Project Description

خدمات تخصصی پروتز ثابت و متحرک

احتمالا شما هم هنگامی که با فردی صحبت می‌کنید، اولین چیزی که در ظاهر و چهره وی نظرتان را جلب می‌کند دندان‌های اوست.

همین موضوع نشان می‌دهد که دندان‌ها از اهمیت بسیار زیادی در زیبایی ظاهر و اعتماد به نفس برخوردار هستند. از این رو ما قصد داریم در این مقاله به توضیح کامل روش‌های بهبود دندان‌های آسیب دیده و یا روشی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته، بپردازیم.

قبل از این که در مورد خدمات تخصصی پروتز ثابت و متحرک صحبت کنیم، به اختصار کلمه پروتز را توضیح می دهیم. پروتز (prosthesis) یا اندام ساختگی و مصنوعی، در حقیقت جایگزین بخش یا عضو از دست رفته می‌شود تا بتواند برخی یا تمام عملکرد از دست رفته‌اش را به دست آورد.

اگر یک یا چند دندان در فک بالا از بین رفته باشد (به عنوان مثال به دلیل تصادف یا پوسیدگی) دیگر مثل زمان‌های قدیم نیازی به نگرانی نیست و شما می‌توانید توسط پروتز ثابت دندان مانند بریج یا ایمپلنت دندان‌های از دست رفته خود را بازگردانید.

این که کدام نوع از روش های بازسازی دندان برای بیمار مناسب است، به عوامل مختلفی بستگی دارد، برخی از این موارد عبارت اند از:

اولین نکته در انتخاب روش مناسب پروتز دندان از دست رفته به وضعیت لثه، استخوان فک و دندان‌های مجاور بستگی دارد که به تشخیص و توصیه‌های متخصص پروتز نیاز داردٔ‌ٰ. مورد بعدی نیازهای زیبایی دندان بیمار است. مسئله بعدی ترجیح بیمار در رابطه با پروتز ثابت یا متحرک می‌باشد و بالاخره مهم‌ترین فاکتور برای هر فرد، هزینه پروتز دندان است که به عملکرد دندانپزشک، ماده بکار برده شده در ساخت دندان، تجربه و زمانی که برای درمان پروتز دندان صرف می‌شود و … بستگی دارد.

پروتز ثابت و متحرک

خدمات تخصصی پروتز

انواع پروتز دندان

منظور از پروتز دندانی، دندان‌هایی است که در لابراتوار برای پر کردن فضای خالی دندان‌های از دست رفته و آسیب دیده درست می‌شود. پروتزهای دندانی در دو نوع مختلف ساخته می‌شوند:

  • پروتزهای ثابت: همانطور که از نامشان پیداست، در دهان بیمار ثابت هستند و قابلیت خارج کردن توسط بیمار وجود ندارد .
  • پروتز های متحرک: همانطور که از نامشان پیدا است اتصال دائمی به دهان بیمار ندارند و صرفا در طول روز در داخل دهان بیمار قرار دارد. هرچند که این درمان برای تعداد زیادی از بیماران یک راه حل بسیار مناسب برای فرار از بی‌دندانی می‌باشد اما برخی مشکلات را در زمینه غذا خوردن، صحبت کردن و … برایشان ایجاد می‌کند.

تقاوت پروتز متحرک و ایمپلنت دندان

یکی از روش‌های مطمئن و فوق العاده در جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته و بهبود طرح لبخند شما، ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان، روشی برای جایگزینی دندان از دست رفته بدون آسیب به دندان‌های باقی مانده می‌باشد.

پروتزهای متحرک به دلیل قابلیت جابه جایی در دهان ، ممکن است مشکلاتی را هنگام غذا خوردن، و یا صحبت کردن برای شما به وجود بیاورند. برای تمیز کردن پروتزهای متحرک باید آن ها را از دهان خارج کرده و مرتبا به طور روزانه آن‌ها را تمیز کنید.

این موضوع برای برخی از افراد احساس ناخوشایندی را به وجود می آورد و باعث می‌شود که خیلی از بیماران ایمپلنت را به پروتز متحرک ترجیح می‌دهند .

بسیاری از مشکلات همراه با پروتز متحرک، با استفاده از ایمپلنت ها مرتفع یا کمتر می‌شوند.

بریج یا پل دندانی چیست؟

هنگامی که شما یکی از دندان هایتان را از دست می‌دهید، احتمال کج شدن و ناصافی در سایر دندان‌های مجاور وجود دارد، یکی از روش‌های پرکاربرد برای جایگزین کردن دندان از دست رفته، بریج یا پل دندانی است که شامل یک یا چند دندان مصنوعی ساده است که به راحتی کنار سایر دندان‌ها قرار می گیرد و مانع از بین رفتن طرح لبخندتان می‌شود.

تنها نکته ای که در امر بریج دندان وجود دارد این است که دندان‌های مجاور فضای خالی دندان از دست رفته، باید کاملا صاف، محکم و سالم باشند تا بتوانند پل دندانی را تحمل کنند و به آن‌ها آسیبی نرسد.

ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت و بریج دندان

مزایای بریج دندان

  1. بریج دندان موجب می‌شود طرح لبخند شما اصلاح و زیباتر شود.
  2. گفتار و نحوه ادای کلمات را بهبود می بخشد.
  3. فرآیند جویدن و غذا خوردن را تسهیل می بخشد.
  4. توزیع نیرو در فک و دندان‌ها را متعادل می کند.
  5. مانع از حرکت دندان‌ها و کج یا ناصاف شدن آن ها می‌شود.

نتیجه گیری

Rayadentalclinic یکی از کلینیک های معتبر دندانپزشکی در شهر تهران است که با ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی دندانپزشکی در امور مختلفی از جمله کاشت دندان از طریق پروتز ثابت و متحرک گزینه بسیار مناسبی برای بازیابی طرح لبخند شماست. برای برقراری ارتباط از راه های زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.