با دندان عقل نهفته چه کنیم و چه علائمی دارد؟

دهان انسان به طور معمول برای 32 دندان که شامل چهار دندان عقل می شود، فضای کافی ندارد، بنابراین اگر دندان عقل بیرون بیاید، ممکن است باعث شلوغی، عفونت، گوش درد و تورم شود. به طور کلی، افراد دارای چهار دندان عقل هستند. یک فرد می تواند بین هیچ تا چهار داشته باشد و در موارد نادر، افراد ممکن است بیش از چهار داشته باشند. اما با دندان عقل نهفته چه کنیم و چه علائمی دارد؟ سوالی که ممکن است ذهنتان را درگیر کرده باشد.

داشتن یک فک یا دهان کوچک با دندان‌ های زیاد اجازه نمی‌ دهد که دندان عقل بیرون بیاید – آنها به طور کامل در دهان بیرون نمی ‌آیند. این همچنین می تواند منجر به ازدحام، عفونت، گوش درد و تورم شود.

دندان عقل همچنین می تواند در جهت غیر معمول رشد کند، به طرفین، با زاویه غیر معمول یا فقط به طور جزئی رشد کند. دندان های عقلی که در موقعیت های متفاوت رشد می کنند می توانند باعث درد و آسیب به دندان های مجاور شوند. حتی اگر آسیب ظاهری رخ ندهد، زاویه و موقعیت دندان عقل می تواند آنها را مستعد ابتلا به بیماری ها و تجمع باکتری ها کند که می تواند منجر به عفونت و پوسیدگی شود.

در بیشتر موارد، افراد تا زمانی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند، نیازی به درآوردن دندان عقل خود ندارند. با این حال، اگر فرد یا دندانپزشک متوجه تغییراتی در دهان شود، ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشند.

جراحی دندان عقل نهفته

علائم دندان عقل نهفته

علائم دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از مشکلات شود. این علائم شامل:

  • درد لثه یا فک
  • لثه های قرمز و متورم
  • فشار
  • درد و ناراحتی
  • عفونت
  • کیست ها
  • آسیب به دندان های مجاور
  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه

علاوه بر این، دندان عقل نهفته می تواند به دندان های دیگر فشار وارد کند و باعث شلوغی شود. ممکن است فردی برای صاف کردن دندان های کج به درمان های ارتودنسی نیاز داشته باشد.

دندان ممکن است به یک کیسه در استخوان فک تبدیل شود که با مایع پر می شود و کیست ایجاد می کند. کیست می تواند به استخوان فک و دندان ها و اعصاب مجاور آسیب برساند.

به ندرت ممکن است یک تومور غیرسرطانی تشکیل شود، به این معنی که جراحی برای برداشتن بافت و استخوان ممکن است ضروری باشد.

دندان آسیاب دوم، در کنار دندان عقل، اگر چیزی به آن فشار بیاورد، بیشتر مستعد عفونت می شود. به دلیل موقعیت مکانی آن، می تواند در برابر عفونت ها آسیب پذیرتر باشد که می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • بوی بد دهان
  • گوش درد
  • سردرد
  • طعم عجیب در دهان
  • دندان درد
  • لثه های متورم، که ممکن است قرمزتر از حد معمول باشد
  • فک متورم
  • خونریزی لثه

عفونت های جدی تر شامل سلولیت در گونه، زبان یا گلو است. عفونت دیگر ژنژیویت است، بیماری لثه که زمانی ایجاد می شود که پلاک سمومی را آزاد می کند که لثه ها را تحریک می کند.

درمان و تسکین علائم دندان عقل نهفته

درمان های زیر می تواند به تسکین علائم کمک کند.

استفاده از مسکن ‌ها می ‌تواند به کاهش درد کمک کند، اما فرد باید آنها را ببلعد و روی محل دندان درد نگذارد.

یک دهانشویه آب گرم و یک قاشق چایخوری نمک چند بار در روز می تواند درد و التهاب را کاهش دهد.

یک دهانشویه ضد باکتری، مانند کلرهگزیدین، می تواند به کاهش عفونت کمک کند.

اگر درد ادامه یابد، فرد باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

دندانپزشک ممکن است دندان ها را تمیز کند و آنتی بیوتیک تجویز کند، اما اگر مشکل عود کند، ممکن است دندان ها نیاز به برداشتن داشته باشند.

برداشتن دندان عقل نهفته

اگر دندان عقل باعث درد و ناراحتی در فرد شود یا اگر به دندان های مجاور یا استخوان فک آسیب برساند یا ممکن است آسیب ببیند، دندانپزشکان بیرون آوردن دندان عقل را توصیه می کنند.

در مورد دندان عقل نهفته بدون علامت، پزشکان نمی توانند به طور دقیق پیش بینی کنند که کدام دندان عقل مشکل ایجاد می کند. با این حال، زاویه رویش دندان و نحوه فشار آن به دندان های دیگر می تواند سرنخ هایی را ارائه دهد.

آیا همه دندان های عقل نیاز به کشیدن دارند؟

دندانپزشکان اغلب اگر دندان عقل را سالم، کاملا بیرون زده و در موقعیت های مناسب داشته باشند و فرد بتواند به راحتی آنها را تمیز کند، رها می کنند. و توصیه می کنند که فرد به آن اهمیتی ندهد و آن را نکشد.

با این حال، بسیاری از دندانپزشکان و جراحان دهان،، برداشتن دندان عقل نهفته را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر عفونت، مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان، پیشنهاد می کنند.

دندان‌ پزشک همچنین در مواقعی که دندان ‌های عقل نهفته از رشد صحیح دندان ‌های دیگر جلوگیری می ‌کنند، باید آن ‌ها را خارج کند.

پیش از این، افراد دندان عقل خود را خارج می کردند، چه مشکلی ایجاد می کرد یا نه. هنوز بحث در مورد اینکه آیا دندان هایی را که علائمی ایجاد نمی کنند حذف کنیم یا آنها را به حال خود رها کنیم، ادامه دارد.

مراحل جراحی دندان عقل نهفته

جراح دهان در صورت لزوم از طریق جراحی دندان عقل را خارج می کند. دندانپزشک از کل دهان رادیوگرافی می ‌گیرد تا ببیند ریشه‌ ها چگونه قرار گرفته اند و دندان چگونه رشد می ‌کند.

برداشتن ممکن است در جراحی دندانپزشک یا به صورت سرپایی در کلینیک رخ دهد. اینکه این عمل چقدر ساده است به موقعیت دندان یا دندان هایی که نیاز به برداشتن دارند بستگی دارد.

قبل از عمل، یک متخصص مراقبت های بهداشتی ابتدا فرد را از نظر آلرژی، شرایط پزشکی موجود و عدم تحمل ارزیابی می کند. آنها همچنین محل عمل و دهان را ضد عفونی می کنند.

برخی نیز ممکن است از بیمار بخواهند که قبل و بعد از جراحی آنتی بیوتیک مصرف کند تا خطر عفونت کاهش یابد.

دندانپزشک یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن دندان و ناحیه اطراف آن تزریق می کند. سپس برشی در لثه ایجاد می کنند تا دندان و استخوان نمایان شود. پس از این، از یک مته دندان برای تقسیم دندان به بخش هایی استفاده می کنند تا راحت تر برداشته شود.

برای اطمینان از عدم وجود مشکل خونریزی، استراحت و اجتناب از الکل و سیگار حداقل به مدت 24 ساعت مهم است.

دلایل نهفته شدن دندان عقل

دندان عقل معمولاً به دلیل کمبود فضا در دهان نهفته می شود یا در استخوان فک یا لثه گیر می کند.

یکی دیگر از دلایل رایج بیرون آمدن دندان ها با زاویه متفاوت است. یک مطالعه در سال 2018 نشان می دهد که ژنتیک ممکن است در موقعیت دندان عقل بالایی نقش داشته باشد.

دندان عقل نهفته بسته به نحوه رشد دندان ها می تواند متفاوت رشد کند:

نهفتگی مزیوآنگولار: به این معنی است که دندان عقل با زاویه ای به سمت جلوی دهان رشد می کند.

نهفتگی عمودی: این به زمانی اشاره دارد که دندان عقل از خط لثه عبور نمی کند.

نهفتگی دیستوگولار: به این معنی است که دندان عقل با زاویه ای به سمت پشت دهان رشد می کند.

نهفتگی افقی: به این معنی است که دندان عقل با زاویه 90 درجه رشد می کند و به ریشه دندان آسیاب کناری می رود.

کشیدن دندان عقل

مراحل جراحی دندان عقل نهفته

عوارض جراحی دندان عقل نهفته

مشکلات خفیف مانند تورم، خونریزی، کبودی و درد پس از کشیدن دندان عقل شایع هستند، اما معمولا جدی نیستند.

با این حال، ممکن است عوارضی نیز رخ دهد که شامل موارد زیر است:

حفره خشک

حفره خشک زمانی است که لخته خون پس از برداشتن دندان عقل به درستی در حفره ایجاد نمی شود. همچنین اگر لخته قبل از بهبود زخم از جای خود خارج شود، ممکن است رخ دهد.

این در 38 درصد از افرادی که جراحی دندان عقل انجام می دهند رخ می دهد و می تواند منجر به درد ضربان دار شود. این معمولاً ناشی از عدم پیروی بیماران از دستورات دندانپزشک، سیگار کشیدن، شستشوی خیلی زود ناحیه بعد از جراحی، مکیدن آن یا لمس آن با زبان است.

آسیب عصبی

اعصاب ممکن است در طول عمل برداشتن آسیب ببینند. بسته به عصب آسیب دیده، آسیب عصبی می تواند منجر به بی حسی یا فلج در لب، زبان یا گونه شود. این اغلب موقتی است اما اگر آسیب شدید باشد می تواند دائمی باشد.

آسیب به دندان های مجاور

از هر 100 نفر، 1 نفر ممکن است آسیب های ماندگاری از جمله آسیب به دندان های مجاور را تجربه کند. با این حال، این تا حد زیادی به وسعت جراحی بستگی دارد.

شکست، شکستگی

گاهی اوقات، برداشتن دندان عقل می تواند باعث شکستگی در فک بالا شود که درست در پشت دندان عقل بالایی قرار دارد.

شکستگی فک پایین یا شکستگی فک پایین می تواند در حین جراحی یا در عرض 4 هفته پس از جراحی رخ دهد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی کامل با دندان عقل نهفته چه کنیم و چه علائمی دارد؟ و مراحل جراحی دندان عقل نهفته پرداختیم . زمانی که دندان عقل به درستی از لثه بیرون نمی زند، دندانپزشکان از آن به عنوان دندان عقل نهفته یاد می کنند. این می تواند منجر به درد لثه و فک، تورم لثه و ناراحتی عمومی شود. برای کمک به کاهش این علائم، فرد می تواند مسکن مصرف کند، دهان را با محلول نمکی شستشو دهد یا از دهانشویه ضد باکتری استفاده کند.

فردی که دندان عقل نهفته دارد باید با دندانپزشکی تماس بگیرد که ممکن است برداشتن آن را توصیه کند. پس از جراحی، فرد باید تمام دستورالعمل های مراقبتی را که دندانپزشک ارائه می دهد دنبال کند تا از عوارضی مانند خشکی سوکت جلوگیری کند.

کلینیک رایا دنتال یکی از مجهزترین کلینیک های دندانپزشکی در شهر تهران است که انواع جراحی های دندان عقل و دندان عقل نهفته را با بهترین دستگاه ها و متخصصین خبره انجام می دهند. برای رزرو وقت با شماره های تماس در وب سایت تماس بگیرید.