Project Description

انتخاب درست کلینیک دندانپزشکی کودکان

کودکان بخاطر دلایل متعددی به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه می کنند، اما خیلی از کودکان به دلیل عدم تجربه کافی دندانپزشکان، نبود محیط آرامش بخش در کلینیک‌های دندانپزشکی، برخورد نادرست برخی دندانپزشکان با کودکان و …، به طور غیرارادی از مطب‌های دندانپزشکی ترس دارند و ناخودآگاه با اعمالی مانند گریه یا پرخاش سعی در کنترل اضطراب خود دارند.

به همین علت اولین مراجعه هر کودک به دندانپزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا کوچک ترین سهل انگاری، حرکت و یا حرف نامناسبی باعث می‌شود که کودک تا پایان عمر از رفتن به دندانپزشکی گریزان باشد.

rayadentalclinic  با ایجاد فضایی آرامش بخش و دلگرم کننده، با وجود دندانپزشکانی خبره و حرفه ای در امور مختلف تخصصی و فوق تخصصی کودکان و نوجوانان، این اطمینان را به شما می‌دهد که با خیال راحت کودکان خود را بدون ترس و احساس نگرانی، به دستان با تجربه متخصصین ما بسپارید.

در کلینیک رایا برای کودکانی که به دلایل متعدد امکان همکاری کامل با دندانپزشک را ندارند درمان در خواب و با آرامبخشی (سدیشن) قابل انجام است .

کلینیک دندانپزشکی اطفال

انتخاب درست کلینیک دندانپزشکی اطفال

اهمیت سلامت دهان و دندان کودکان

یکی از نکات خیلی مهم در زمینه دندانپزشکی کودکان این است که هنگامی که کودکان توسط گاز زدن بعضی اشیاء و یا غذاهای سفت و هسته میوه ها و … دندان هایشان لب پر می شود و آسیب می بیند، والدین با فکر افتادن دندان‌های شیری از ترمیم دندان کودکان خودداری می کنند که لازم به ذکر است به طور میانگین هر چهار یا شش ماه یکبار، باید کودکان خود را برای چک شدن کامل دندان‌ها به کلینیک‌های معتبر دندانپزشکی ببرند.

همانطور که می‌دانید کودکان تا یک دوره سنی دارای دندان های شیری هستند که پس از آن دندان‌های دائمی آن ها رویش می‌کنند اما برخی از پدر و مادرها به اشتباه تصور می‌کنند که چون کودکانشان دندان شیری دارند نیازی به مراقبت و مراجعه به مطب‌های دندانپزشکی ندارند، اما لازم به ذکر است که هرچه دندان های کودکان در سنین پایین‌تر، بیشتر تحت مراقبت و کنترل دندانپزشک باشد، در نوجوانی و جوانی از سلامت بالاتری برخوردار خواهند بود.

خدمات تخصصی و فوق تخصصی کودکان

دندانپزشکی اطفال شاخه ای از علم دندانپزشکی است که با کودکان از سنین کودکی تا نوجوانی سرو کار دارد. یکی از مهم ترین دلایل مراجعه کودکان به مطب های دندانپزشکی، پوسیدگی دندان است که به دلیل بهداشت دهانی ضعیف و دلایل دیگر رخ می دهد. دندانپزشکان اطفال توصیه هایی را در جهت تقویت دندان ها، شیوه درست مسواک زدن، عادت های غذایی سالم و موارد دیگری که مربوط به بهداشت دهان و دندان و مانع از بیماری های دهان می شود را به کودکان و والدین آن ها می کنند.

عصب کشی، پر کردن، روکش کردن دندان‌ها و کشیدن دندان ها از جمله راه های از بین بردن پوسیدگی و خرابی های دندان هستند که به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.

  • ترمیم (پر کردن) : در برخی مواقع که پوسیدگی دندان عمیق نیست و تنها سطح رویی دندان را از بین برده است، دندان پزشک برای ترمیم دندان، پر کردن دندان توسط کامپوزیت را پیشنهاد می دهد. معمولا در ابتدا بخش پوسیده دندان برداشته شده و سپس ناحیه خالی سطح دندان با مواد کامپوزیتی پر می شود.

امروزه با استفاده از کامپوزیت سفید رنگ یا آمالگام، دندان های پر شده مثل سایر دندان های طبیعی به نظر می رسند. به مواد نقره ای رنگ آمالگام و به مواد سفید، کامپوزیت گفته می شود.

  • عصب کشی: هنگامی که دندان کودک دچار پوسیدگی می شود و والدین کودک اهمیتی به آن نمی دهند و یا به امید این که دندان میفتد، از مراجعه به دندانپزشکی خودداری می کنند؛ این پوسیدگی و عفونت به ریشه و عصب های دندان آسیب زده و آن ها را درگیر می کند. یکی از خدمات تخصصی دندانپزشکی اطفال، عصب کشی است که در آن متخصص آن قسمت از عصب را که ملتهب است را برمی دارد. لازم به ذکر است که درمان عصب کشی در کودکان مشابه بزرگسالان نبوده و فرآیند ساده‌تری است و مواد مورد استفاده برای انجام این درمان قابل جذب بوده و با افتادن دندان شیری جذب می‌شود و تداخلی با رویش دندان دائمی نخواهد کرد.
  • روکش : گاهی برای بازسازی دندان‌های شیری از روکش‌های فلزی (ssc) یا زیرکونیایی (هم رنگ دندان) استفاده ‌می‌شود. به طور معمول در ناحیه دندان‌های آسیاب از روکش‌های فلزی و برای دندان‌های در ناحیه زیبایی از روکش‌های سفید رنگ زیرکونیایی استفاده می‌شود. برخلاف روکش‌های بزرگسالان که با قالب‌گیری ساخته می‌شود روکش‌های کودکان پیش ساخته بوده و در یک جلسه انجام می‌شود .
  • کشیدن دندان: اگر میزان پوسیدگی دندان به قدری زیاد شده باشد که دیگر با روش هایی مثل عصب کشی و پر کردن نتوان دندان ها را درمان کرد، دندانپزشک تصمیم می گیرد که دندان را بکشد . اگر دندان های کودک بیش از حد نامرتب و زیاد باشد، ممکن است دندانپزشک متخصص ارتودنسی، تصمیم به کشیدن چند دندان بگیرد تا جا برای رویش بقیه دندان ها ایجاد گردد.
اهمیت کلینیک دندانپزشکی

خدمات دندانپزشکی اطفال

ترمیم دندان کودکان

ترمیم دندان کودکان با روش‌های مختلف یکی از راهکارهای دندان پزشکی اطفال است. هنگامی که دندان‌های شیری کودکان از لثه بیرون می‌آید و همراه کودکان رشد می‌کنند، ممکن است در آینده به هر دلیل مختلفی این دندان‌ها آسیب ببینند و نیاز به ترمیم و درمان داشته باشند.

خیلی از کودکان به دلیل تجربه‌های خطرناکی که در سنین کمتر داشته‌اند مانند زمین خوردن، گاز زدن اجسام سفت و … دندان‌هایشان شکسته و لب پر شده و یا به دلیل برخی عادات مثل دندان قروچه کاملا حالت دندان‌هایشان تغییر کند، در این شرایط دندان پزشک متخصص دندان‌های کودکان را بررسی کرده و در آخر طبق تشخیص خود، روند درمان و ترمیم دندان ها را تعیین می کنند.

هنگامی که دندان کودکان دچار لب پریدگی و یا تغییر رنگ می‌شود، دندان پزشکان با توجه به میزان و عمق آسیب دیدگی یکی از روش‌های ترمیم دندان را پیشنهاد می کنند.

ترمیم دندان از خرابی و بیماری های دهانی جلوگیری می کند، عصب‌کشی دندان‌ها، رفع پوسیدگی دندان، پر کردن دندان با مواد کامپوزیتی، قرار دادن روکش های استیل و ضد رنگ بر روی دندان و … از دیگر خدمات تخصصی و فوق تخصصی کودکان می باشد.

خدمات تخصصی دندانپزشکی اطفال

ترمیم دندان کودکان

مراقبت های بعد از ترمیم دندان

بهداشت دهان و دندان مهم ترین نکته برای سالم نگه داشتن دندان‌ها است، بهتر است بعد از ترمیم ، مراقبت‌های دهانی و بهداشتی را بیشتر از قبل پیگیری کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

همچنین حواستان باشد 24 ساعت بعد از درمان دندان‌ها، به کودکتان غذاهای خیلی سفت و داغ ندهید.