عمل افزایش طول تاج دندان

تاج ها درواقع همان مینای دندان هستند که به دلایل ظاهری، زیبایی و ساختاری بر روی یک دندان طبیعی قرار می گیرند. تاج ها ممکن است هنگامی که دندان شکسته، لب پر یا از دست رفته می روند، توصیه شوند. از تاج دندان برای تکمیل مراحل دیگر دندانپزشکی مانند پل یا بریج دندان و ایمپلنت دندان استفاده کرد. تاج ها باید به طور کاملا محکم روی دندان آسیب دیده یا مورد نظر بچسبد.

جراحی افزایش طول تاج دندان، روشی است که برای افزایش ارتفاع دندان انجام می شود. افزایش طول تاج دندان یا لیفت لثه یک عمل زیبایی است که برای افزایش طول تاج دندان ها انجام می شود که ممکن است برخی افراد به دلیل کوتاه بودن ارتفاع دندان و لثه های خود، از دندان های خود ناراضی باشند و این عمل را انجام دهند.

این روش درمانی یکی از موثرترین و کم خطرترین راه ها برای تغییر طول تاج دندان است، به طوری که شکل و اندازه دندان ها از تناسب بیشتری برخوردار می شود و از این طریق زیبایی بیشتری به چهره می بخشد. متخصصان و جراحان با افزایش مجدد بافت لثه (و گاهی اوقات استخوان)، طول تاج دندان را افزایش می دهند تا سطح بیشتری از دندان هنگام لبخند زدن نمایان شود. انجام این روش معمولاً کمتر از یک ساعت زمان می برد.

عمل زیبایی دندان

عمل افزایش طول تاج دندان

مراحل افزایش طول تاج دندان

پریودنتیست در طول یک عمل سرپایی جراحی افزایش طول تاج دندان را انجام می دهد. این بدان معناست که پس از آن می توانید به خانه بروید و به امور مختلف بپردازید. مدت زمان انجام این عمل بسته به تعداد دندانهایی که به عمل احتیاج دارند و همچنین در صورت برداشتن هر دو بافت نرم و استخوان متفاوت است. اگر روی هر یک از دندان های مجاور خود تاج موقت دارید، ممکن است پریودنتیست، آنها را قبل از عمل برداشته و پس از آن در جای خود قرار دهد.

بیشتر افراد بی حسی موضعی دریافت می کنند و ممکن است داروی آرامبخش نیز در طول عمل دریافت کنند. متخصص پریودنتال لثه ها را می برد تا فاصله آنها را از دندان ها بیشتر کند و ریشه و استخوان را در معرض دید قرار دهد. در بعضی موارد، فقط باید بافت لثه برداشته شود؛ سپس جراح قبل از بخیه زدن محل جراحی را با آب نمک شستشو می دهد و لثه ها را به هم بخیه می زند، و گاهی برای محافظت بیشتر یک باند را روی محل جراحی شده، قرار می دهند.

پس از از بین رفتن تاثیر بی حسی موضعی، ممکن است کمی احساس درد کنید، بنابراین جراح برای شما مسکن و یک دهان شویه ویژه برای بهبود لثه تجویز می کند.

خطرات احتمالی جراحی افزایش طول تاج دندان

با افزایش طول تاج دندان تا حدودی خطر عفونت دندان و یا لثه وجود دارد، اما نسبت به سایر روش های جراحی کمتر و نادرتر است. برای جلوگیری از عفونت دندان باید تمام دستورالعمل های مراقبت بعد از عمل را دنبال کنید.

بعد از عمل ممکن است در محل جراحی کمی درد و یا خونریزی لثه را تجربه کنید و دندان های شما نیز ممکن است نسبت به نوشیدنی های سرد و گرم حساس شوند اما این حساسیت با گذشت زمان کاهش می یابد. ممکن است دندان های مورد نظرتان که به تازگی جراحی کرده اید نسبت به دندانهای مجاور به نظر برسد. اگر در آینده دندان خود را از دست دهید، افزایش طول تاج دندان ممکن است کاشت دندان به روش ایمپلنت را برای جراح دشوارتر کند.

مراحل جراحی افزایش طول تاج دندان

خطرات احتمالی جراحی افزایش طول تاج دندان

مراقبت های بعد از عمل افزایش طول تاج دندان

مدت زمان بهبودی دندان و لثه تقریباً سه ماه است و بعد از بهبود لثه و دندان قادر خواهید بود عملکردهای طبیعی دندان های خود را دوباره بدست بیاورید. فقط لازم است از فعالیت های دهانی شدید طی دو تا سه روز اول خودداری کنید. ورزش های سنگین، خورد غذاهای سفت و چسبنده و … می توانند مانع بهبودی دندان های شما شود و باعث خونریزی بیشتر شود.

به طور کلی، بعد از جراحی افزایش طول تاج دندان، برای بهبود سریع تر؛ دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

  • از داروهای تجویز شده استفاده کنید: در دستورالعمل های مراقبت های پزشکی، به احتمال زیاد به شما گفته می شود که در فواصل منظم از ایبوپروفن یا تایلنول استفاده کنید. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک و همچنین مسکن های قوی مانند استامینوفن-هیدروکدون (ویکودین) ، تایلنول با کدئین شماره 3 یا استامینوفن-پروپوکسیفن را تجویز کند.
  • از کیسه یخ استفاده کنید: استفاده از کیسه یخ بر روی صورت برای چند ساعت اول پس از عمل می تواند تورم را کاهش دهد.
  • از مصرف غذاهای گرم در 24 ساعت اول خودداری کنید: علاوه بر خورد غذاهایی با درجه حرارت معمولی (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) باید دندان های خود را بدون فشار و به آرامی بشویید. در صورت خونریزی دندان و لثه با مطب دندانپزشکی خود تماس گرفته و در صورت نیاز به مطب جراح دندان خود مراجعه کنید.
  • به مدت 7 تا 14 روز دندان ها را پانسمان کنید: دندانپزشک ممکن است در طی این مدت یک یا دو بار پانسمان را تعویض کند.
  • با دقت مسواک بزنید: فقط در محل هایی که پانسمان اعمال شده است، به آرامی مسواک بزنید. در مناطق دیگر می توانید به طور معمول مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • رعایت رژیم غذایی: هنگام غذا خوردن از فشار بر روی ناحیه جراحی خودداری کنید. همچنین، هیچ گونه ماده غذایی سفت، ادویه دار و چسبناک به مدت چند روز مصرف نکنید. از خوردن آجیل و دانه های کوچک و سفت خودداری کنید و به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • از مصرف الکل خودداری کنید: سعی کنید حدالامکان به مدت چند هفته بعد از عمل از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.
  • از استعمال سیگار و دخانیات اجتناب کنید: به مدت 7الی 10 روز اول از استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • از تحریک ناحیه جراحی شده، پرهیز کنید: از نی و بازی کردن با دندان ها و محل جراحی شده توسط زبان یا انگشت با خودداری کنید.
عمل لیفت لثه

عمل زیبایی دندان

سخن آخر

افزایش طول تاج دندان یکی از راه های زیبایی دندان و لثه است که خیلی از بیماران برای زیباتر شدن طرح لبخند خود و نمایش بیشتر طول دندان های خود، خواهان انجام این عمل هستند. کلینیک شبانه روزی رایا با بهترین تیم جراحی دندان، به شما این اطمینان را می دهد که عملی با کمترین میزان درد و خونریزی و با بهترین نتیجه را تجربه کنید.