عصب کشی دندان کودکان

عصب کشی دندان یکی از رایج ترین فرآیندهای درمان اعصاب در بین کودکان است. در گذشته زمانی که دندان های کودکان درد می کرد، دندان های دردناک کودک کشیده می شد. اما امروزه اکثر دندانپزشکان متخصص جراحی اطفال را توصیه نمی کنند. زیرا طبق مطالعاتی که روی ساختار دندان های کودکان انجام شده است، آنها دریافته اند که کشیدن دندان می تواند باعث رویش دندان های اصلی شود. از سوی دیگر، این امر می تواند جویدن کودک را دشوار کند. بنابراین بهتر است دندان آسیب دیده ترمیم شود. به همین منظور می خواهیم شما را به طور کامل با علل اصلی دندان درد در کودکان آشنا کنیم.

دندانپزشکی اطفال

عصب کشی دندان

شایع ترین علل دندان درد در کودکان

دندان درد در کودکان می تواند دلایل زیادی داشته باشد. به این دلایل می توانید از بهترین روش برای تسکین دندان درد استفاده کنید. مهمترین علل دندان درد در کودکان موارد زیر است:

• دندان درآوردن: یکی از شایع ترین علل دندان درد در کودکان، دندان درآوردن است. این جدید است. برای درمان آن نیازی به اقدام جدی نیست. زیرا بلافاصله پس از رشد دندان، درد متوقف می شود. البته اگر کودک شما درد شدیدی دارد، می توانید از درمان های خانگی برای بهبود آن استفاده کنید.
    پوسیدگی دندان: یکی از شایع ترین علل دندان درد در کودکان است. اگر به موقع درمان نشود، ممکن است منجر به پوسیدگی ریشه و آبسه دندان شود. اما با توجه به درمان های پزشکی جای نگرانی نیست و به راحتی می توانید این پوسیدگی ها را با کمک دندانپزشک اطفال ترمیم کنید. پوسیدگی دندان معمولا منجر به ایجاد حفره روی تاج دندان می شود که منجر به زرد شدن یا قهوه ای شدن دندان ها می شود.
  • شکستگی دندان: لق شدن و شکستگی دندان از دیگر علل دندان درد است. این مشکل معمولا باعث درد شدید دندان می شود، بنابراین باید در اسرع وقت درمان شود.
  • دندان درد: ترک خوردگی دندان یکی دیگر از دلایل دندان درد است. اگر رنگ مینا رنگ پریده باشد، کودک با جویدن غذاهای سفت مانند سیب، نان و … دچار دندان درد شدید می شود که ممکن است این ترک ها به وضوح دیده نشوند. به همین دلیل بهتر است برای تشخیص دقیق تر به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • گیر کردن غذا بین دندان ها: گیرکردن غذا بین دندان ها نیز یکی از شایع ترین علل دندان درد، درد کودکان است. این قطعات خوراکی می توانند به دندان ها فشار وارد کنند و در نهایت باعث دندان درد و لثه شوند. با کمک مسواک و نخ دندان می توانید این درد را به سرعت متوقف کنید.
  • بیماری لثه: بیماری لثه همچنین می تواند منجر به دندان درد شود. در کودکان باشد. التهاب و بیماری لثه معمولا در کودکان به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. مهمترین علائم التهاب لثه قرمزی، تورم و خونریزی لثه است. این مشکل معمولا در کودکان با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن منظم برطرف می شود.

آبسه های دندانی نیز می توانند باعث درد شدید دندان شوند. دارند. در این حالت معمولا با کوچکترین ضربه ای به دندان کودک متوجه درد شدید می شود. اگر درمان نشود، استخوان فک ممکن است تغییر شکل دهد. بنابراین پس از بروز این مشکل، درمان ریشه باید بلافاصله انجام شود.

بهترین راه های درمان دندان درد در کودکان

دندان درد کودکان معمولاً دلایل موقتی دارد، مانند دندان درآوردن و گیر کردن ذرات غذا بین دندان ها. به همین دلیل والدین به راحتی می توانند آن را در خانه درمان کنند. اما اگر علت دندان درد کودکان التهاب لثه، بیماری جدی لثه و پوسیدگی دندان باشد، بهتر است برای درمان آن از دندانپزشک کمک بگیرید. به طور کلی مهمترین راه های درمان دندان درد در کودکان به شرح زیر است:

1. از مسواک و نخ دندان به طور صحیح و مداوم استفاده کنید
  2. مصرف شیرینی و شکلات را در کودکان کاهش دهید
  3. استفاده از دهانشویه فلوراید برای مدت زمان مشخص
  4. دندانپزشک پوسیدگی یا عصب کشی دندان را ترمیم می کند
  5. مصرف لبنیات را در کودکان افزایش دهید
  6. مصرف موضعی استامینوفن روی دندان های دردناک

درمان پوسیدگی و عصب کشی دندان

وقتی پوسیدگی دندان شیری به اندازه کافی عمیق باشد که به عصب برسد، کودک نیاز به عصب کشی دارد.

در این فرآیند قسمت آسیب دیده عصب برداشته می شود و سطح باقی مانده با داروهای دیگر پر می شود.

هدف از عصب کشی دندان های شیری

هدف از عصب کشی کودکان:

• حفظ یکپارچگی و سلامت دندان های کودک و همچنین سالم نگه داشتن بافت لثه کنار دندان.
  • این برای جلوگیری از عفونت دندان کودک و اطمینان از سلامت دندان های شیری او بسیار مهم است.
  • بعد از عصب کشی دندان شیری بهترین و بادوام ترین ماده ترمیمی که می توانیم روی آن بگذاریم تاج است.
  • برخی از والدین تصور می کنند که عصب کشی دندان کودک نیاز به جراحی بسیار سختی دارد، اما در واقع عصب کشی به خودی خود یک فرآیند روزانه است.
  • ما دفتر کار را انجام می دهیم و با آن لبخند کودک شما را زیبا نگه می داریم. اگر دندان های کودک شما در اثر پوسیدگی آسیب دیده باشد، دندانپزشک ما احتمالا جراحی می کند

آیا عصب کشی دندان شیری در کودکان درد دارد؟

همانطور که اعصاب آسیب دیده در این فرآیند کشیده می شوند، کودک شما نباید بعد از جراحی درد زیادی احساس کند. در طی فرآیند، دندان با بی حسی موضعی کاملاً بی حس می شود.

با این حال، تا دو هفته پس از جراحی، کودک ممکن است کمی به مواد روکش یا سایر روش های دندانپزشکی حساسیت داشته باشد. در این مدت کودک باید به مسواک زدن ادامه دهد و به خصوص لثه های اطراف دندان عصب کشی شده را به خوبی بشویید تا متورم نشود.

اگر کودک شما بیش از حد درد دارد، برای بررسی مجدد به پزشک مراجعه کنید.

آماده سازی کودک برای عصب کشی دندان

آمادگی ذهنی و ذهنی کودکان قبل از ملاقات بسیار مهم است. درمان ریشه برای کودکان به دلایل مختلفی مانند پوسیدگی، تروما و … مورد نیاز است. در اینجا چند نکته برای کمک به کودکان و همچنین آماده سازی کودک برای عصب کشی دندان برای درمان ریشه وجود دارد.

• از اصطلاح عصب کشی استفاده نکنید

ما دندانپزشکان سعی می کنیم از اصطلاح “عصب کشی” یا “جراحی مغز و اعصاب” استفاده نکنیم! “درمان کانال ریشه” عبارت درستی است که از قضا استرس کمتری را به بزرگسالان و کودکان وارد می کند. س سعی کنید در حضور کودکان به جای عصب کشی از عبارت صحیح «درمان کانال ریشه» استفاده کنید.

• بچه ها را نترسانید!

تجربیات ناخوشایند خود را به کودکان انتقال ندهید. اگر قرار نیست به کودکان زمینه مثبت بدهید، در مورد درمان ریشه با آنها صحبت نکنید و اجازه دهید فرزندتان درمان ریشه را بدون پیش زمینه ذهنی خود تجربه کند.

• تجربیات ناخوشایند کودک را با پزشک در میان بگذارید

برخی از کودکان تجربیات بستری شدن در بیمارستان، تجربیات ناخوشایند دندانپزشکی در درمان های قبلی را دارند. در جلسه معاینه این مسائل را با دندانپزشک در میان بگذارید و از او برای درمان بهتر فرزندتان راهنمایی بخواهید.

• از تزریق نترسید

کودکان را با آمپول نترسانید و اصلا در مورد بیهوشی و مسائل پیرامون آن صحبت نکنید. گاهی اوقات تاکید بیش از حد بر یک داستان می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و استرس کودک شما را افزایش دهد.

• به کودکان رشوه ندهید

اغوا کردن کودکان به درمان دندانپزشکی نتیجه معکوس دارد. برای درمان دندانپزشکی به فرزندتان قول پاداش ندهید. زیرا کودک این تصور را پیدا می کند که با یک چیز بسیار ناخوشایند روبرو است که شما حاضرید برای مجبور کردن او به آن هزینه بپردازید. علاوه بر این، روح «رشوه» به کودک برای تن دادن به چیزهایی که باید با اعتقاد و منطق خود بپذیرد، درست نیست.

• به دندانپزشک اطفال مراجعه نکنید

سعی کنید به مطب یا کلینیک نروید! حضور همزمان پدر، مادر، خواهر، برادر و … باعث استرس بیشتر فرزند دلبند شما و عدم تمرکز کادر پزشکی می شود. والدینی که خودشان استرس دارند، حتی اگر نخواهند، این استرس را به فرزندانشان منتقل می کنند. سعی کنید ابتدا استرس خود را از بین ببرید تا فرزندانتان احساس بهتری داشته باشند.

• کودکان را فریب ندهید

با آنها منطقی صحبت کنید. من شخصاً در طول درمان کودکان هرگز کودکان را فریب نمی دهم. من از قبل در مورد درد یا ناراحتی احتمالی با کودک صحبت می کنم و سعی می کنم در حین کار با او تعامل فعال داشته باشم. اعتماد به نفس در کار با کودکان مهمترین عنصر در شکل گیری رابطه کودک و دندانپزشک است. پس به بچه ها قول ندهید که دندان هایشان بیهوش نشود یا کارشان فقط پنج دقیقه طول بکشد!

دندانپزشکی کودکان

مراقبت از دندان کودگان

اگر کودکتان دچار درد دندان شده است و یا نیاز به عصب کشی دندان دارد، کلینیک دندانپزشکی رایا یکی از بهترین کلینیک های دندانپزشکی اطفال در سطح تهران است. برای گرفتن وقت با ما تماس بگیرید.