بهترین زمان کشیدن دندان عقل

بعضی اوقات که به کلینیک های دندانپزشکی می روید و دندانپزشک به شما می گوید که کشیدن یا نکشیدن دندان عقل برایتان مشکلی ایجاد نمی کند، شاید این سوال برایتان پیش می آید که بالاخره کشیدن دندان عقل ضروری است یا خیر؟ در این مقاله توضیح کامل و جامع بهترین زمان کشیدن دندان عقل می پردازیم.

به طور معمول دندانپزشک شما، هر یک سال احتمالاً از کل دهان شما رادیوگرافی معمولی می گیرد، معمولا از این اشعه ایکس برای تعیین پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی استفاده می شود، اما در کلینیک های دندانپزشکی برای نظارت بر رشد دندان عقل نیز استفاده می شود.

در عکس‌برداری با اشعه ایکس، دندانپزشک شما ابتدا می‌تواند تشخیص دهد که آیا دندان عقل دارید یا خیر زیرا بعضی اوقات دندان عقل به صورت نهفته و افقی رشد می کند و نکته مهم دیگر این است که همه افراد دندان عقل نخواهند داشت که اشعه ایکس وجود دندان عقل را نشان می دهد.

هنگامی که مشخص شد شما دندان عقل دارید، دندانپزشک شما رشد آنها را کنترل می کند. چیزهایی که دندانپزشک شما در عکس‌برداری با اشعه ایکس به آنها نگاه می‌کند شامل این است که دندان عقل شما در چه جهتی رشد می‌کند، آیا در لثه نهفته است یا نه و اینکه آیا آنها کاملاً رشد کرده‌اند. همه این موارد عواملی هستند که تعیین می کنند چه زمانی باید برای جراحی دهان به دندانپزشکی مراجعه کنید.

کشیدن دندان عقل

بهترین موقع کشیدن دندان عقل

ضرورت کشیدن دندان عقل

دندان‌های عقل (سومین دندان آسیاب در پشت دهان) ممکن است نیازی به کشیده شدن نداشته باشند، در صورتی که:

  • سالم باشند
  • به طور کامل رشد کرده باشند
  • به درستی در جای خود قرار گرفته و به دندان های مجاور خود آسیبی نمی رسانند.
  • به عنوان بخشی از اقدامات بهداشتی روزانه، قابل تمیز کردن باشند.

با این حال، بسیاری از اوقات، دندان عقل فضای مناسبی برای رشد ندارد و می تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. رویش دندان عقل می تواند در زوایای مختلف در فک رشد کند، حتی گاهی اوقات به صورت افقی نیز رشد می کند.

مشکلاتی که می تواند ناشی از دندان عقل باشند، عبارت اند از:

  1. کاملاً در داخل لثه پنهان بماند: زیرا اگر دندان های عقل نتوانند به طور طبیعی بیرون بیایند، در فک شما به دام می افتد که گاهی اوقات می تواند منجر به عفونت شود یا می تواند باعث ایجاد کیست شود که ممکن است به ریشه های دیگر دندان ها یا استخوان دندان آسیب برساند.
  2. تا حدی از طریق لثه بیرون بیاید: از آنجایی که این ناحیه به سختی دیده و تمیز می‌شود، دندان‌های عقل که تا حدی بیرون می‌آیند می‌توانند به آهنربایی برای باکتری‌هایی تبدیل شوند که باعث بیماری لثه و عفونت دهان می‌شوند.
  3. ازدحام دندان های نزدیک: اگر دندان عقل فضای کافی برای وارد شدن نداشته باشد، ممکن است به دندان های مجاور آسیب برساند و مسیر حرکت دندان ها را تغییر دهد.

برخی از دندانپزشکان توصیه می کنند اگر دندان عقل به طور کامل بیرون نیامد، آن ها را جراحی کنید و بکشید. بسیاری از دندانپزشکان بر این باورند که بهتر است دندان عقل را در سنین پایین‌تر، قبل از تشکیل کامل ریشه‌ها و استخوان‌ها و زمانی که بهبودی پس از جراحی سریع‌تر است، درآورند. به همین دلیل است که برخی از جوانان قبل از ایجاد مشکل، دندان عقل خود را می کشند.

جراحی دندان عقل

زمان مناسب کشیدن دندان عقل

علائم ضرورت کشیدن دندان عقل

طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، در صورتی که تغییراتی را در ناحیه دندان‌های عقل تجربه کردید، کشیدن دندان عقل ممکن است ضروری باشد، برخی از این علائم شامل:

  • درد
  • عفونت مکرر بافت نرم پشت دندان
  • ایجاد کیسه های پر از مایع (کیست)
  • تومورها
  • آسیب به دندان های مجاور
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی وسیع دندان

تصمیم برای برداشتن دندان عقل همیشه قطعی نیست. با دندانپزشک یا جراح دهان در مورد موقعیت و سلامت دندان عقل خود و اینکه بهترین زمان کشیدن دندان عقل متناسب با وضعیت دندان چه وقتیست، صحبت کنید.

جراحان دهان اغلب ترجیح می دهند قبل از اینکه ریشه دندان ها به طور کامل شکل بگیرد، جراحی برداشتن دندان عقل را انجام دهند. هنگامی که ریشه ها شکل می گیرند، عمل جراحی پیچیده تر می شود و بهبودی شما زمان بیشتری می برد. برداشتن دندان‌ها قبل از تشکیل ریشه، خطر عوارض ناشی از عمل را کاهش می‌دهد و به بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کند.

سنی که در آن ریشه دندان عقل به طور کامل شکل می گیرد، در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، معمولا در سنین 14 تا 18 سالگی رخ می دهد.

چه زمانی باید به کشیدن دندان عقل فکر کرد؟

همانطور که پیش تر ذکر کردیم، بهترین زمان کشیدن دندان عقل، زمانی است که برخی از مشکلات دندان، از ازدحام بیش از حد دندان ها گرفته تا درد دندان و ترک خوردگی دندان های آسیاب عقب و حتی سردرد، می تواند به طور مستقیم با رشد دندان عقل مرتبط باشد.

اکثر متخصصان دندانپزشکی و جراحان دهان توصیه می کنند که قبل از شروع این مشکلات، دندان عقل را بکشید و اگر دندان عقل خود را نکشیدید، توصیه می‌شود در صورت مشاهده اولین نشانه‌های رشد ناصحیح دندان های عقل، برای جراحی و یا کشیدن دندان عقل سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندان عقل هر فردی با سرعت های متفاوتی رشد می کند که به همین دلیل این امر تقریباً فهمیدن بهترین زمان کشیدن دندان عقل را غیرممکن می‌کند. به طور متوسط، بیشتر افراد در سنین 17 تا 25 سالگی دندان عقل خود را می کشند. با این حال، همیشه اینطور نیست زیرا برخی از افراد در سن 14 یا 15 سالگی نیاز به کشیدن دندان عقل دارند در حالی که برخی دیگر می توانند تا 25 یا 30 سالگی صبر کنند.

مراحل کشیدن دندان عقل

اکثر جراحی های برداشتن دندان عقل به صورت سرپایی توسط جراح دهان انجام می شود. یک بیهوشی عمومی برای آرامش شما تجویز می شود. بیهوشی عمومی انجام این روش طولانی را آسان تر می کند زیرا شما در حالت آرام قرار می گیرید و تقریباً در خواب هستید. پس از اتمام این روش، چیزی از روند انجام آن را به یاد نمی آورید.

در حین عمل، جراح دهان، اگر دندان‌ها نهفته باشد؛ برش کوچکی در امتداد خط لثه ایجاد می‌کند تا به دندان عقل دسترسی پیدا کند. اگر دندان ها به طور کامل رشد کرده باشند، نیازی به ایجاد برش نیست، زیرا آنها قبلاً از خط لثه خارج شده اند. سپس جراح دهان، دندان عقل را به چهار بخش کوچک برش می‌دهد.

دندان را به بخش هایی برش می دهند تا راحت تر برداشته شوند. گاهی اوقات، اگر دندان به شدت نهفته باشد یا ریشه ها به طور کامل رشد کرده باشند، ممکن است نیاز به برداشتن مقداری از استخوان فک نیز باشد.

مراحل جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل

سخن آخر

برای گرفتن مشاوره درمورد بهترین زمان کشیدن دندان عقل می توانید با گرفتن وقت از کلینیک شبانه روزی رایا، با متخصصین ما صحبت کنید. درصورت تمایل از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.