میلیون ها انسان در سراسر جهان دچار ریزش دندان می شوند، که دلیل آن می تواند تصادف، ضربه، پوسیدگی و آسیب دیدگی باشد. سال ها برای رفع این مشکل استفاده از پل ها و دندان های مصنوعی شایع و رایج بود که آن ها نیز مشکلات مخصوص خودشان را داشتند.

امروزه ایمپلنت  جایگزینی خوب و مطمئن برای ریشه های دندان های از دست رفته می باشد. ایمپلنت ها در واقع پایه ای محکم برای دندان های جایگزین ثابت ( دائمی) یا قابل جابه جایی ایجاد می کنند که برای مطابقت با دندان های طبیعی شما ساخته شده اند.

ایمپلنت  نوعی پایه است که از جنس فلزی سازگار( تیتانیوم) با بدن انسان می باشند که بعد از عمل جراحی زیر لثه در داخل استخوان (محلی که دندان فرد افتاده است) قرار می گیرد و سپس دندان پزشک با استفاده از پروتزهای دندانی، روکش ایمپلنت را بر روی آن می کشد.

مزایای ایمپلنت 

  • ظاهر ایمپلنت  مانند دندان هایتان به نظر می رسد و از آنجایی که برای فیوز کردن استخوان طراحی شده اند، در آینده دائمی می شوند.
  • از آنجایی که بعد از مدتی به صورت دائمی در بخشی از دهانتان تثبیت می شوند، به شما این امکان را می دهد بدون داشتن نگرانی از لغزش دندان ها صحبت کنید و جایگزین خوبی برای پروتزهای متحرک آزار دهنده در داخل دندانتان می باشند.
  • ایمپلنت، مانند دندان های طبیعیتان عمل کرده و امکان غذا خوردن و جویدن بدون درد را برایتان فراهم می کند.
  • ایمپلنت ، لبخندتان را به شما برمی گرداند و در شما این حس را ایجاد می کند که احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.
  • ایمپلنت  مانند یک پل عمل کرده و به دندان های دیگرتان آسیبی نمی رساند.
  • از نظر دوام و ماندگاری بسیار به صرفه است و در صورت رعایت بهاشت و مراقبت سال ها کار خواهد کرد.
  • به طور کلی در یک جمله ایمپلنت ها نمی لغزند، سر و صدایی ناشی از خوردن یا حرکت و … ایجاد نمی کنند و باعث آسیب به سایر استخوان ها و دندان هایتان نمی شوند.

جراحی کاشت دندان (Dental implant surgery)

جراحی کاشت دندان، روشی است که باعث جایگزینی ریشه های دندان با فلزهای پیچ مانند می شود که در داخل استخوان، دندان های آسیب دیده یا از بین رفته قرار می گیرد و شبیه به دندان های اصلی عمل می کند.

نحوه انجام جراحی ایمپلنت  بستگی به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک شما دارد و ممکن است چندین روش را شامل شود.

پس از قرار گرفتن ایمپلنت توسط دندان پزشک در داخل استخوان فک، با شروع استخوان سازی در اطراف و سطوح مختلف ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش خورده، که این فرایند 3 الی 4 ماه زمان می برد.

در نهایت تاج و روکش دندان ساخته شده بر روی پایه قرار می گیرد و همانند دندان طبیعی عمل می کند.

در چه صورت می توان از ایمپلنت دندان استفاده کرد

اگر دهان و دندان هایتان از شرایط زیر برخوردار هستند شما قادر به استفاده از ایمپلنت دندان هستید.

  1. یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشید.
  2. فکتان به طور کامل رشد کرده باشد.
  3. با متخصص دندان پزشک خود صحبت کرده اید و می دانید که سلول های استخوان ساز، قادر به تولید استخوان یا پیوند استخوانی برای ایمپلنت ها هستند.
  4. بافت دهانی سالم داشته باشید.
  5. از سلامتی کامل برخوردار نباشید و بر بهبود استخوان تاثیر منفی بگذارد که در این صورت نباید از ایمپلنت دندان استفاده کنید.
  6. دندان هایتان مناسب برای گذاشتن پروتز دندان نباشد.

در صورت نیاز به پیوند استخوان:

اگر استخوان فکتان به اندازه کافی ضخیم نباشد یا خیلی نرم باشد، ممکن است قبل از انجام عمل جراحی کاشت دندان به پیوند استخوان احتیاج پیدا کنید. دلیل این امر این است که عمل جویدن فشار زیادی به استخوان شما وارد می کند و اگر نتواند از کاشت دندان استفاده کند احتمالا عمل جراحی از بین خواهد رفت. پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای کاشت ایجاد کند.

عمر ایمپلنت 

برای افزایش ماندگاری و دوام ایمپلنت، باید از تمامی دستورالعمل های مراقبت از دندان که متخصص ایمپلنت به شما ارائه می دهد، پیروی کنید. محکم شدن پایه ایمپلنت دندان و سپس مراحل کشیدن روکش و قرار گیری تاج دندان، یک فرایند چند ماهه است.

در طول این مدت متخصص ایمپلنت، شما را معاینه می کند تا مطمئن شود که استخوان فکتان در اطراف نواحی ایمپلنت در حال رشد است و در صورت مشاهده هر گونه عوارضی، سریعا اقدامات لازم را انجام دهد.

پس باید به طور متناوب هر 5 یا 6 ماه به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کرده تا علاوه بر معاینه، ایمپلنت دندانتان به درستی تمیز شود. ایمپلنت های دندان تقریبا به اندازه دندان های طبیعی دوام و مقاومت دارند که از این رو مناسب ترین جایگزین برای آن ها به شمار می روند.

ایمپلنت  می تواند دائمی باشد اما برخی عوامل خاص وجود دارند که این دوام و ماندگاری را می تواند به خطر بیاندازد.

مراقبت از ایمپلنت

ایمپلنت نیاز به مراقب های خاص و ویژه ای ندارد و فقط کافی است همان طور که از دندان های طبیعی و اصلی خودتان مراقبت می کنید، به دندان ایمپلنتی نیز اهمیت دهید. در واقع مراقبت های پس از نصب روکش ایمپلنت شامل مسواک زدن به طور مرتب، استفاده از نخ دندان و دهان شویه می باشد.

سعی کنید از مسواک های نرم استفاده کنید، نخ دندان برای تمیز کردن فضای بین دندان و لثه بسیار لازم می باشد. بعد از انجام تمام مراحل جراحی ایمپلنت و محکم شدن آن در جای خود، وقت های ملاقاتتان را با متخصص مربوطه به طور کامل قطع نکنید و هر 6 ماه برای معاینه ایمپلنت به دندان پزشکی مراجعه کنید.

معایب و عوارض جانبی ایمپلنت 

ممکن است نسبت به شرایط بیمار، ایمپلنت برای او مشکلاتی ایجاد کند اما این معایب روی این حیقت که انتخاب کاشت دندان توسط ایمپلنت راهی خوب برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است، را نمی توان انکار کرد.

ایمپلنت  هیچ گونه عوارض جدی مانند خونریزی، کبودی و درد ایجاد نمی کند، اما در صورت بروز برخی علائم بدانید که آن ها بخشی از درمان است و بعد از مدتی از بین خواهد رفت.

یکی از معایب ایمپلنت  هزینه آن است، که با توجه به دائمی بودن آن و عدم نیاز به ترمیم و تعویض آن در طولانی مدت، به صرفه است و مشکل جدی به شمار نمی آید.

همچنین شما با یکبار هزینه برای ایمپلنت  علاوه بر استفاده از مزایای خوب آن از جمله طول عمر بالای ایمپلنت، ظاهری زیبا و عملکرد فوق العاده آن، دیگر به روش های دیگر برای جایگزین کردن دندان از دست رفته که هزینه های جانبی سنگینی را به دنبال دارد رو نمی آورید.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید و امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید باشد. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045