کاشت دندان به روش ایمپلنت

جراحی ایمپلنت دندان فرایندی است که در آن ریشه دندان ها با پایه های فلزی شبیه پیچ از جنس تیتانیوم جایگزین دندان های آسیب دیده و از دست رفته می شوند که از نظر شکل ظاهری و عملکرد بسیار شبیه دندان های واقعی می باشد. جراحی ایمپلنت دندان می تواند در صورتی که شرایط دندان و فک مناسب باشد؛ جایگزین قابل قبولی برای دندان مصنوعی یا بریج دندان نیز باشد و یا در مواقعی که ریشه های طبیعی دندان اجازه انجام پروتز یا بریج دندان را نمی دهند، راه حل دیگری برای بهبود و درمان دندان ها است.

ایمپلنت دندان ارتباط مستقیمی با وضعیت استخوان فک دارد. کاشت دندان توسط جراحی در استخوان فک آغاز می شود که پایه ایمپلنت در استخوان فک بیمار قرار می گیرد در آنجا به عنوان ریشه دندان های از دست رفته عمل می کند. از ویژگی های خوب ایمپلنت می توان به تکان نخوردن آن ها، عدم ایجاد سر و صدا هنگام صحبت و غذا خوردن، عدم آسیب به بافت لثه و استخوان و … اشاره کرد.

فایده اصلی ایمپلنت ها حمایت و پشتیبانی محکم از تاج و دندان جدید است. فرایند ایمپلنت دندان نیاز به ترمیم کامل استخوان اطراف پایه ایمپلنت دارد. از آنجا که این بهبودی به چند ماه زمان نیاز دارد، ممکن است روند آن نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان طولانی تر باشد.

یکی از مواردی که خیلی از افراد را نسبت به کاشت دندان به روش ایمپلنت نگران  ومضطرب می کند، علائم عفونت ایمپلنت بعد از اتمام مراحل درمان است. در این مقاله به توضیح کامل علائم عفونت ایمپلنت و علت رخ دادن آن می پردازیم.

کاشت ایمپلنت دندان

کاشت دندان به روش ایمپلنت

علائم عفونت ایمپلنت

روند بهبود و عملکرد ایمپلنت های دندانی به شرایط استخوان فک بیمار و نوع دندان کاشت شده بستگی دارد. هنگامی که هر عمل دندانپزشکی را انجام می دهید باید به عوارض احتمالی ناشی از آن اطلاع داشته باشد. برخی از خطرات و علائم عفونت ایمپلنت که ممکن است بعد از کاشت دندان رخ دهد، عبارت اند از:

  1. عفونت دندان:

عفونت بعد از انجام مراحل کاشت دندان یکی از خطرات و عوارض احتمالی بعد از ایمپلنت دندان است، زیرا ممکن است عفونت در همان محلی که توسط دستگاه سوراخ شده است اتفاق بیفتد. این امر با ظهور آبسه، چرک یا علائم التهاب در محل کاشت نشان داده می شود. لازم به ذکر است که ممکن است عفونت به سایر قسمت های بدن گسترش یابد و باعث عفونت سیستماتیک نیز بشود.

از دیگر علائم عفونت دندان بعد از انجام ایمپلنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی در لثه یا ناحیه کاشت
  • بوی بد دهان که از بین نمی رود
  • تورم و قرمزی لثه
  • دمای بدن بالا
  • احساس درد داشتن
  1. ظهور یک واکنش آلرژیک:

برخی از افراد ممکن است هنگام یا بعد از انجام کاشت دندان، به دلیل حساسیت به تیتانیوم، فلزی که در اکثر ایمپلنت های دندانی وجود دارد و به عنوان پایه و ریشه دندان در استخوان فک قرار می گیرد، اذیت شوند و احساس ناراحتی کنند.

  1. شکستگی پایه دندان:

شکستگی پایه ایمپلنت یا شکستگی خود ایمپلنت یکی دیگر از عوارض احتمالی است که ممکن است باعث از بین رفتن و غیر قابل تعویض شدن دندان شود و این یک خطر بسیار جدی برای ایمپلنت دندان است، زیرا استخوان باقیمانده آنقدر قوی نیست که بتواند یک ایمپلنت جدید را پوشش دهد.

  1. مشکل در سینوس ها

ایمپلنت های دندانی ممکن است گاهی اوقات در سینوس ها مشکلاتی ایجاد کنند، این امر زمانی اتفاق می افتد که ایمپلنت های دندانی در فک بالا قرار داشته باشند، که منجر به ضربه حفره سینوس و بروز مشکلات در آن می شود.

  1. سایر خطرات کاشت دندان

کاشت دندان ممکن است منجر به خطرات دیگری شود که ممکن است تاثیر آن طولانی مدت باشد، از جمله موارد زیر:

  • آسیب عصبی که با احساس بی حسی یا گزگز در لب ها، لثه ها یا زبان قابل احساس است.
  • تورم در محل کاشت یا قرمزی و درد شدید
  • عقب رفتن لثه، زیرا لثه های مجاور ایمپلنت ممکن است بعد از مدتی براکت فلزی که به دندان متصل است را نشان دهند.
  • مرگ سلول در اطراف ایمپلنت
  • عدم التیام زخم ناشی از پیوند استخوان
  • خونریزی شدید
  • آسیب به ساختارهای اطراف ایمپلنت، مانند دندانها یا سایر رگهای خونی
  • آسیب عصبی، که می تواند باعث درد، بی حسی یا گزگز شدن دندان های طبیعی، لثه ها و لب ها شود
درمان عفونت دندان

علائم عفونت ایمپلنت

 ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی ایمپلنت دندان برای کسانی مناسب می باشد که یک یا چند دندان خود را از دست داده باشند، دارای استخوان فک سالم و کافی باشند، اگر بافت های دهان و لثه سالمی دارید و یا قادر به انجام پروتز دندان و یا بریج دندان نیستید، می توانید با ایمپلنت دندان، فضای خالی دندان های از دست رفته خود را پر کنید.

عمل پیوند استخوان در ایمپلنت

اگر استخوان فک به اندازه کافی ضخیم یا نرم نباشد، ممکن است قبل از جراحی ایمپلنت دندان به پیوند استخوان نیاز داشته باشید زیرا که جویدن شدید غذا و … فشار زیادی به استخوان فک وارد می کند و اگر استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت دندان نداشته باشید ، جراحی احتمالاً نتیجه خوبی نخواهد داشت. پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای ایمپلنت دندان ایجاد کند.

بسیاری از مواد پیوند استخوان در بافت های بدن وجود دارد که می تواند برای بازسازی استخوان فک استفاده شود. گزینه های موجود شامل پیوند استخوان طبیعی، مانند گرافت حاصل از محل دیگری در بدن به عنوان مثال استخوان ران یا پیوند مصنوعی استخوان مانند مواد جایگزین استخوان که ساختارهای پشتیبانی برای رشد استخوان جدید را فراهم می کند.

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا استخوان کاشته شده به اندازه کافی رشد کند تا بتواند استخوان جدیدی ایجاد کند تا از کاشت دندان پشتیبانی کند. در برخی موارد، ممکن است شما فقط به یک پیوند کوچک استخوان نیاز داشته باشید، که می تواند همزمان با جراحی کاشت دندان انجام شود. وضعیت استخوان فک شما تعیین می کند که به چه میزان استخوان برای پشتبانی و نگهداری ایمپلنت نیاز دارید.

عمل ایمپلنت دندان

عمل پیوند استخوان

سخن آخر

عفونت ایمپلنت یکی از موضوعات جدی و خطرناک است که ممکن است عدم اهمیت و توجه به آ« سبب از دست دادن ایمپلنت دندان و در نهایت شانس مجدد دندان جایگزین شود. اگر علائم عفونت ایمپلنت را به خوبی بشناسید می توانید از پیشرفت التهاب و عفونت جلوگیری کنید و برای درمان سریع اقدام نمایید.