بهترین روش شستن دندان مصنوعی

هر گزینه ای برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده مزایا و گاهی اوقات معایبی به همراه دارند. پروتزهای متحرک که به دندان مصنوعی نیز معروف هستند، به بیماران اجازه می دهد لبخند خود را با روشی مقرون به صرفه و بدون درد بازگردانند. اما هنگام استفاده از پروتزهای متحرک باید درمورد بهترین روش شستن دندان مصنوعی بدانید.

اکثر متخصصین دندانپزشکی زیبایی، پروتزهای متحرک را برای بیمارانی توصیه می کنند که نیاز به تعویض چندین دندان از دست رفته دارند. این روش معمولاً برای بیمارانی که نگران هزینه درمان دندانپزشکی هستند توصیه می شود.

انواع پروتز متحرک و ثابت

بهترین راه شستشوی دندان مصنوعی

پروتزهای متحرک چیست؟

پروتزهای متحرک و پروتزهای مصنوعی ، نوعی از وسایل دندانپزشکی هستند که برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته یا بسیار آسیب دیده طراحی شده اند. برخلاف برخی از وسایل دندانپزشکی که با استفاده از ایمپلنت یا دندانهای مجاور به طور دائمی در دهان ثابت می شوند ، می توان به دلخواه از پروتزهای متحرک استفاده کرد.

دستگاه مصنوعی متحرک واقعی شبیه بشقاب یا قاب کوچکی است. در بالای صفحه یا قاب دندان های مصنوعی وجود دارد. کل مجموعه دندان های مصنوعی به گونه ای منحصر به فرد طراحی شده است که بدون درد و ناراحتی در داخل دهان بیمار قرار می گیرد.

دو نوع دندان مصنوعی متحرک وجود دارد. نوع اول دندان مصنوعی کامل است که برای جایگزینی همه دندانهای دهان بیمار ایجاد می شود. گزینه دوم پروتز جزئی است که فقط برای جایگزینی بخش کوچکی از دندان ها طراحی شده است. با استفاده از این نوع پروتز ، برخی از دندانهای طبیعی و دندانهای مصنوعی خود را خواهید داشت.

بهترین روش برای مراقبت از پروتز متحرک چیست؟

پروتزهای متحرک به مراقبت های ویژه تری نیاز دارند تا بدون لکه و در بهترین حالت مشاهده شوند. برای مراقبت از پروتزهای متحرک خود و برای رعایت بهترین روش شستشوی دندان مصنوعی، نکات زیر را رعایت کنید:

  • پس از خوردن غذا، توصیه می شود که دندان مصنوعی را بردارید و آن را بشویید. آب را به گونه روی دندان های مصنوعی بریزید که ذرات غذا و سایر ذرات دیگر به خوبی شسته شوند. بهتر است یک حوله را روی سینک ظرفشویی قرار دهید تا اگر دندان مصنوعی از دستتان افتاد، شکسته نشود.
  • از دندان مصنوعی با احتیاط استفاده کنید و مراقب باشید هنگام تمیز کردن دندان مصنوعی، پلاستیک آن یا گیره ها را به شدت خم نکنید تا آسیب نبینید.
  • پس از برداشتن دندان مصنوعی، دهان خود را کاملا تمیز کنید. برای تمیز کردن دندان ها و زبان خود از مسواک نرم استفاده کنید، گونه و سقف دهان خود را نیز با مسواک نرم تمیز کنید. در حین انجام این کار، باقی مانده چسب را از لثه هایی که در آن دندان مصنوعی قرار داشته است، بردارید.
  • حداقل یکبار در روز پروتزهای خود را با دقت بشویید. توصیه می شود هر روز پروتزهای خود را برداشته و آن ها را به آرامی تمیز کنید. با یک برس نرم و یک محلول شستشوی مخصوص غیر ساینده دندان های مصنوعی خود را بشویید تا مواد غذایی و سایر رسوبات را از بین ببرید. اگر از چسب مصنوعی استفاده می کنید، سوراخ هایی را که دندان مصنوعی توسط آن در زیر لثه قرار می گیرد، تمیز کنید تا باقی مانده چسب از بین برود. دقت کنید که از شستشوی پروتز داخل دهان خود خودداری کنید.
  • دندان های مصنوعی را در طول شب خیس کنید زیرا بیشتر پروتزها برای حفظ شکل خود باید مرطوب بمانند. دندانهای مصنوعی را یک شب در آب یا محلول شستشوی مصنوعی ملایم قرار دهید. از دندانپزشک خود در مورد نحوه صحیح نگهداری از پروتزهای خود در طول شب بپرسید.
  • پروتزهای خود را قبل از قرار دادن مجدد در دهان خود به خوبی بشویید، مخصوصاً اگر از محلول خیس کننده مخصوصی استفاده می کنید. این محلولها ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشند که ممکن است باعث استفراغ یا ایجاد درد و احساس سوزش هنگام بلع شود.
  • معاینات منظم دندانپزشکی را جدی بگیرید، معمولا دندانپزشک شما توصیه می کند که برای بررسی و تمیز کردن پروتزهای خود هر چند وقت یکبار باید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک مطمئن می شود که پروتز بدون لغزش یا ناراحتی به خوبی در دهان جا می گیرد و همچنین باید داخل دهانتان را بررسی کند تا از درست قرار گرفتن آن مطمئن شود.
  • در صورت شل بودن دندان مصنوعی با دندانپزشک خود مشورت کنید. در صورت جدا شدن پروتز فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. پروتز شل شده ممکن است باعث تحریک، زخم و عفونت دندان و لثه شود.
بهترین روش مراقبت از پروتز متحرک

مزایای استفاده از پروتز متحرک

کارهایی که در طول استفاده از پروتز باید از آن ها اجتناب کنید

شما باید در طول استفاده از پروتز از موارد زیر اجتناب کنید:

  • برای شستشوی پروتز از مواد تمیز کننده ساینده یا برس های سفت، شستشوی قوی و خمیردندان ساینده خودداری کنید زیرا می توانند به دندان مصنوعی شما آسیب برسانند.
  • خمیردندان سفید کننده که به دلیل سفید کردن دندان تبلیغ می شوند، اغلب حاوی پراکسید هستند که رنگ دندان مصنوعی را کمی تغییر می دهد.
  • از هیچگونه مواد سفید کننده ای استفاده نکنید زیرا ممکن است پروتزهای شما را تضعیف کرده و رنگ آنها را تغییر دهد. پروتزها و اتصالات فلزی آنها را در محلول های حاوی کلر خیس نکنید زیرا ممکن است به فلز آسیب برسانند و آن را خراب کنند.
  • از آب داغ یا جوش اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث تغییر شکل دندان مصنوعی شما شود.

اهمیت تمیز کردن پروتزهای دندانی

افرادی که از پروتزهای دندانی استفاده می کنند باید از اهمیت تمیز کردن و شستن آنها در شب برای از بین بردن جرم و لکه هایی که ممکن است روی دندان مصنوعی جمع آوری شود آگاه باشند. حتی اگر رنگدانه های رنگی روی پروتز وجود نداشته باشد، دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که پروتز را فقط یک شب در آب نگه دارید.

اگر متوجه وجود رنگ روی دندان مصنوعی و تجمع آن روی پروتز شدید، می توانید از محلول آب و سرکه برای تمیز کردن پروتزهای متحرکتان استفاده استفاده کنید تا از تجمع میکروب و بقایای مواد غذایی روی دندان مصنوعی جلوگیری کنید.

انواع پروتز دندان

پروتزهای متحرک

سخن آخر

پروتزهای دندانی با توجه به انواع مختلفی که دارند؛ دارای مزایا و حتی گاهی معایب مختلفی هستند. پروتزهای متحرک کم خطرترین و ساده ترین راه برای جایگزین کردن دندان های آسیب دیده و از دست رفته هستند. در این مقاله به توضیح کامل بهترین روش شستن دندان مصنوعی و اهمیت تمیز کردن آن پرداخته ایم.