تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان چیست؟

ارتودنسی و لمینت دندان هردو جز محبوب ترین روش های درمانی زیبایی دندان هستند. در واقع ارتودنسی با لیزر بیشتر برای درمان مشکلات ساختاری لثه (مثلا برداشتن بافت های اضافی و متورم)، اصلاح کوچک یا بزرگ بودن بیش از حد لثه و دندان، کم کردن فاصله بین دندان ها و بدشکلی استخوان های فک پس از معاینه توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود. در این مقاله به بررسی تفاوت بین ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان می پردازیم.

این روش ارتودنسی باعث درد کمتر، دوره درمان کوتاه‌تر و عوارض جزئی می‌شود. بنابراین یکی از محبوب ترین روش ها برای اصلاح طرح لبخند و درمان عوارض دندانی است. همچنین لازم به ذکر است که درمان با لمینت ها را می توان برای دندان ها یا دندان های شکسته، ترک خورده یا بی رنگ و دارای مشکلات ساختاری استفاده کرد. این روش درمانی برای اصلاح قرارگیری دندان ها در موقعیت صحیح خود، مناسب نیست.

تفاوت ارتودنسی و لمینت

ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

مزایای ارتودنسی با لیزر

ارتودنسی با لیزر نیازی به تزریق بیهوشی موضعی یا عمومی ندارد که از مهمترین مزایا و ویژگی های ارتودنسی با لیزر می باشد. همانطور که قبلاً گفته شد، متخصص ارتودنسی بافت اضافی و متورم لثه و برامدگی های روی سطوح دندان را بدون بیهوشی از بین می برد.

این روش باعث ایجاد درد و خونریزی نمی شود و دوره درمان نیز کوتاه تر از سایر روش ها است. علاوه بر این، ارتودنسی با لیزر خطر عوارض دهان و دندان (مانند عفونت های بعد از عمل) را کاهش می دهد.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان یکی دیگر از روش های محبوب زیبایی دندان و اصلاح لبخند است. لمینت ها یا کامپوزیت های دندانی به پوشش های نازک و سرامیکی گفته می شود. دندانپزشک زیبایی برای پوشاندن ایرادات سطح دندان و رفع مشکلات ظاهری، لمینت ها را در فواصل زمانی مختلف روی دندان های بیمار قرار می دهد.

لازم به ذکر است که لمینت های دندان عمدتاً برای اصلاح لبخند و بهبود استحکام دندان ها استفاده می شود. لمینت های دندانی برای رفع مشکلات ظاهری دندان می توانند مزایای زیر را داشته باشند:

  • پوشاندن و از بین بردن تغییرات ظاهری ناخوشایند (تغییر رنگ یا زردی دندان) روی سطوح دندان
  • پوشاندن دندان های شکسته، آسیب دیده و ترک خورده.
  • افزایش ضخامت دندان های نازک و شکننده برای بهبود استحکام و مقاومت دندان ها

ارتودنسی در مقابل لمینت دندان

در مورد ترمیم دندان، امروزه بسیاری از افراد درگیر تفاوت بین ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان هستند. دندانپزشکان از ارتودنسی با لیزر برای کاهش درد و تحریک لثه و خونریزی استفاده می کنند. ارتودنسی با لیزر معمولاً برای برداشتن بافت اضافی لثه، تشکیل لثه و ایجاد طرح لبخند زیباتر استفاده می شود.

در مقابل، لمینت دندان نسبت به ارتودنسی، هزینه کمتری دارد. اگرچه ارتودنسی با لیزر دوره درمان را برای اصلاح لبخند و اصلاح موقعیت دندان به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، لمینت های دندان مزایای متفاوتی دارند.

یک متخصص ارتودنسی باید به ویژگی های ارتودنسی با لیزر مانند طول موج دستگاه لیزر، زمان بندی و میزان فشار آن بر روی دندان تسلط کامل داشته باشد تا بهترین نتیجه را در این روش به دست آورد.

بیمارانی که از داشتن دندان های برامده، نامرتب و کج، رنج می برند می توانند ابتدا مشکل لثه را با لیزر برطرف کرده و سپس از لمینت دندان برای پوشش مشکلات ظاهری دندان های خود بهره مند شوند. در لمینت های دندان، صرف نظر از اینکه فرآیند پولیش با چه دقتی انجام شود، نتیجه نهایی آن کاملا شبیه به دندان های طبیعی نخواهد بود.

مقایسه ارتودنسی و لمینت

مزایای لمینت دندان

تفاوت های عملکردی ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

به گفته دندانپزشکان و متخصصان ارتودنسی، هر روش ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان کاربردهای متفاوتی برای مشکلات خاص دندان ها خواهد داشت. ارتودنسی با لیزر با سطح کم درد و خونریزی یا تحریک لثه مشخص می شود. در این روش ایجاد لبخند نیز به راحتی امکان پذیر است.

اولین پیشنهاد متخصص ارتودنسی، ارتودنسی با لیزر برای ترمیم و رفع مشکلات لثه و بافت های پریودنتال است. در واقع لمینت های دندان تنها می توانند آسیب های دندانی را ترمیم و پوشش دهند. در نتیجه، ناهماهنگی و ناهماهنگی دندان را نمی توان با لمینت های دندان درمان کرد.

یکی دیگر از تفاوت های مهم ارتودنسی با لیزر و لمینت حفظ سلامت دندان است. در لمینت های دندان، مینای دندان به دلیل تراشیده شدن به تدریج خراب می شود. لمینت دندان برای بیماران با دندان های کوچک و کسانی که مایل به اصلاح فرم دندان های خود و تغییر رنگ آن هستند تجویز می شود.

سوالات متداول تفاوت ارتودنسی با لیزر و لمینت دندان

1-کاربردهای ارتودنسی با لیزر چیست؟

  • از بین بردن اتصالات بافت ها یا ماهیچه ها
  • درمان زخم های دهان
  • کاهش تورم لثه
  • تراز کردن خط لثه
  • اصلاح طرح لبخند

2- ملاک انتخاب ارتودنسی با لیزر یا لمینت دندان چیست؟

پس از معاینه دندان ها و فک های شما، متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد که آیا نیاز به ارتودنسی با لیزر دارید یا لمینت های دندان. برخی از بیماران به هر دو درمان به طور همزمان نیاز دارند. ارتودنسی با لیزر برای بهبود وضعیت بافت های نرم، لثه و طراحی لبخند استفاده می شود، در حالی که از لمینت های دندانی برای اصلاح شکستگی ها و تغییرات عمده رنگ دندان ها استفاده می شود.

3- آیا در حین داشتن لمینت دندان می توان ارتودنسی با لیزر انجام داد؟

با توجه به نوع لثه و دندان های بیمار و مشکلات مربوط به بافت نرم دندان و لثه، می توان از لیزر برای رفع مشکلات بیماران دارای لمینت دندان استفاده کرد.

4- آیا ارتودنسی با لیزر از لمینت دندان گرانتر است؟

ارتودنسی با لیزر معمولاً گرانتر از لمینت دندان است. با این حال، متخصص ارتودنسی اولویت‌های بیمار را در نظر می‌گیرد و بهترین روش درمانی را برای اصلاح طرح لبخند و درمان ناهنجاری‌های دندانی تجویز می‌کند.

5-ارتودنسی با لیزر عوارض بیشتری دارد یا لمینت دندان؟

از آنجایی که لمینت ها آسیب جدی به مینای دندان وارد می کنند، در حالی که ارتودنسی چنین عوارضی ندارد، قطعا لمینت ها نسبت به ارتودنسی با لیزر عوارض بیشتری دارند. از این رو لمینت های دندان فقط برای دندان های شکسته و آسیب دیده و همچنین دندان های دکلره شده با مشکلات ساختاری تجویز می شود.

ارتودنسی با لیزر چیست

کاربرد ارتودنسی با لیزر

سخن آخر

اگر به دنبال کسب اطلاعات در مورد تفاوت های ارتودنسی دندان با لیزر و لمینت دندان هستید، این مقاله را تا انتها به طور کامل مطالعه کنید تا بتوانید با ذهن باز درمورد انتخاب این روش ها تصمیم گیری کنید.