انواع کاشت دندان ثابت

از دست دادن دندان های طبیعی اغلب روحیه بیماران را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. خیلی از افراد از اظهار نظر در حضور دیگران، خندیدن و … خودداری می کنند. اگر دندان های خود را به هر دلیلی از دست داده اید، انواع کاشت دندان ثابت می تواند این مشکل را برطرف کند. با پیشرفت علم و تکنولوژی دیگر نگران دندان های آسیب دیده خود نباشید؛ ایمپلنت های مدرن گزینه مناسبی برای بازیابی کیفیت زندگی شما هستند.

نکته مثبت کاشت دندان به روش ایمپلنت این است که شما یکبار از نظر مالی هزینه می کنید و تا چندین سال از طرح لبخند خود لذت می برید. در این مقاله توضیحات کاملی در رابطه با بهترین نوع ایمپلنت، عومال تاثیر گذار در هزینه آن و مواد و روش کار می دهیم.

پر استفاده ترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته، ایمپلنت دندان می باشد اما امروزه چندین روش کاشت دندان بدون ایمپلنت روی کار آمده است که از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روش بریج دندان
  • استفاده از دندان های مصنوعی
  • استفاده از بریج رزینی
کاشت دندان ثابت

انواع کاشت دندان

کاشت دندان چیست؟

کاشت دندان توسط پروتزهای ثابت انجام می شود که به عنوان ریشه مصنوعی دندان عمل می کنند. ایمپلنت، بریج و … انواع مختلف کاشت دندان ثابت هستند که برخی از آن ها مستقیما در استخوان فک قرار می گیرد و جایگزینی برای دندانهای از دست رفته هستند.

پیچی که در داخل استخوان فک قرار میگیرد نقس یک ریشه دندان طبیعی را بازی می کند و سپس روکش ها، پل ها و یا پروتزهای متحرک به عنوان تاج دندان قرار می گیرند، بنابراین ایمپلنت دندان جایگزین یک یا حتی تمام دندان های طبیعی می شود.

معمولا دندان های مصنوعی از دو ماده مختلف ساخته می شوند:

  • تیتانیوم
  • سرامیک

تیتانیوم متداول ترین ماده برای جنس دندان های جایگزین است زیرا سازگاری زیستی بسیار خوبی دارد و مانند بافت خود بدن در فک و دندان پذیرفته می شود. کاشت دندان از جنس سرامیک هم گزینه خوبی است اما به اندازه کاشت های پایه تیتانیومی متداول و عالی نیستند.

کاشت دندان به روش پل ثابت

یکی از روش های کاشت دندان ثابت، روش بریج دندان یا پل ثابت است که شروط اصلی برای کاشت دندان به این روش، سالم بودن دندان های کناری دندان از دست رفته است؛ زیرا بریج دندان مانند یک پل ثابت روی هر سه دندان قرار میگیرد و سبب چسبیدن دندان های کنار به هم می شود.

این روش کاشت معمولا به بیش از یک جلسه درمان نیاز دارد تا دندانپزشک دندان های کناری را آماده چسباندن پل ثابت کند و همچنین قالب دندانی که قرار است در فضای خالی قرار بگیرد را در لابراتور با استفاده از موادی مانند فل، سرامیک، شیشه و در برخی موارد طلا (به درخواست بیمار) می سازند و در آخر پل ثابت را روی هر سه دندان قرار می دهند.

این روش به دلیل شباهت دندان های مصنوعی به دندان های اصلی و طبیعی، طرفداران زیادی دارد و مزیت دوم آن کمتر بودن هزینه کاشت دندان نسبت به ایمپلنت است، در آخر هم می توان افزود که در روش بریج دندان نیازی به برداشتن دندان ها جهت تمیز کردنشان نیست.

بریج دندان چیست؟

بریج دندان

کاشت دندان به روش پروتز متحرک

یکی دیگر از روش های کاشت دندان، پروتزهای متحرک است. پروتزهای متحرک در بالای لثه ها قرار می گیرد که باید به طور روزانه آن ها را برای تمیز کردن از دهان خارج کنید که ممکن است برای برخی ا افراد احساس ناخوشایندی را به وجود آورد. پروتزهای متحرک حدود هفت الی ده سال دوام و ماندگاری دارند و معمولا بعد از این مدت باید تعویض شوند.

در مقایسه با ایمپلنت دندان و پروتز متحرک، می توان گفت که ایمپلنت ها می توانند برای مدت زیادی کارایی خود را حفظ کنند و هنگام خوردن و آشامیدن و یا صحبت کردن هیچ گونه مشکلی را برای شما به وجود نمی آورند زیرا ایمپلنت ها توسط پیچ های مخصوصی در استخوان فک قرار می گیرند و به همین دلیل نگران جابجایی آن نباشید.

شرایط استفاده از ایمپلنت دندان

اگرچه کاشت دندان به روش ایمپلنت برای اکثر افراد مناسب و قابل انجام است، اما درصورتی که دارای شرایط زیر هستید برای کاشت دندان به این شیوه با دندانپزشک خود مشورت کنید:

  • سیگار کشیدن های پی در پی و سنگین که مانع روند بهبود درمان می شود.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی که موجب بیماری های لثه می شود.
  • کسانی که دارای تراکم استخوانی ضعیف هستند، به دلیل اینکه پایه ایمپلنت باید در استخوان فک تنظیم و محکم شود، این روش برایشان مناسب نمی باشد.
  • بیماری لثه، پوسیدگی های شدید دندان و … مواردی هستند که باید قبل از ایمپلنت دندان، درمان و برطرف شوند.
  • افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند نیز موفقیت کاشت دندان به روش ایمپلنت در آن ها کمتر است.
  • افرادی که برخی عادات دهانی مانند دندان قروچه دارند نیز، روش ایمپلنت دندان به آن ها پیشنهاد نمی شود.

عوامل موثر در هزینه کاشت دندان

هزینه کاشت دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد، اگر قبل از عمل کاشت دندان به درمان عفونت لثه یا برخی بیماری های دیگر نیاز داشته باشید، باید عمل آن را برطرف کنید سپس برای کاشت دندان به کلینیک دندانپزشکی معتبر و حرفه ای مراجعه نمایید. به عنوان مثال، اگر از بیماری مانند پریودنتیت رنج می برید ابتدا باید قبل از استفاده از ایمپلنت های دندانی این مسئله را درمان و برطرف کنید.

اما مهم ترین عامل برای تعیین هزینه ایمپلنت دندان، تعداد کاشت دندان است و این که آیا استخوان فک شما شکسته است و نیاز به درمان و تقویت دارد یا خیر! عامل دیگر موادی است که برای کاشت استفاده می شود (اغلب تیتانیوم)، هزینه های احتمالی جهت آماده سازی کاشت دندان، هزینه های اضافی کاشت به دلیل افزایش استخوان، هزینه های ساخت دندان در آزمایشگاه، هزینه متخصص دندانپزشک؛ از مهمترین عوامل تاثیر گذار در گران تر شدن یا کم هزینه تر شدن کاشت دندان هستند.

هزینه ایمپلنت دندان

عوامل موثر در هزینه کاشت

هزینه های اضافی کاشت به دلیل افزایش استخوان

ترمیم یا کاشت دندان توسط ایمپلنت فقط در فک سالم انجام می شود. اگر لثه شما آلوده شده و یا استخوان شما شکسته باشد، نمی توانید مستقیماً کاشت را در داخل استخوان فک انجام دهید. هم درمان پریودنتال و هم تجمع استخوان فک از شروط کاشت دندان به روش ایمپلنت است.

سخن آخر

اگر به هردلیلی دندان یا دندان های خود را از دست داده اید می توانید با یکی از انواع کاشت دندان ثابت، دندان های خود را مثل روز اول کنید. Rayadentalclinic با تیم دندانپزشکی تخصصی و کاملا حرفه ای در زمینه انواع خدمات کاشت دندان و دندانپزشکی اطفال و … آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.