بیشتراوقات یک دندان پوسیده علامتی از خود نشان نمی دهد مگر آنکه این پوسیدگی ریشه دندان را درگیر کرده باشد. یا به عبارت دیگر به عصب رسیده و نیاز به عصب کشی دندان دارد . با افزایش میزان پوسیدگی ریشه، درد دندان بیشتر شده تا جای که درد دائمی گشته و با استفاده از مسکن­ها درد کاهش نمی­یابد. اما بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله که با عوابقی از جمله عفونت لثه همراه است درمان ریشه آغاز شود. درمان ریشه یا به عبارتی همان عصب کشی زمانی نتیجه بخش است که دندان و لثه دارای عفونت نباشد. بنابراین بهتر است اگر دندانتان نیاز به عصب کشی دارد تاخیر نکرده و سریعا به یک متخصص در این زمینه مراجع فرمایید.  در واقع بهترین عصب کشی به وقت ترین عصب کشی است که تحت نظر یک پزشک متبحر انجام شده باشد. اما بهتر است بدانید حتی در بهترین شرایط برای درمان ریشه، ممکن است عصب کشی جواب ندهد و شما مجبور به کشیدن دندان شوید، پس بهتر است با چکاب مرتب دندان ها و رفتن پیش دندانپزشک، نگذارید کار به عصب برسد.

به طور کلی در این مقاله با موارد زیر آشنا خواهید :

علائم رسیدن دندان به عصب

مراحل عصب کشی

دلایل شکست یک عصب کشی

علائم دندانی که به عصب رسیده است :

همانطور که گفتیم درد اولین علامت پوسیدگی عصب دندان است اما همیشه درد دندان نشانه آن نیست که دندان شما نیاز به عصب کشی دارد. گاهی اوقات درد دندان در اثر جویدن، ضربه، حساسیت به گرما یا سرما ایجاد می­شود. پس باکوچکترین درد نیز حساس نشوید و نترسید شاید دندان شما هنوز سالم باشد.

اما چناچه با مشکلات زیر مواجه شدید بدانید به احتمال قوی نیاز به عصب کشی دارید.

  • چناچه دندان درد های طولانی و شدید دارید
  • چناچه دردهای شبانه دندان را تجربه می کنید
  • چناچه برای مدت زمانی بیش از دوهفته دندان هایتان به گرما و سرما حساس شده است
  • اگر شدت پوسیدگی دندانهایتان به حدی باشد که دندانها تغییر رنگ داده باشند (رنگ های تیره)
  • اگر دندان ورم کرده یا به قول معروف آبسه کرده باشد
  • اگر دندانتان لق شده باشد

عصب کشی دندان را می توان آخرین راه برای نجات دندانتان دانست و با استفاده از درمان ریشه می توانید دندان طبیعی تان را حفظ کنید. برای یک دندان پزشک حفظ دندان طبیعی همواره در اولویت است و در صورت عدم موفقیت باید برود سراغ کشیدن دندان. باید بدانید اگر لازم است دندانتان را بکشید حتما این کار را انجام دهید، قبل از اینکه عفونت دندان سبب تحلیل لثه شما یا ایجاد بیماری های دیگر شود.

اگر مجبور شدید دندانتان را بکشید نگران نباشید ایمپلنت شما را نجات خواهد داد . برای آشنای با ایمپلنت مقاله زیر را حتما بخوانید.

کاشت دندان و ایمپلنت چیست

مراحل یک عصب کشی خوب

شاید هنگامی که می فهمیم دندانمان نیاز به عصب کشی دارد قدری نگران بشویم و یکی از نگرانی هایمان درد  ناشی از عصب کشی باشد. اما بدانید در صورتی که لثه شما عفونتی شدید نداشته باشد احتمالا با یک بی حسی موضعی دردی را حین و بعد از عب کشی حس نخواید کرد بنابراین اولین قدم قبل از شروع عصب کشی یک بی حسی موضعی است .

گاهی اوقات دندان پزشک برای کاهش درد مواد بی حسی را بعد از خالی کردن دندان پوسیده مستقیما در عصب خالی می کند. همچنین درد پس از عصب کشی می تواند توسط استفاده از مسکن های ساده نظیر استامینفون کدئین یا ژلوفن کاهش یابد.  سایر مراحل عصب کشی به شرح زیر است.

What are the stages of tooth extraction-rayadentalclinic

بی حسی یک دندان

  • خالی کردن دندان پوسیده

اولین قدم بعد از بی حسی برداشت پوسیدگی دندان است. این پوسیدگی معمولا تا نزدیک عصب ادامه دارد.

  • تمیز کردن کانال ریشه

باید توجه داشت مرحله تمیز کردن کانال ریشه مهمترین مرحله عصب کشی است و موفقیت یا شکست یک عصب کشی به این مرحله از عصب کشی بستگی دارد. تمیز کردن کانال ریشه با استفاده از عمل سمباده کشی در کانال دندان با استفاده از وسیله ای به نام روتاری صورت می گیرد. بعد از این مرحله نیاز به یک مرتبه رادیو گرافی می­باشد، تا دندان پزشک متوجه شود که کانال های دندانی به خوبی تمیز شده است یا نه.

عصب کشی با روتاری

استفاده از روتاری برای تمیز کردن کانال ریشه

  • پر کردن کانال ریشه

پر کردن کانال های ریشه با ماده ای به نام گوتا پرکا انجام می شود. این ماده با بافت انسانی سازگار است و  توسط رایوگرافی قابل مشاهده است. انجام رادیوگرافی بعد از پر کردن ریشه نیز توصیه می شود.

معمولا بعد از پر کردن ریشه دندان پانسمان شده و پر کردن موقت صورت می پذیرد ، دلیل این امر وقت گیر بودن مرحله عصب کشی است. در ثانی امکان ایجاد درد بعد از عصب کشی دندان پزشک را موظف می کند تا عمل پر کردن دندان را به جلسه دیگر واگذار کند.

  • پر کردن دندان

برای پر کردن دندان می توان از دو ماده آمالگام یا کامپوزیت استفاده کرد. آماگام یک ماده فلزی غیر همرنگ و کامپوزیت همرنگ دندان می باشد. معمولا مقاومت آمالگام از کامپوزیت بالاتر می باشد ولی برای دندان های جلویی به دلیل زیبای باید از کامپوزیت استفاده کرد.

گاهی اوقات برای جولگیری از عفونت دندان بعد از عصب کشی استفاده از آنتیبیوتیک های مانند میترونیدازول و آموکسی سیسیلین  توصیه می شود.

یک توصیه:  اگر میزان تخریب و پوسیدگی دندان بالا بشد بهتر از بعد از ترمیم از روکش برای دندان ها استفاده نمود. تا مقاومت دندان ترمیمی افزایش یافته و بعد از عصب کشی عمر بالاتری داشته باشد.

در ویدئو زیر میتواینید مراحل عصب کشی راببنید.

دلایل شکست یک عصب کشی

همانطور که گفتیم گاهی اوقات عصب کشی به شکست می انجامد و شما مجبور به عصب کشی مجدد یا در نهایت کشیدن دندان می شوید. دلایل شکست یک عصب کشی را می توان به شرح زیر نام برد:

1- وجود کانال ها فرعی یا اضافی که دسترسی به آنها سخت باشد و به خوبی تمیز نشوند

2-   نادیده گرفتن مجراهای ریشه

3-  ترک داشتن دندان ها

4-  باز شدن محل عمل

5-  ترمیم دندانی نامناسب

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045