر ظاهری لمینت های کامپوزیتی هم همانند لمینت سرامیکی بسیار نتایج مطلوبی به همراه خواهند داشت که البته لازم به ذکر است تمامی این موارد نیاز به بهداشت دهان و دندان و مراقبت های دوره ای دارد.

لمینت های سرامیکی علی رقم این که ضخامت کمتری نسبت به انواع کامپوزیتی دارند، اما از استحکام بسیار بالایی برخوردارند و به راحتی آسیب نمی بینند. ظاهر لمینت های سرامیکی نیز بسیار شفاف تر و طبیعی تر است و همچنین یکی دیگر از نکات مثبت مربوط به لمینت های سرامیکی این است که به ندرت دچار تغییر رنگ و سایش می شوند و نیاز به پولیش ها و مراقبت های مداوم ندارند.

لمینت کامپوزیتی

لمینت سرامیکی یا کامپوزیتی؟

تراشیدن دندان برای لمینیت

ویژگی خوب لمینت های دندان این است که در یک جلسه، تمام دندان ها قالبگیری می شوند و در جلسه بعدی، همه لمینت ها از لابراتور تحویل داده می شوند. در واقع دو جلسه برای لمینیت کردن کل دندان های فک بالا و پایین کافی است، فاصله بین جلسه اول و دوم بسته به آزمایشگاه و دندانپزشک شما دارد که معمولا بین یک تا چند روز کوتاه است.

خیلی از افراد این سوال برایشان پیس می آید که برای لمینت کردن دندان هاش، برش دندان الزامیست یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که لمینت ها بدون تراش دندان هستد اما زمانی که دندان هایتان بی نظمی زیادی داشته باشند، ضروری است که دندانپزشک در ابتدا دندان ها را برش دهند تا بتوانند لمینت ها را به صورت مرتب و منظم روی دندان ها بچسبانند.

لمینت و زیبایی کامل دهان و دندان

سفید کردن یا بلیچینگ دندان در سال های اخیر امری متداول تر شده است و خیلی از افراد صرفا برای سفید کردن دندان های خود قصد انجام لمینت دارند که توصیه ما به شما این است درصورتی که فرم دندان هایتان مرتب و بدون ایراد است، بلیچینگ دندان بجای لمینیت توصیه می شود.

زیرا گرچه لمینت یک درمان قطعی با نتیجه ای عالی است اما به دلیل برش سطحی که روی دندان ها ایجاد می شود، برای این دسته از افراد توصیه نمی شود. لازم به ذکر است که زیبایی یک مفهوم نسبی است و هیچ تعریف مطلقی درباره آن وجود ندارد بنابراین اینطور نیست که همه افراد بعد از انجام عمل زیبایی لمینت دندان، دندان هایشان نسبت به قبل کاملا متفاوت شود، حتی در برخی موارد بعضی از افراد از ظاهر صورت خود بعد از انجام لمینت دندان رضایت ندارند.

اما سوال مهمی که در رابطه با لمینت های بدون تراش وجود دارد این است که طول عمر و ماندگاری آن ها چه مدت است؟ جواب کاملا ساده است زیرا درمان دندان به روش لمینت همانند سایر روش های درمان دندانپزشکی، موقتی و یا دائمی به طور کامل نیست، زیرا جدا از آنالیزهای سطوح دندان، مواد استفاده شده در لمینت عمر متفاوتی دارند و از همه مهم تر رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر مضاعفی در ماندگاری لمینت دندان خواهد داشت.

سفید کردن دندان

لمینت و زیبایی دندان

سخن اخر

پس حتما برای این خدمات تخصصی به کلینیک های معتبر که دارای متخصصین و حرفه ای و خبره با سابقه کار بالا هستند، مراجعه کنید و از طرح لبخند خود و اطرافیانتان تا پایان عمر، لذت ببرید.

کلینیک شبانه روزی رایا با ارائه انواع خدمات دهان و دندان آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است. برای برقراری ارتباط با ما از راه های تماس زیر اقدام نمایید.