در گذشته زمانی که دندان های افراد خراب می شد یا در اثر مصرف نوشیدن قهوه، نوشابه و یا استعمال دخانیات آسیب می دید، دندان های خراب را می کشیدند اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، راه های زیادی برای ترمیم دندان پوسیده و یا از بین رفته کشف شده است. یکی از این روش ها که دندان های خراب و آسیب دیده را ترمیم می کنند و یا با دندان دیگری جایگزین می کنند، استفاده از انواع ایمپلنت دندان است.

انواع ایمپلنت دندان

هنگامی که دندانی در اثر پوسیدگی یا حادثه از بین می رود، متخصص ایمپلنت پیچی را در جای خالی دندان از دست رفته قرار می دهد که نقش ریشه دندان را ایفا می کند. جایگذاری این بیچ در دهان و سپس قرار گرفتن روکشی مشابه تاج دندان که به رنگ طبیعی دندان است در یک یا دو مرحله انجام می شود. زمان جوش خوردن انواع ایمپلنت دندان متفاوت است و بین سه تا پنج ماه متغیر است.

ایمپلنت ها در سایزها و ابعاد مختلفی وجود دارند. متخصص دندانپزشک توسط دستگاه هایی مانند اسکن وضعیت دهان، دندان و فک را بررسی می کنند و تصمیم می گیرند که کدام یک از انواع ایمپلنت برای کاشت دندان بیمار مناسب می باشد. اگر به طوری کلی به روش درمان ایمپلنت نگاه کنید، به نظر سخت می آید اما در بعضی مواقع متخصص کاشت ایمپلنت فوری را پیشنهاد می کند که در یک جلسه قابل انجام است.

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت

مراحل کاشت ایمپلنت

نوع ایمپلنت دندان هر بیمار با دیگری متفاوت است و تکنیک های کاشت دندان نیز همیشه یکسان نیست. دو روش اصلی کاشت دندان به روش ایمپلنت عبارت است از:

  • ایمپلنت یک مرحله ای: در ایمپلنت تک مرحله ای، یک پیچ بلند که معمولا از جنس تیتانیوم است مستقیما داخل استخوان فک قرار می گیرد به صورتی که بخشی از این پیچ بیرون از لثه قرار می گیرد و سپس لثه را بخیه می زنند. بعد از گذشت سه الی پنج ماه که ایمپلنت به فک جوش خورد، روکشی که نقش تاج دندان را دارد به پیچ متصل می کنند و دیگری نیازی به عمل جراحی مجدد نمی باشد.

ایمپلنت های ساب پریواستیل یکی از رایج ترین ایمپلنت های تک مرحله ای است که معمولا بجای اینکه مستقیما داخل استخوان قرار بگیرد، روی استخوان فک و زیر لثه آن را جایگذاری می کنند و مقداری از آن از بافت لثه بیرون می ماند تا بتواند دندان را نگه دارد. این روش برای بیمارانی که ارتفاع استخوان فکشان کافی نیست و استحکام کمی دارد و نمی توانند پیوند استخوانی جدیدی انجام دهند، مناسب است.

  • ایمپلنت دو مرحله ای: یکی دیگر از انواع ایمپلنت که برای کاشت دندان به کار می رود، ایمپلنت دو مرحله ای می باشد که در این نوع روش دو بار عمل جراحی و بخیه زدن روی لثه صورت می گیرد. در مرحله اول یک بار عمل جراحی بر روی استخوان فک و لثه انجام می شود و مانند ایمپلنت های تک مرحله ای، پیچ را داخل استخوان فک و زیر بافت لثه قرار می دهند سپس لثه را توسط بخیه مسدود می کنند تا از فشار وارده هنگام بهبود نواحی اطراف استخوان فک جلوگیری کنند.

بعد از گذشت چندماه و جوش خوردن پیچ به استخوان فک، یک عمل جراحی جزئی دیگر نیز روی لثه انجام می شود. در این عمل کناره های لثه را ترمیم می کنند و روکش که همان تاج دندان است را روی پیچ قرار می دهند. اندواستیل (Endosteal) یکی از رایج ترین و معروف ترین ایمپلنت های دو مرحله ای است. اندواستیل به شکل پیچ های کوچ تیتانیومی ساخته می شود که در داخل استخوان فک قرار می گیرد و سپس دندان های مصنوعی روی آن قرار می گیرد.

این نوع از ایمپلنت ها برای جایگزینی بریج یا پل ثابت و دندان مصنوعی متحرک مورد استفاده قرار می گیرند.

کاشت ایمپلنت در یک مرحله

مراحل کاشت ایمپلنت

طول عمر و ماندگاری ایمپلنت

یکی دیگر از موضوعاتی که همیشه در بحث کاشت دندان به روش ایمپلنت پیش می آید، طول عمر و ماندگاری ایمپلنت است. موارد زیر عامل دوام و مقاومت ایمپلنت ها را تضمین می کند:

  1. وضعیت فک و صورت فرد نقش موثری در ماندگاری ایمپلنت دارد. کیفیت استخوان فک بیمار باید برای کاشت ایمپلنت مناسب باشد.
  2. برند ایمپلنتی که در جراحی استفاده می شود نیز باید درجه یک و عالی باشد. بعضی برندهای چینی ایمپلنت، دوام کمتری نسبت به سایر برندها دارند.
  3. جراح یا متخصص ایمپلنت از تجربه، اطلاعات و مهارت کافی برای کاشت دندان به روش ایمپلنت برخوردار باشد.
  4. رعایت بهداشت دندان و تغذیه از جمله مهمترین مسائلی است که اگر به آن توجه کافی داشته باشید، می توانید تا مدت ها از ایمپلنت و طرح لبخند خود لذت ببرید.
  5. بهتر است بعد از انجام ایمپلنت حداقل دوبار در سال به دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت برای بررسی دندان و فک، مراجعه کنید.

تفاوت ایمپلنت و بریج دندان

اگر فردی بیش از یک دندان خود را از دست داده باشد و به دنبال بهترین راه برای کاشت دندان های مصنوعی باشد، بهتر است در ابتدا تفاوت ایمپلنت و بریج دندان که هردو گزینه خوبی برای پر کردن جای خالی دندان هستند را بدانید.

برای استفاده از بریج دندان، مهم ترین نکته سالم بودن دندان های کناری تک دندان کشیده شده است، این دو دندان به دلیل تراشیده شدن بعد از مدتی ممکن است آسیب بینند یا همان نیرویی که قرار است به دندان جایگزین شده وارد شود به دندان های سالم کناری وارد می شود که به همین علت دندان های کناری در اثر تحمل نیروی بیشتر، زودتر آسیب می بینند.

یکی دیگر از معایب بریج دندان در مقایسه با ایمپلنت که به خوبی نشان می دهد عمل ایمپلنت قابل اطمینان تر است و در آن آسیب جدی دندان رخ نخواهد داد، این است که استخوان ناحیه ای که دندان از آن خارج شده بعد از حدود 9 ماه شروع به تحلیل رفتن می کند اما در کاشت دندان به روش ایمپلنت ما تحلیل استخوان نداریم و به محض کاشت ایمپلنت از استخوان فک مراقبت می شود.

امروزه در دندان پزشکی اهمیت استخوان فک از دندان بیشتر است زیرا اگر شما دندانتان را از دست بدهید می توانید با روش های متفاوت جای خالی آن را با دندان های مصنوعی پر کنید.

مزایای استفاده از ایمپلنت

تفاوت ایمپلنت و بریج دندان

نتیجه گیری

کاشت ایمپلنت یکی از مطمئن ترین و بهترین روش های جایگزینی دندان های آسیب دیده به ویژه ریشه دندان از دست رفته باشد. با روکشی که به عنوان تاج دندان به ایمپلنت متصل می کنیم انگار دندان را از نو با همان ظاهر و شکل طبیعی ساخته ایم.