بیماری های پریودنتال که به آن  بیماری پیرادندانی نیز گفته می شود. جز بیماری های دهان و دندانی بوده که باید حتما مورد بررسی قرار گیرند که در غیر این صورت می تواند مشکلات مزمنی را برای فرد بیمار ایجاد کنند.

بیماری های پریودنتال عموما به بیماری های اطلاق می شود که بافت های نگه دارنده دندانی را درگیر کرده باشد، این بافت ها شامل: لثه ، بافت های اتصال دهنده ی دندان و لثه ، استخوان و دندان و استخوان های اطراف دندان می باشد. بنابراین با توجه به اینکه این بیماری لثه، و بافت های اطراف لثه را بیشتر درگیر می کند. می تواند سبب التهاب لثه شود و در مراحل اولیه خود را با علائم خونریزی لثه نشان دهد که در صورت عدم درمان سبب از دست رفتن دندان شود.

دلیل بروز بیماری پریودنتال چیست؟

الف ) علل اصلی

همانند علل اصلی بسیاری از بیماری های حوزه ی دهان و دندان مانند، جرم دندان ، پوسیدگی و عفونت ریشه دندانی ، علت بیماری پریودنتال را می توان در تجمع و رسوب پلاک های دندانی و جست و جو کرد. همان طور که در مقالات دیگر بیان شد پلاک های میکروبی همان باکتری اسپرتکوک هستند که با تجمع در دندان بعد از مصرف مواد غذایی ، اسید و سمومی را ترشح کرده که بافت های دهان و دندان را درگیر کرده و به آن ها آسیب می زند.در واقع سموم ناشی از پلاک های دندانی در رسوب با بافت های نگه دارنده  سبب التهاب لثه شده و در نتیجه این التهاب باعث خونریزی لثه حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن می شود.

ب) علل فرعی

تحقیقات نشان می دهد افزایش سن یکی از عوامل بروز بیماری های دهانی و دندانی می باشد، همچنین بیماری های که سبب ناتوانائی فرد در مراقبت های بهداشتی دهان شد . بروز این بیماری را افزاش می دهد. همچنین دیده شده است که رابطه نزدیکی میان یک وضعیت دهانی سالم با تناسب فیزیکی بدن وجود دارد، به علاوه بیماری مانند دیابت در صد گسترش  و بروز این بیماری را در دهان و دندان افزایش می دهد.

برای اطلاعات بیشتر  مقاله دندان پزشکی در بیماران دیابتی را مطالعه کنید

همچنین ریسک فاکتور های مانند سیگار  و رژیم غذایی با قند بالا و کاهش مراقبت های دندانی سبب گسترش بیماری پریودنتال می شود.

عوارض بیماری های پریودنتال چیست؟

عوارض این بیماری دهان و دندان را می توان به 2 دسته عوارض اصلی و فرعی تقسیم کرد:

الف) عوارض اصلی

با  نفوذ و تجمع پلاک های میکروبی در بافت دندان بیماری های پریودنتال آغاز می شود. در اولین مرحله عارضه ژینژیوت حاصل شده و این زمانی است که بافت های لثه درگیر شده و التهاب لثه رخ می دهد، در صورتی که التهاب لثه در طول ریشه دندان و از طریق پاکت پریودنتال(حفره های که که پلاک ها در آن تجمع کرده اند) به سمت اپیکال پیشرفت کند ، بیماری پریودنتال ایجاد می شود و به به مرحله پریودنتیت که مرحله پیشرفته این بیماری است می رسد.

پریودنتیت خود به دو نوع شدید و ضعیف تقسیم بندی می شود. در پریودنتیت خفیف شیار های عمیقی بین لثه  ودندان که همان پاکت ها هستند، ایجاد و از عفونت پر می شود، التهاب و خونریزی لثه افزایش یافته و استخوان دندان شروع به تحلیل می کند. اما در نوع شدید تحلیل استخوان و لیگامان های دندانی به نحوی است که باعث لقی دندان می شود و حتی مقداری از استخوان فک نیز دچار تحلیل می شود. ذکر این نکته  ضروری است که فاکتور اصلی از دست رفتن دندان ها در سنین میان سالی  و پیری بیماری های پریودنتال است.

ب) عوارض فرعی

بروز بیماری پریودنتال می تواند زمینه ساز بیماری های دیگر در بدن شود که از این دسته می توان به پوکی استخوان ، بیماری های قلبی و عروقی و زایمان زود رس اشاره کرد. تحقیقات نشان می دهد  که وجود این بسمارس یکی از غلت های اصلی بیماری پوکی استخوان است. همچنین یکی از دلایل تولد نوزاد با وزن کم این بیماری است.

نشانه های وجود بیماری های پریودنتال

این بیماری در حین بروز غالبا همراه با نشانه های است که به پزشک کمک می کند تا روش درمانی مناسب را با توجه به علائم بالینی  و عکس های رادیوگرافی انتخاب کند.

نشانه های بالینی این بیماری عبارتند از:

1. التهاب و تورم لثه
  2. قرمز شدن لثه
  3. خونریزی لثه
  4. عفونت و چرک در لثه
  5. بوی بد دهان
  6. درد در ناحیه دهان و لثه
  7. لق شدن دندان ها
  8. به هم ریختن نظم دندان ها و فاصله گرفتن آن ها از هم

هیپرپلازی

روش درمانی  بیماری پریودنتال:

درمان بیماری پریودنتال به پیشرفت این بیماری بستگی دارد و این بیماری در چه مرحله ای باشد. همان طور  که گفتیم این بیماری در مرحله اول دارای اثر التهابی و خونریزی لثه حین مسواک زدن بوده که به آن ژنژیوت گفته می شود. در این مرحله جرم گیری و بروز پرو فیلاکسی می تواند کمک شایانی در برطرف شدن اثرات ژنژیوت داشته باشد. در ادامه افزایش مراقبت های بهداشتی نیز کمک بزرگی به بهبود وضعیت بیمار بکند.

اما اگر بیماری وارد مرحله پریودنتیت شده باشد اقدامات جدی تری لازم است که در درجه اول در هر ناحیه از فک باید روت پلنینگ انجام شود.

روت پلنینگ (Root planing) مرحله ای از درمان پریودنتال است که در آن جرم و پلاک های میکروبی در زیر خط لثه برداشته شده و جرم های موحود در ریشه تسطیح می شود.

با استفاده از این نوع جرم گیری پاکت لثه از پلاک ها خالی شده و عمق آن کاهش می یابد بنابراین مرحله ترمیم لثه سریع نر می شود. اما اگر بیماری عمق بیشتری پیدا کرده باشد نیاز به جراحی پریودنتال ضروری می باشد. تا پاکت لثه برداشته شود. همچنین در صورت لقی دندان عملیات ترمیمی باید بر روی دندان ها انجام شود.

پیشگیری از بیماری های پیریودنتال:

بهترین اقدام جهت مبتلا نشدن به این بیماری رعایت نکات و توصیه های بهداشت دهان و دندان است که شامل موارد زیر است.

1. در هر روز حداقل 2 نوبت مسواک بزنید روش صحیح مسواک زدن را می توانید در مقاله زیر بخوانید:

انتخاب مسواک خوب ضامن سلامت دهان و دندان

1. استفاده از نخ دندان ضروری است
  2. استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید می توانتد در از بین برده پلاک های میکروبی نقش اساسی ایجاد کند.

اما روش دیگر پیشگیری غربال گری است . به این ورت که هر 6 ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید تا چکاب شوید. همچنین پالیش دندان ها و معاینه دندان ها و روکش های که در گذشته انجام شده است. یکی از روش های پیشگیری از دچار شدن به بیماری های پریودنتال است.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045