بهترین زمان جراحی دندان عقل

اگر به دنبال کسب اطلاعات برای بهترین زمان جراحی دندان عقل خود هستید، در این مقاله به شما مهم ترین علائم و نکات برای جراحی دندان عقل را توضیح می دهیم. دندان‌های آسیاب عقل، سومین دندان آسیاب در پشت دهان، ممکن است نیازی به کشیدن نداشته باشند، اگر:

  • سالم باشند.
  • کاملاً رشد کرده باشند.
  • موقعیت قرارگیری آن درست باشد و به صورت کج یا نهفته رشد نکرده باشد.
  • به عنوان بخشی از اقدامات بهداشتی روزانه قابل تمیز کردن باشد.

اما اغلب، دندان عقل فضایی برای رشد مناسب ندارند و می توانند مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کنند.

زمان مناسب کشیدن دندان عقل

جراحی دندان عقل نهفته

برخی از علائم ضرورت کشیدن دندان عقل

دندان های عقل برجسته می توانند در زوایای مختلف به داخل فک رشد کنند، حتی گاهی اوقات به صورت افقی نیز احتمال دارد رویش کنند. مشکلات دندان عقل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. کاملاً در داخل لثه پنهان بماند.
  2. اگر دندان عقل نتواند به طور طبیعی رویش کند، ممکن است در داخل فک شما جای بگیرد.
  3. دندان عقل گاهی اوقات می تواند منجر به عفونت شود یا می تواند باعث ایجاد کیست شود که به ریشه های دندان های دیگر یا تکیه گاه استخوانی آسیب رساند.
  4. تا حدی از لثه بیرون زده باشد، از آنجایی که این ناحیه به سختی دیده می شود و تمیز می شود، دندان عقل نیمه رویش دهانه ای ایجاد می کند که ممکن است محلی برای باکتری هایی باشد که باعث بیماری لثه و عفونت های دهان می شوند.
  5. از بین بردن دندان های مجاور اگر دندان عقل فضای کافی برای رویش مناسب نداشته باشد، ممکن است محل دندان های مجاور را شلوغ کرده یا به آنها آسیب برساند.

ضرورت کشیدن دندان عقل

برخی از دندانپزشکان توصیه می کنند در صورتی که دندان عقل به طور کامل رویش نکرده باشد، آن ها را خارج کنید. بسیاری از دندانپزشکان بر این باورند که بهترین کار کشیدن دندان عقل در سنین پایین تر، قبل از رشد کامل ریشه و استخوان است، زیرا بهبودی پس از جراحی، سریعتر است.

بنابراین، برخی از جوانان قبل از ایجاد هر گونه مشکلی تحت عمل کشیدن دندان عقل قرار می گیرند. طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، در صورت ایجاد تغییراتی در ناحیه این دندان‌های آسیاب، کشیدن دندان عقل ممکن است ضروری باشد، مانند:

  • درد
  • عفونت های عود کننده بافت نرم فراتر از آخرین دندان پایین
  • کیسه های پر از مایع
  • تومورها
  • آسیب به دندان های مجاور
  • بیماری لثه
  • پوسیدگی شدید دندان

گاهی اوقات هیچ فاکتور واضحی وجود ندارد که بتوان برای تصمیم گیری برای برداشتن دندان عقل به آنها اعتماد کرد. با دندانپزشک یا جراح دهان خود در مورد موقعیت و سلامت دندان عقل خود و بهترین روش درمان برای مشکل خود صحبت کنید.

ضرورت کشیدن دندان عقل نهفته

جراحی دندان عقل نهفته

دستورالعمل های لازم بعد از کشیدن دندان عقل

برداشتن دندان عقل یک روش رایج دندانپزشکی به ویژه برای جوانان است. در اینجا دستورالعمل هایی پس از جراحی دندان عقل برای کاهش اثرات این فرآیند آورده شده است.

روند برداشتن دندان عقل برای بسیاری از افراد می تواند آزاردهنده و دردناک باشد، برای آشنایی بیشتر با دستورالعمل های جراحی پس از کشیدن دندان عقل برای تسکین علائم این فرآیند، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

کشیدن دندان عقل را می توان با بیهوشی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام داد که بستگی به ارزیابی دندانپزشک از وضعیت دهان و دندان و سن فرد دارد.

کشیدن دندان عقل هفته ها یا ماه ها طول می کشد تا بهبودی کامل پیدا کند، اما می توانید پس از یک یا دو هفته از عمل به زندگی عادی خود بازگردید.

چه روند کشیدن دندان عقل شما صاف یا دردناک باشد، می توانید پس از کشیدن دندان عقل با جراحی این دستورالعمل ها را دنبال کنید تا علائم کشیدن دندان عقل را از بین ببرید و به زندگی عادی خود بازگردید:

  1. مقابله با خونریزی

خونریزی یکی از اولین علائمی است که بعد از کشیدن دندان عقل با آن مواجه خواهید شد. در اینجا چند نکته برای مقابله با خونریزی آورده شده است:

  • پزشک پس از کشیدن دندان برای کاهش خونریزی، پنبه یا گاز استریل را روی محل جراحی شده قرار می‌دهد و توصیه می‌شود در روز اول پس از کشیدن دندان به‌طور دوره‌ای آن را طبق دستور پزشک تعویض کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد لخته و برای انسداد زخم و جلوگیری از خونریزی، در روز اول پس از عمل، دهان خود را نشویید و خون دهانتان را تف نکنید و دندان های خود را مسواک نزنید.
  • تا یک روز بعد از عمل از نی برای نوشیدن آبمیوه یا سیگار کشیدن خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث برداشته شدن لخته و در نتیجه خونریزی مجدد شود یا در طولانی مدت باعث مشکلات لثه شود.
  1. تمیز کردن دندان

در اینجا چند دستورالعمل بعد از جراحی دندان عقل مربوط به تمیز کردن دندان آورده شده است:

با استفاده از مسواک به آرامی و دور از محل عمل می توانید از روز دوم، دندان های خود را مسواک بزنید.

برای استریل شدن و کاهش التهاب، شستشو با آب نمک توصیه می شود و قبل از مشورت با پزشک از دهان شویه های مختلف استفاده نکنید.

  1. مقابله با درد

استفاده از مسکن هایی مانند: پاراستامول یا ایبوپروفن برای تسکین درد پس از کشیدن دندان توصیه می شود و در صورت نیاز پزشک، مسکن های موثرتری را تجویز می کند.

  1. مقابله با تورم و قرمزی

با توجه به دستورالعمل‌های پس از جراحی دندان عقل برای مقابله با تورم و قرمزی، موارد زیر را انجام دهید:

استفاده از کمپرس یخ به مدت 10 دقیقه و برداشتن آن به مدت 20 دقیقه در روز اول عمل توصیه می شود. همچنین بهتر است پس از روز اول به مدت 20 دقیقه از کمپرس گرم استفاده کنید، زیرا انتظار می رود تورم در طی دو روز بعد از عمل افزایش می یابد.

  1. خوردن غذاهای نرم

با توجه به دستورات بعد از عمل جراحی دندان عقل برای صرف غذا، توصیه می‌شود تا سه روز بعد از عمل از خوردن غذاهای سفت پرهیز شود و از غذاهای نرم و مایعات مانند برنج، سوپ و ماکارونی استفاده شود.

  1. آنتی بیوتیک مصرف کنید

ممکن است پزشک قبل از عمل یک آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند تا از درد هر گونه التهاب لثه خلاص شوید، حتماً آن را حتی پس از عمل به طور کامل مصرف کنید تا از بازگشت مجدد عفونت و طولانی شدن روند بهبودی جلوگیری کنید.

  1. مراقبت کافی در هفته اول بعد از عمل

پزشک ممکن است از بخیه برای مهر و موم کردن محل برش دندان عقل استفاده کند که حدود یک هفته پس از عمل برداشته می شود. توصیه می شود تا آن زمان استراحت کافی داشته باشید و از انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش در دوران نقاهت پس از عمل خودداری کنید.

دستور العمل های لازم برای مراقبت از دندان

زمان مناسب جراحی دندان عقل

سخن آخر

اگر به دنبال بهترین زمان مناسب برای جراحی دندان عقل خود هستید این مقاله را مطالعه کنید و در بروز هرگونه زخم، التهاب و دردی به کلینیک شبانه روزی رایا دنتال مراجعه نمایید.