عفونت ریشه دندان چیست؟

عفونت و التهاب ریشه های دندان پدیده ای بسیار خطرناک است که نیاز به مراجعه فوری به دندانپزشکی دارد. واقعیت این است که در صورت عدم درمان عفونت ریشه دندان، عفونت نه تنها شروع به ایجاد بیماری پریودنت می کند، بلکه به بافت استخوان و سپس به طور همزمان به چندین دندان مجاور نیز آسیب می زند.

التهاب و عفونت در ناحیه ریشه دندان می تواند به صورت حاد و مزمن و یا به طور خفیف اتفاق بیفتد: در حالت اول، بیمار با درد شدید در ناحیه عفونت، روبرو می شود که متخصص باید سریعا درمان را آغاز کند ولی در حالت دوم، علائم و روند گسترش عفونت کندتر است.

عفونت ریشه دندان

عفونت ریشه دندان چیست؟

علت عفونت دندان

عفونت و التهاب ریشه دندان دلایل مختلفی دارد که مهم ترین این موارد عبارت اند از::

• پوسیدگی دندانی که درمان نشده و به عصب ها و ریشه دندان آسیب زده است
  • پالپ دندان که به موقع درمان نشده است
  • ضربه ای که در اثر ورزش یا برخورد اجسام سنگین به دندان وارد شده است.
  • پر کردن نادرست دندان توسط دندانپزشکان مبتدی

بیشتر اوقات، مشکلات مرتبط با پوسیدگی دندان و پالپ دلیل التهاب ریشه دندان هستند. در هر صورت، درمان عفونت دندان باید در چند مرحله انجام شود. این بیماری دندانی که بعضی از افراد به آن توجهی نمی کنند یا تصور می کنند امری گذرا است، می تواند مشکلات جدی دندانی ایجاد کند، بنابراین لازم است که با نهایت جدیت به درمان عفونت ریشه دندان بپردازید.

علائم نشان دهنده وضعیت خطرناک عفونت دندان

• افزایش دمای بدن
  • تورم و خونریزی لثه
  • ضعف عمومی جسم
  • درد در ناحیه دندان آسیب دیده
  • درد غدد لنفاوی فک

درمان عفونت ریشه دندان

تاکتیک های از بین بردن روند عفونت ریشه دندان با مراحل معاینه و تشخیص وضعیت دندان آغاز می شود. تصاویر دندان بیمار بعد از معاینه توسط اشعه ایکس، وضعیت خطرناک یا کند روند بیماری را به دندانپزشک نشان می دهد و نوع بیماری و آسیب وارد شده به دندان را مشخص می کند.

اینکه چند بار مجبور شوید برای درمان عفونت ریشه دندان به پزشک مراجعه کنید، بستگی به نوع عفونت، میزان وخامت و وضعیت دندان و فک بیمار است زیرا روند درمان و بهبودی هر فرد با دیگری متفاوت است. همچنین، روش درمان انتخاب شده توسط پزشک در مدت دوره درمان تأثیر می گذارد. اغلب اوقات، درمان عفونت دندان نیاز به چندین مرحله برای درمان و مراجعه مستقیم به کلینیک دندانپزشک دارد.

تا زمانی که روند التهابی و عفونت از بین نرود، دندان نباید توسط مواد کامپوزیتی پر شود زیرا در برخی موارد دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می شود. پس از تشخیص و معاینه دندانپزشک، مراحل درمان عفونت ریشه دندان شروع می شود که به طور معمول شامل موارد زیر است:

1. از بین بردن پوسیدگی ها دندان ( در صورت وجود)
  2. بعد از خالی کردن پوسیدگی های دندان، دندانپزشک سوراخی را روی دندان ایجاد می کند تا به کانال های دندان دسترسی داشته باشد وعصب برداشته شود.
  3. برداشتن پالپ از کانال ریشه دندان (اگر التهاب به دلیل پالپ باشد)
  4. پاکسازی کانال ها، در صورت لزوم شستشوی آنها با یک محلول ضد عفونی کننده.
  5. بستن حفره پوسیدگی یا استفاده از کامپوزیت موقت.
  6. در نهایت بعد از چند هفته استراحت و مراقبت از دندان تازه پر شده، مواد کامپوزیتی موقت برداشته می شود و دندانپزشک دندان آسیب دیده را با ونیر کامپوزیت به طور دائمی پر می کند.

بیماری پریودنتیت به معنی التهاب در ناحیه ریشه دندان است. در این حالت، علت عفونت ریشه دندان، درمان به موقع پوسیدگی و پالپیت است. در صورتی که بیمار به موقع به مطب های دندانپزشکی مراجعه نکند این بیماری گسترش یافته و به لثه ها و قسمت های دیگر دندان آسیب وارد می کند.

برای کاهش عفونت دندان و سرعت بخشیدن به بهبودی و جلوگیری از بروز عوارض و خطرات دیگر، متخصص برخی داروها مانند آنتی بیوتیک، آنتی هیستامین و داروهای ضد التهاب برای عفونت ریشه دندان تجویز می کند.

درمان عفونت ریشه دندان

درمان عفونت دندان

پیشگیری از عفونت دندان

پیشگیری از هر بیماری آسانتر از درمان آن است. این جمله در مورد دندان ها کاملا صدق می کند، بنابراین معاینات منظم دندانپزشکی باید به یک عادت تبدیل شود تا در صورتی که دندان هایتان دچار عفونت یا … شد و به دلیل عدم احساس درد متوجه آن نشدید، دندانپزشک با بررسی دندان هایتان توسط دستگاه های مخصوصی از گسترش این عفونت جلوگیریمی کند.

همچنین درمان به موقع پوسیدگی و پالپیت به جلوگیری از بیماری پریودنتیت لثه و عوارض مربوطه کمک می کند. پیشگیری از عفونت ریشه دندان به شما کمک می کند که هزینه های خیلی جزئی تری برای آگاهی از سلامت کامل خود، پرداخت کنید و نیازی به صرف زمان طولانی برای درمان کامل دندان هایتان نیست.

در صورتی که متوجه التهاب و عفونت حاد در ریشه دندان خود شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با درمان به موقع از خطرات احتمالی مانند از دست رفتن دندان جلوگیری کرده و در سریع ترین زمان مشکل را برطرف کنید.

اگر پوسیدگی دندان هایتان در هر مرحله تشخیص داده شود، لازم است در اسرع وقت با دندانپزشک قرار ملاقات بگذارید، تحت معاینه و درمان و مصرف داروهای تجویز شده قرار بگیرید به عنوان مثال بافت های تخریب شده دندان ها و پوسیدگی ها را از بین ببرید.

مهم ترین راه پیشگری از عفونت ریشه دندان، رعایت مسائل بهداشتی است. بهتر است دندان های خود را دو بار در روز با مسواک و خمیر دندان مناسب تمیز کنید، از نخ دندان استفاده کنید و در صورت توصیه دندانپزشک از دهانشویه های مخصوص برای ضدعفونی کردن دهان استفاده نمایید.

رژیم غذایی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. محصولات لبنی و غذاهای غنی از پروتئین، سبزیجات و میوه های تازه همیشه باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشند. مصرف غذاهای حاوی شکر و شیرین را به حداقل برسانید. در آخر نیز برای معاینه و تمیز کردن حرفه ای دندان ها هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان عفونت دندان

پیشگیری از عفونت دندان

همانطور که ذکر شد، رعایت نکات ساده برای مراقبت از ریشه دهان از عفونت و التهاب وهمه مشکلات مرتبط الزامی است. زیرا عفونت ریشه دندان یک مشکل جدی بشمار می رود و درصورتی که به آن توجهی نداشته باشید دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می شود که باید با پرداخت هزینه بیشتر، دندانی جایگزین برای آن انتخاب نمایید.