راه های جایگزین کردن دندان از دست رفته

یک دندان از دست رفته مطمئناً می تواند ظاهر لبخند شما را تغییر دهد. خواه یک دندان از دست رفته نتیجه بیماری لثه، آسیب، پوسیدگی شدید دندان یا یک بیماری ژنتیکی باشد، دندان از دست رفته می تواند مشکلات متعددی ایجاد کند. صرف نظر از روشی که دندان از دست می‌رود، می‌تواند به مرور زمان بر روی هم‌ترازی دندان‌های شما تأثیر منفی بگذارد و در صورت عدم تعویض، مشکلاتی را در مسیر ایجاد کند که به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی راه های جایگزین کردن دندان از دست رفته و مزایا و معایب هرکدام از این روش ها می پردازیم.

گاهی اوقات ارزش دندان های شما تا زمانی که از بین نرود متوجه نمی شود و متأسفانه دندان ها برای همیشه دوام نمی آورند. حتی از دست دادن یک دندان می تواند تأثیر منفی بر سلامت دهان و اعتماد به نفس شما داشته باشد. یک دندان یا دندان از دست رفته همچنین می تواند بر گفتار، توانایی جویدن غذا، یکپارچگی استخوان فک شما تأثیر بگذارد و باعث جابجایی آهسته دندان های شما به برخی از فضاهای خالی شود. خوشبختانه، تعدادی گزینه عالی برای جایگزینی دندان یا دندان های از دست رفته برای کمک به بازیابی لبخند زیبا وجود دارد، از جمله:

جایگزین کردن دندان شکسته

کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی یکی از راه های جایگزین کردن دندان از دست رفته

ایمپلنت دندان یکی از رایج ترین روش های جایگزینی دندان است. ایمپلنت های دندانی نوع بسیار قابل اعتمادی از جایگزینی دندان هستند که هم ظاهر و هم مانند یک دندان واقعی به نظر می رسد. اگر نیاز به تعویض یک دندان یا چند دندان در نواحی مختلف دارید، ایمپلنت دندان یک راه حل دائمی ارائه می دهد. در صورت مراقبت، ایمپلنت های دندانی می توانند تا آخر عمر برای شما دوام بیاورند. فرآیند کاشت ایمپلنت دندانی شما می تواند تا حدودی طولانی باشد.

این کار با جایگزینی ریشه دندان شما با پیچ های فلزی شروع می شود که به عنوان لنگر برای دندان مصنوعی قرار داده شده در بالا استفاده می شود. هنگامی که پیچ ها در جای خود قرار گرفتند، باید اجازه دهید ایمپلنت برای چند ماه بهبود یابد و در این مدت، ایمپلنت به طور ایمن به استخوان فک شما متصل می شود. هنگامی که ایمپلنت به طور کامل بهبود یافت، یک تاج دندان در بالا قرار داده می شود و محکم می شود.

مزایای ایمپلنت دندان

  • آنها یکی از موثرترین گزینه ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند
  • آنها ظاهر و احساس بسیار طبیعی را ارائه می دهند
  • هیچ درگیری دندان های مجاور شما وجود ندارد، بنابراین دندان های مجاور دست نخورده باقی می مانند
  • آنها جایگزین دائمی و مادام العمر هستند و نیازی به معاینه منظم ندارند.

معایب ایمپلنت دندان

آنها یکی از گران ترین گزینه های جایگزینی دندان هستند که قیمت آن متغیر است.
ایمپلنت به استخوان فک پیچ می‌شود، که به روش‌های جراحی تهاجمی، زمان بهبود قابل توجه و احتمال عفونت نیاز دارد.

پل با پشتیبانی از ایمپلنت

بریج با ایمپلنت یک راه حل ایده آل برای چندین دندان از دست رفته پشت سر هم است. فرآیند جایگزینی هر دندان با ایمپلنت دندان می تواند بسیار طولانی و غیر ضروری باشد. با یک بریج تحت حمایت ایمپلنت، فقط دندان های دو انتها با ایمپلنت در جای خود محکم می شوند. دندان های وسط دو سر بدون هیچ پیچی در جای خود ثابت می شوند.

مزایای پل های پشتیبانی شده از ایمپلنت

  1. یک انتخاب اقتصادی برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته پشت سر هم.
  2. بریج به اندازه ایمپلنت دندان موثر است.
  3. آنها ظاهری طبیعی ارائه می دهند.

معایب پل های پشتیبانی شده از ایمپلنت

  • آنها فقط در شرایط خاصی قابل استفاده هستند که چندین دندان از دست رفته پشت سر هم وجود داشته باشد.
  • پل های کاشته شده راه حل دائمی نیستند و پل ها باید تعویض شوند.
  • قرار دادن یک بریج با ایمپلنت نیاز به بازدیدهای متعدد از دندانپزشک دارد.
بهترین جایگزین دندان

بهترین راه جایگزین کردن دندان

پل تکیه گاه دندان

یک بریج با تکیه گاه دندان، به جای قرار دادن دو ایمپلنت در دندان، از دندان های موجود شما برای پشتیبانی از قرار دادن بریج استفاده می کند. روکشی روی دندان ها قرار می گیرد که در کنار دندان های از دست رفته قرار دارند و در جای خود سیمان می شوند. این روش طی چند بازدید کامل می شود.

مزایا بریج های با پشتیبانی از دندان

یک بریج با تکیه گاه دندان همان ظاهر و احساس واقعی ایمپلنت دندان را ارائه می دهد
نیازی به جراحی وجود ندارد، بنابراین فرآیند کمتر تهاجمی است
بریج با تکیه گاه دندان در مقایسه با ایمپلنت های دندانی گزینه اقتصادی تری است.

معایب پل های پشتیبان دندان

دندان‌های مجاور که روکش‌ها را دریافت می‌کنند باید به اندازه مناسب برای قرار گرفتن روکش سوهان شوند که احتمال عفونت در جاده را افزایش می‌دهد.
اگر بریج نامناسب نصب شود، دندان های مجاور ممکن است به مرور زمان آسیب ببینند
ذرات غذا می توانند زیر پل بلغزند و تمیز کردن آنها سخت تر می شود، بنابراین اگر مراقب تمیز کردن خود نباشید، خطر عفونت و از دست دادن استخوان بیشتر است.

پروتزهای جزئی متحرک

پروتزهای متحرک جزئی گزینه نسبتاً ساده تری برای جایگزینی دندان های از دست رفته، مشابه ایمپلنت های دندانی هستند. در مقایسه با مجموعه کاملی از پروتزهای مصنوعی برای همه دندان‌های شما، پروتزهای پارسیل متحرک برای افرادی که چند دندان از دست رفته دارند پیشنهاد می‌شود. پروتزهای پارسیل متحرک در محل صحیح خود چسبانده می شوند که این امر تضمین می کند که دندان های مصنوعی در نقاط مناسب نگه داشته شوند.

مزایای پروتزهای متحرک جزئی

در صورت از دست دادن دندان در آینده می توان دندان های اضافی را مستقیماً به پروتز پارسیل اضافه کرد که می تواند به شما در صرفه جویی در وقت و هزینه کمک کند.
پروتزهای جزئی متحرک یکی از ارزان ترین گزینه ها برای جایگزینی دندان هستند
پروتزهای پارسیل به راحتی قابل تعمیر و در صورت نیاز تعویض می شوند
استفاده از پروتز پارسیل ساده است و فقط نیاز به افزودن گیره های فلزی دارد.

معایب پروتزهای جزئی متحرک

دندان مصنوعی جزئی می تواند ناراحت کننده باشد
دندان مصنوعی باید به صورت روزانه برداشته و تمیز شود و قبل از خواب برداشته شود
پروتزهای جزئی مانند ایمپلنت های دندانی با هم ترکیب نمی شوند یا به نظر طبیعی نمی رسند زیرا گیره های فلزی قابل مشاهده هستند.

کاشت ایمپلنت برای دندان شکسته

جایگزین کردن دندان

سخن آخر

اگر دچار شکستگی یا آسیب دیدگی دندان شده اید، نگران نباشید زیرا راه های جایگزین کردن دندان از دست رفته، به شما گزینه های متعددی برای کاشت دندان جدید می دهند.