انواع بریج دندان

چهارنوع پل دندان پزشکی یا همان بریج دندان وجود دارد که ممکن است دندان پزشک، متناسب با دندانتان هرکدام از انواع بریج دندان را توصیه کند.

  1. بریج دندان سنتی: پل های سنتی از محبوب ترین انواع بریج دندان هستند، این پل ها از یک یا چند دندان مصنوعی تشکیل شده و توسط تاج ها دندان در محل مورد نظر نگهداری می شوند.

به این تایج های دندانی abutment گفته می شود و روی دندان های مجاور دندان از دست رفته محکم و ثابت می شوند. زمانی که دندانتان افتاده ولی دندان های اطراف آن طبیعی و سالم هستند، شما می توانید از پل های سنتی استفاده کنید. این پل ها به اندازه کافی قوی و محکم هستند که می توانند همانند یک دندان طبیعی عمل کنند.

نکته منفی پل های سنتی این است که دندان پزشک شما باید با از بین بردن مینای دندانتان، دندان های مجاور را آماده کند تا جایی برای تایج هایی که در قسمت بالا چسبانده می شوند را فراهم کند.

از آنجا که مینای دندان رشد نمی کند و سطح جدیدی به وجود نمی آید، این دندان ها همیشه باید با تاج محافظت شوند، حتی اگر بعدا نوع دیگری از پل را انتخاب کنید.

انواع بریج دندان

انواع بریج

  1. پل های cantilever: این نوع از بریج دندان گزینه دیگری برای جایگزین شدن دندان های از دست رفته است. آن ها بسیار شبیه به پل های سنتی هستند اما بریج دندان camtilever تنها از یک طرف پشتیبانی و نگهداری می شوند نه از هر دو سمت دندان از دست رفته.

بنابراین اگر تنها یک دندان طبیعی در کنار فضای خالی دندان وجود داشته باشد، می توانید از این پل استفاده کنید. مانند پل های سنتی، دندان پزشک شما نیاز به آماده سازی دندان مجاور با برداشتن مینای دندان برای محافظت و پشتیبانی از پل دارد.

از آنجایی که این ترمیم ها فقط از یک طرف محافظت می شود، ممکن است در برخی موارد به عنوان یک اهرم عمل کند. این موضوع ممکن است منجر به عوارضی مانند شکستن دندان ها یا شل شدن تاج های دندان شود.

  1. پل های ماریلند (Maryland): پل های مریلند جایگزین محافظه کارانه برای پل های سنتی محسوب می شوند. این پل ها توسط یک چارچوب فلزی یا چینی در محل نگه داری می شود. به این ترتیب که این چارچوب روی قسمت پشتی دو دندان مجاور از دست رفته متصل می شوند.

از آنجایی که این نوع پل با تاج در محل نگهداری نمی شود، احتیاجی به بودن دندان های مجاور نیست. در حالی که بریج دندان مریلند نسبت به پل های سنتی از نظر محافظت بهتر هستند اما معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرد.

استحکام بریج با استحکام رزینی که آن را در جای خود نگه می دارد محدود است و به همین علت ممکن است در مناطقی از دهان که دندان ها مانند دندان مولر تحت فشار زیادی قرار گرفته اند، باقی نماند. نکته آخر این که  این چارچوب ممکن است در لثه ها یا نیش شما قرار بگیرد.

  1. پله های پشتیبانی شده: پل های پشتبانی شده از ایمپلنت گزینه دیگری برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. هنگامی از آن ها می توان استفاده کرد که فرد بیش از یک دندانش را از دست داده باشد. این پل ها بجای اینکه توسط تاج یا چهارچوب پشتیبانی شوند، توسط کاشت دندان محافظت و نگهداری می شوند.

معمولا برای هر دندان گمشده یک کاشت قرار می گیرد و این سری از کاشت ها، پل را داخل خود نگه می دارند. با این وجود، شاید همیشه قرار دادن یک کاشت برای هر دندان از دست رفته امکان پذیر نباشد، از آنجا که این پل ها توسط ایمپلنت ایمن شده اند، دقیقا مانند دندان های طبیعی عمل می کنند و بسیار ایمن و راحت هستند.

نکته منفی برای ایمپلنت این است که برای نصب و قرار گیری آن در فضای خالی دندان، دو عمل جراحی باید صورت بگیرد، یکی عمل کاشت و دیگری عمل قرارگیری پل در دندان. بنابراین حدودا پنج ماه تا پایان قرار گیری کامل پل در دهان لازم است.

پروتز ثابت و متحرک

بریج دندان چیست

مراقبت از بریج دندان

بریج دندان دقیقا مانند دندان های طبیعی می مانند و برای افزایش طول عمرشان، لازم است همانطور که از دندان های خود مراقبت می کنید از این پل های دندانی نیز مراقبت کنید. سعی کنید از مسواک های با کفیت ( نه خیلی سفت و نه خیلی نرم) استفاده کنید، حتما از نخ دندان برای خارج کردن ذرات بین دندانی استفاده کنید تا پوسیدگی رخ ندهد.

مزایا و معایب استفاده از بریج دندان

برخی از مزایای دندان که شاید تا کنون از آن بی خبر بودید عبارت اند از:

  • در مرحله اول، پل های دندان پزشکی یک راه حل موثر برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته در دهان است و علاوه بر کاربردی بودن آن، دارای زیبایی و نمای شیک نیز است.
  • از نظر کارکرد و کاربرد، این پل به بیمار اجازه می دهد که به طور عادی عمل جویدن و غذا را انجام دهد.
  • از نظر زیبایی شناسی، یک پل دندانپزشکی می تواند دندان های از بین رفته را جبران کندریال به خصوص اگر این پل را از نظر رنگ و شکل با دندان های اصلی مطابقت و همخوانی داشته باشد.
  • داشتن بریج دندان، به بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس در بیمارانی که از ظاهر خود با دندان های از دست رفته ناراحت هستند کمک کند.
  • شکاف و فضای خالی در دندان، باعث می شود که دندان ها به تدریج موقعیت خود را تغییر دهند که ممکن است باعث مشکل در نیش دندان شود.

برخی از مزایا و معایبی که بریج دندان ممکن است برای دهان و دندانتان ایجاد کند عبارت است از:

  • ممکن است دندان های اطراف فضای خالی، بعد از نصب پل آسیب ببینند.
  • اگر پل و تاج دندان به خوبی جا نیفتد، خطر پوسیدگی دندان وجود دارد.
  • ساختار دندان ها بعد از قرار دادن پل ممکن است تغییر کند.
بهترین برند بریج دندان

مزایا و معایب بریج دندان

جمع بندی

اگر فاصله بین دندان هایتان زیاد است و نمی توانید با خیال راحت لبخند بزنید و از نشان دادن دندان هایتان خجالت می کشید، بریج دندان امروزه این کار را برای شما انجام می دهد و با وجود انواع بریج دندان و تنوع زیاد و متفاوت آن، می توانید اطمینان حاصل کنید که دندان پزشکتان راه حل مناسبی برای دندان های از دست رفته را به شما پیشنهاد می کند.

در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد پل های دندانی در صورت تمایل می توانید با کلینیک ما تماس حاصل فرمایید و با مشاورین ما مشورت کنید.