ارتودنسی مخفی چیست؟

دندانپزشکان و ارتودنتیست ها، در زمینه مراقبت و بهداشت دهان و دندان تحصیل کرده و خیلی از آن ها به صورت تخصصی این رشته را ادامه می دهند. دندانپزشکان عمومی، برای تشخیص و درمان بیماری های لثه، دندان، زبان و دهان آموزش دیده اند. ارتودنتیست ها نیز این آموزش ها را می بینند اما برای این که در تشخیص و درمان ناهماهنگی های دندان و فک شما بتوانند به صورت جزئی تر و تخصصی تر نظر بدهند، آموزش و تحصیل بیشتری می بینند.

در ادامه این مقاله به توضیح کامل ارتدونسی، ارتودنسی مخفی و … می پردازیم تا بتوانید با خیال راحت تصمیم بگیرید که کدام نوع ارتودنسی از نظر ظاهر و هزینه برای شما بهتر است.

خیلی از افراد به ویژه بزرگسالان به دنبال روشی برای درمان و صاف کردن و مرتب کردن دندان های خود هستند که خیلی جلوه نداشته باشد و در موقعیت های کاری و اجتماعی گزینه ایده آلی به شمار برود. براکت های فلزی برجسته سنتی، به دلیل نما و رنگ براقی که دارند گزینه مناسبی برای این دسته از افراد به شمار نمی روند.

براکت های مخفی که در پشت دندان ها قرار می گیرند، یکی از انواع ارتودنسی دندان هستند که همان عمل براکت های فلزی را انجام می دهند ولی بدون این که هنگام لبخند زدن، چیزی روی دندان ها مشخص باشد! در ادامه به توصیح این نوع ارتودنسی شگفت انگیز می پردازیم .

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی مخفی یا نامرئی

متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک؟

دندان درد، پوسیدگی دندان، ترمیم دندان و کشیدن دندان همه توسط دندانپزشک شما قابل تشخیص و درمان است. همچنین آن ها می توانند بیماری لثه، التهاب دهان و عفونت های دهانی را درمان کنند. ممکن است در برخی موارد؛ دندانپزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی معرفی کند.

توصیه می شود که همه کودکان قبل از 7 سالگی توسط یک متخصص ارتودنسی ارزیابی و بررسی شوند تا ببینند آیا بریس و ارتودنسی دندان لازم است یا خیر. اگر بزرگسال هستید و شک دارید که دندان هایی کج دارید که باید مرتب شوند، بهتر است هرچه سریع تر به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید.

ارتودنسی مخفی چیست و چگونه کار می کند؟

از این واقعیت دور نیستیم که ارتودنسی در دهه گذشته، راه نسبتا طولانی را طی کرده است و اگر شما برای مرتب کردن دندان های کج و نامرتب خود به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید، به شما انواع ارتودنسی با اشکال و قیمت های مختلف را پیشنهاد می کند. خیلی از افراد به دلیل مشخص بودن ارتودنسی هنگام لبخند زدن و یا صحبت کردن از حضور در اجتماع امتناع می کنند و به تدریج این موضوع در روحیه و اعتماد به نفس آن ها تاثیر شگرفی می گذارد.

امروزه با روی کار آمدن انواع ارتودنسی نامرئی و مخفی، این امکان برای افراد به ویژه آقایون به وجود آمده که دیگر بدون نگرانی از جهت دیده شدن قسمت فلزی و یا سیم ارتودنسی، به راحتی با مردم معاشرت کنند.

ارتودنسی های معمولی به دلیل سیم های فلزی که در آن ها به کار رفته، در مقابل ساختار سفید رنگ دندان، جلوه زیادی داشته و در صورت تکلم، غذا خوردن و یا لبخند زدن، جلب توجه می کند. برخی ارتودنسی ها از جنس سرامیک و به رنگ طبیعی دندان ها هستند اما سیم کشی سرامیکی مثل انواع ارتودنسی فلزی قوی نبوده و به همین علت روند ارتودنسی کاهش می یابد و طول درمان طولانی تر می شود.

ارتودنسی فلزی یا مخفی

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی لینگوال چیست؟

یکی دیگر از انواع ارتودنسی دندان، ارتودنسی لینگوال نام دارد که پشت دندان ها قرار می گیرد و از رو به رو اصلا دیده نمی شود و به عبارتی نامرئی است. ارتودنسی لینگوال مطابق با فرم و حالت دندان های شما ساخته می شود و مواد فلزی که در آن به کار برده می شود مختص دندان های شما می باشد.

ارتودنسی لینگوال به بریس های پشت دندانی یا بریس های نامشخص هم معروفند و تنها تفاوت آن ها با بریس های سنتی این است که بجای این که در قسمت جلوی دندان ها نصب شود، در پشت دندان قرار می گیرد. از مزایای روش ارتودنسی لینگوال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بریس ها مخفی هستند و به همین علت دیگران متوجه نمی شوند که دندان های شما تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند.
  • برای همه افراد در هر گروه سنی و با هر مشکل دندان، مناسب هستند.
  • به آسانی نصب می شوند و فرد را هنگام غذا خورد و یا صحبت کردن، اذیت نمی کند.
  • نتایج حاصل از استفاده ارتودنسی لینگوال بسیار امیدوار کننده و موثر بوده و خیلی از افراد در کوتاه مدت از آن نتیجه گرفته اند.
  • به رشد دندان ها در مسیر صاف و مستقیم کمک کرده و فشار یکسان و مداومی به دندان ها وارد می کند.

مراقبت از ارتودنسی های مخفی

برای مراقبت از ارتودنسی های نامرئی و مخفی، باید دقیقا همان دستورالعمل هایی که برای سایر ارتودنسی های دندان انجام می دهید را نیز برای این نوع بریس ها رعایت کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از عفونت لثه، پوسیدگی دندان و برای اطمینان از سلامت دندان ها امری الزامی است لذا باید تمامی موارد زیر را به طور کامل در طول روز رعایت کنید:

  1. حداقل به مدت دو دقیقه، در دو نوبت مختلف مسواک بزنید.
  2. از مسواک های خیلی سفت و زبر استفاده نکنید و سعی کنید مسواک های نرمی تهیه کنید.
  3. روزانه از نخ دندان استفاده کنید تا پلاک ها و باقیمانده غذاها از بین دندان هایتان پاک شود.
  4. از شستشو دهنده ها برای اطراف براکت و دندان هایتان استفاده کنید.
  5. به توصیه های متخصص ارتودنسی و دندانپزشک خود جهت مراقبت از دندان هایتان عمل کنید.
مراقبت از ارتودنسی بی رنگ

نحوه مراقبت از ارتودنسی مخفی

هزینه ارتودنسی مخفی

ارتودنسی های مخفی به دلیل این که زمان نصب و ساخت آن ها نسبت به ارتودنسی های معمولی طولانی تر و دشوار تر بوده، هزینه بیشتری هم خواهد داشت. در حقیقت به دلیل اینکه برخی ارتودنسی های مخفی مانند ارتودنسی لینگوال باید پشت دندان ها نصب شود و این کار برای ارتودنتیست دشوارتر بوده، به حرفه، تبحر و تجربه بیشتری هم نیاز دارد که یکی دیگر از عوامل تعیین کننده هزینه ارتودنسی مخفی می باشد.

سخن آخر

خیلی از بیماران به ویژه آقایون بزرگسال به دلیل موقعیت های کاری و اجتماعی خود، از انجام ارتودنسی و براکت های فلزی که جلوه زیادی دارند خودداری می کنند، امروزه با پیشرفت تکنولوژی شما می توانید از انواع ارتودنسی نامرئی که پشت دندان ها قرار می گیرند یا از ارتودنسی های بی رنگ استفاده کنید.