علل جراحی پیوند استخوان

پیوند مغز استخوان جراحی یا مرحله‌ای از جراحی است که در آن بخشی از یک استخوان بدن گرفته می‌شود و در قسمت دیگری از بدن که نیاز به استخوان دارد، قرار می‌گیرد.

استخوان های مورد استفاده برای پیوند از جایی در بدن بیمار به دست می آید که می توان برخی از استخوان ها را بدون مشکل از بدن بیمار خارج کرد، مانند استخوان های لگن (اتو پیوند) یا ممکن است حتی پیوند استخوان از یک بیمار دیگر انجام شود. همچنین ممکن است از جایگزین های استخوان استفاده شود. در تمام این موارد، بدن به مرور زمان استخوان های استفاده شده در پیوندها را با استخوان های زنده و طبیعی جایگزین می کند که با استخوان های بیمار ترکیب می شوند.

پزشک ارتوپد از پیوند استخوان به یکی از دلایل زیر استفاده می کند:

پر کردن فضای خالی در استخوان‌ها که ممکن است به‌عنوان مثال در نتیجه برداشتن دندان در آن قسمت یا در نتیجه از بین رفتن بخشی از استخوان پس از شکسته شدن استخوان های بدن در تصادف باشد. جایی که استخوان مورد استفاده برای پیوند به عنوان یک شبکه عمل می کند که سلول های استخوانی روی آن رشد می کنند.
افزایش تعداد سلول های استخوان ساز در محل پیوند برای افزایش ترمیم و این کار با استفاده از اتوگرافت انجام می شود. همچنین ممکن است سلول‌ها را از مغز استخوان از طریق یک سوزن (بدون زخم) گرفته و این سلول‌ها را به محل پیوند تزریق کند.

پیوند مغز استخوان

عمل پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان فرآیند تزریق سلول های بنیادی خون ساز به بدن شما برای جایگزینی مغز استخوان آسیب دیده یا بیمار است. پیوند مغز استخوان را پیوند سلول های بنیادی نیز می نامند. اگر مغز استخوان شما از کار افتاد و دیگر سلول های خونی سالم کافی تولید نکرد، ممکن است به پیوند مغز استخوان نیاز داشته باشید.

پیوند مغز استخوان ممکن است از سلول‌های بدن شما (پیوند اتولوگ) یا سلول‌های اهداکننده (پیوند آلوژنیک) استفاده کند. پیوند مغز استخوان ممکن است برای موارد زیر انجام شود:

  • اجازه دادن به وضعیت شما برای درمان با دوزهای بالای شیمی درمانی یا پرتو درمانی با جایگزینی یا نجات مغز استخوان آسیب دیده در نتیجه درمان
  • جایگزینی مغز استخوان آسیب دیده یا آسیب دیده با سلول های بنیادی جدید
  • ارائه سلول های بنیادی جدید، که می تواند به کشتن مستقیم سلول های سرطانی کمک کند

خطرات احتمالی پیوند مغز استخوان

پیوند مغز استخوان چندین خطر را به همراه دارد. برخی از افراد با پیوند مغز استخوان کمترین مشکل را دارند و برخی دیگر ممکن است عوارض جدی داشته باشند که نیاز به درمان یا بستری شدن در بیمارستان دارند. گاهی اوقات عوارض تهدید کننده زندگی هستند.

ماهیت خطر فردی شما به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله بیماری یا شرایطی که باعث شده شما به پیوند نیاز داشته باشید، نوع پیوند، سن و سلامت عمومی شما.

عوارض احتمالی پیوند مغز استخوان عبارتند از:

  • بیماری پیوند در مقابل میزبان (فقط پیوند آلوژنیک)
  • شکست پیوند سلول های بنیادی (پیوند).
  • آسیب اعضا
  • عفونت
  • تیره شدن لنز چشم
  • ناباروری
  • انواع جدید سرطان
  • مرگ

پزشک می تواند خطرات عوارض پیوند مغز استخوان را برای شما توضیح دهد. با هم، می توانید مزایا و خطرات هر درمان را بسنجید و تصمیم بگیرید که آیا پیوند مغز استخوان برای شما مناسب است یا خیر.

بیماری واکنش پیوند در مقابل میزبان: خطر احتمالی زمانی که سلول های بنیادی از اهداکنندگان به دست می آیند
اگر پیوندی دریافت کنید که از سلول های بنیادی اهداکننده استفاده می کند (پیوند آلوژنیک)، ممکن است در خطر ابتلا به بیماری پیوند در مقابل میزبان (GVHD) باشید. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بنیادی اهداکننده، که سیستم ایمنی جدید شما را تشکیل می‌دهند، بافت‌ها و اندام‌های بدن را به‌عنوان خارجی ببینند و به آنها حمله کنند.

عوارض پیوند مغز استخوان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت

پیشرفت های اخیر در تکنولوژی، امکان استفاده از ایمپلنت های دندانی را در بیشتر موارد از دست دادن دندان ها فراهم کرده است. کلینیک شبانه روزی رایا از این پیشرفت ها در کاشت دندان استقبال کرده است تا درمان دقیق، راحت و مناسب برای ایمپلنت دندان را به بیماران ارائه دهد. کلینیک رایا با کار کردن در کنار متخصصین ایمپلنت دندانی، قادر است تمام مراحل درمان ایمپلنت دندان، از جراحی گرفته تا دندان های نهایی طبیعی را به متقاضیان کاشت ایمپلنت ارائه دهد.

کافی نبودن استخوان دیگر یک مشکل نیست!

از دست دادن استخوان در فک زمانی رخ می دهد که دندان ها برای مدت طولانی از دست رفته باشند یا در نتیجه بیماری پریودنتیت از بین رفته باشند. درمان موفقیت آمیز ایمپلنت نیاز به استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت دارد. علاوه بر این، فناوری سه بعدی به پزشکان کمک می کند تا نقاطی را در استخوان فک که بهترین تراکم و حجم استخوان را برای قرار دادن ایمپلنت دارند، بیابند و در بسیاری از موارد نیاز به پیوند استخوان را از بین می برد.

هنگامی که پیوند استخوان برای بیمار ضروری است، جراح پیوند، فاکتورهای رشد خاصی را اعمال می کند که از قطرات خون بیمار سانتریفیوژ می شود. این امر به شکل گیری استخوان جدید سرعت می بخشد و به تثبیت ایمپلنت های دندانی کمک می کند.

زمانی که حفره سینوسی به حدی کشیده شده باشد که استخوان کافی برای کاشت وجود نداشته باشد، پزشک می‌تواند «سینوسی لیفت» را نیز انجام دهد. در این روش از مواد پیوند استخوان برای افزودن استخوان به فک فوقانی خلفی استفاده می شود.

درمان دندان با پیوند استخوان

پیوند مغز استخوان برای ایمپلنت

سخن آخر

هنگامی که به بیماران توصیه می شود ایمپلنت های دندانی دریافت کنند، بسیاری از بیماران ممکن است احساس ترس، نگرانی و اضطراب پیدا کنند. پزشکان ما این احساسات را درک می کنند و برای کمک به بیماران، دریافت بهترین گزینه درمانی را به آن ها پیشنهاد می کنند. برخی کلینیک های دندانپزشکی برخی گزینه های تامین مالی را ارائه می دهد و انواع بیمه ها را می پذیرد تا به مقرون به صرفه تر شدن مراقبت های دندانی شما کمک کند.