فواید بی حسی و بیهوشی دندان در دندانپزشکی

هیچ چیز سخت تر یا دردناکتر از دندان درد نیست و مسئله بدتر این است که بسیاری از افراد به دلیل درد شدید دندان، علیرغم نتیجه و فواید بی حسی و بیهوشی دندان در دندانپزشکی برای درمان و سلامت دندان، از مراجعه به دندانپزشکی خودداری می کنند. بی حسی دندانپزشکی یک بی حسی موضعی برای ناحیه آسیب دیده است با این هدف که بیمار هیچ دردی را احساس نکند.

بیهوشی موضعی بر خلاف بیهوشی عمومی باعث بیهوشی کامل نمی شود و این بدان معناست که ایمن تر است و اغلب قبل از استفاده نیازی به آماده سازی خاصی ندارد.

اصل بیهوشی دندان متکی بر متوقف کردن اعصاب دندانها با ارسال سیگنالهایی به مغز است و این موضوع منجر به هیچگونه احساس دردی نمی شود و احساس برخی حرکات یا فشارها کاملا محدود می شود. بیهوشی دندان معمولاً تنها چند دقیقه طول می کشد تا حس ناحیه ای که در آن بی حسی موضعی داده می شود از دست برود.

شایع ترین دلیلی که بسیاری از مردم در مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دچار تردید می شوند، استفاده از داروهای بیهوشی یا بی حسی های دندانی است. در این مقاله، ما در مورد بیهوشی دندان، مزایا و مضرات ناشی از آن یاد توضیح می دهیم.

بی حسی محل درمان دندان

ابزارهای بی حسی و بیهوشی بیمار

درمان دندان در بیهوشی

هنگامی که فرد دچار هرگونه دندان درد می شود، به مطب دندانپزشک مراجعه می کند، دندانپزشک دندان های بیمار را معاینه می کند و آنها را با یکی از روش های مختلف، درمان می کند.

به دلیل دردی که بیمار هنگام درمان دچار آن می شود، پزشک هنگام درمان دندان ها با استفاده از ابزار مختلف، مجبور می شود از طریق داروی بیهوشی یا بی حس کننده دندان، بقیه مراحل درمان را انجام دهد. یکی از فواید بی حسی و بیهوشی دندان در دندانپزشکی این است که بیمار در طول درمان هیچ دردی را احساس نمی کند.

بی حسی از طریق تزریق در لثه ها، در نزدیکی محل درمان دندان است که تنها در عرض چند دقیقه، بیهوشی شروع به تأثیر می کند، پزشک درمان دندان را آغاز می کند.

و اثر بیهوشی پس از تزریق برای مدتی باقی می ماند ، در این مدت بیمار قادر به احساس در ناحیه بیهوشی ، چه در دهان ، زبان و یا حتی لثه ها نیست و ناحیه سنگین می شود ، نمی تواند آن را حرکت دهد مانند قبل ، و احساس می کند که انگار لب و زبان متورم است ، اما این یک احساس توهم است ، اما این احساس طبیعی است ، اما این احساس توهم برعکس است.

انواع بیهوشی مورد استفاده در کشیدن دندان

  • بی حسی موضعی

پزشک فقط ناحیه خاصی را در دهان بی حس می کند و این نوع بی حسی برای بیمار بسیار بی خطر تلقی می شود و اثر آن تنها در عرض دو ساعت از بین می رود.

بی حسی موضعی رایج ترین نوع بیهوشی است که توسط دندانپزشکان برای ناحیه ای را که نیاز به جراحی دارد یا هر روش دیگری را برای راحتی بیمار بی حس می کند، انجام می شود.

  • بیهوشی عمومی

بیهوشی عمومی فقط توسط دندانپزشکان معتبر و با سابقه کاری بالا انجام می شود، زیرا بیمار به خواب عمیقی می رود و این نوع بیهوشی برای جراحی های بزرگ و درمان های طولانی مدت دندان توصیه می شود. حالتی که دندانپزشک به ندرت به آن متوسل می شود و او نیز از آن استفاده می کند با کودکان در نتیجه شدت اضطراب و تنشی که هنگام مراجعه به دندانپزشکی تجربه می کنند، و نکته دیگر این که، این روش برای افراد دارای معلولیت های مختلف نیز استفاده می شود.

  • استفاده از گاز نیتروژن

این روش در حال حاضر یکی از روشهای بسیار مدرن است که در کلینیک های دندانپزشکی استفاده می شود و از طریق استنشاق گاز نیتروژن است و این روش برای کودکان نیز استفاده می شود، زیرا منجر به آرامش بدن کودک می شود و این نوع بی حسی کاملا بی خطر است، زیرا کودک در طول عمل هوشیار است، اما واکنش های احساسی او ضعیف و اندک است.

مزایای بی حسی دندان در جراحی

مزایای بی حسی و بیهوشی در عمل جراحی

مزایای بیهوشی دندان

بی حسی یا بیهوشی که در درمان دندان استفاده می شود، منجر به تسکین دندان درد می شود. یکی از انواع فواید بی حسی و بیهوشی دندان در دندانپزشکی این است که در طول درمان به بیمار آرامش روانی می دهد، به طوری که بیمار دیگر مضطرب و نگران نیست، به ویژه در حالی که پزشک با استفاده از داروی بیهوشی کار خود را در زمینه درمان دندان به طور موثرتری انجام می دهد.

خطر بیهوشی برای زنان باردار

بارداری یا شیردهی از دلایل منع مصرف استفاده از بی حسی دندان محسوب نمی شود، زیرا مواد بی حس کننده کاملاً بی خطر است، و جالب است بدانید که دردی که یک زن باردار به دلیل مشکل دندان هایش تحمل می کند،  برای جنین مضرتر از ماده بی حس کننده یا خود بیهوشی است.

به تازگی، روش جدیدی برای بیهوشی ظاهر شده است که به آن بی حسی الکترونیکی می گویند و این یک تکنیک جدید است، یعنی استفاده از ابزارهای مخصوص در نزدیک استخوان دندان، همان ناحیه ای که باید بی حس شود، فرد هیچ گونه دردی در طول درمان احساس نخواهد کرد.

چگونه اثر بی حسی دندان از بین می رود؟

بیهوشی های موضعی اغلب چند ساعت پس از استفاده از بین می روند. اثر بیهوشی کامل با دادن یک نوع دارو به بیمار مانند فنتولامین، مزیلات، به صورت تزریقی پس از اتمام درمان دندان برطرف می شود.

موارد منع مصرف داروهای بیهوشی دندان

هنگام مراجعه به دندانپزشک برای درمان دندان، باید در مورد مواردی که ممکن است مانع استفاده از هر یک از انواع بی حس کننده و بیهوشی برای بیمار شود، بدانیم:

  1. در مورد انجام بیهوشی کامل یا عمومی، برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند توصیه نمی شود، زیرا ممکن است باعث خونریزی شود که دندانپزشک نمی تواند آن را متوقف کند.
  2. افرادی که مشکلات قلبی دارند، مانند افرادی که از حمله قلبی رنج می برند یا افرادی که جراحی قلب کرده اند، نیز بهتر است از بی حسی موضعی در طول درمان استفاده کنند.
  3. زنان بارداری که در ماه های اول بارداری خود هستند، زیرا بیهوشی اثرات مضر روی جنین و ثبات آن دارد.
درمان دندان کودکان با بی حسی

بی حسی دندان کودکان

سخن آخر فواید بی حسی و بیهوشی دندان در دندانپزشکی

قبل از هرگونه روش درمانی در دندانپزشکی، باید با پزشک خصوصی مشورت کنید تا در هر نوع روش درمان که برای سلامت شما و بدن شما بی خطر است، به شما مشاوره مناسب دهد.