Project Description

خدمات تخصصی درمان ریشه (عصب‌کشی)

معمولا افراد حتی برای یکبار هم که شده، درد طاقت فرسای دندان را تجربه کرده‌اند. دردهای مربوط به دندان دلایل متعددی دارد که از جمله این موارد پوسیدگی دندان است، در این گونه مواقع افراد باید برای درمان ریشه (عصب‌کشی) به دکتر دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه مراجعه نمایند.  در ادامه این مطلب به توضیحات کامل خدمات تخصصی درمان ریشه در rayadentalclinic می‌پردازیم.

برای عصب‌کشی دندان، دندانپزشک با استفاده از ماده بی‌حس کننده، دندان را بی‌حس میکند و سپس پوسیدگی‌های روی دندان مورد نظر را بر می‌دارد و در صورت نزدیک بودن بافت پوسیده به عصب دندان (پالپ) فرآیند عصب‌کشی را آغاز می‌کند که در آن بافت های ملتهب و عفونت‌های پالپ را به طور کامل از دندان تخلیه می‌کند  . در نهایت پس از پاکسازی کامل بافت‌ها و خشک کردن داخل کانال‌ها فضای خالی ایجاد شده را با موادی موسوم به گوتاپرکا جایگزین می کند.

در نهایت دندانپزشک برای اطمینان پیدا کردن از تخلیه کامل و پر شدن فضاهای خالی، از دندان عکس برداری می کند. در آخر با استفاده از مواد پرکردگی دندان روی دندان را پر می‌کند و یا ساخت روکش را آغاز می‌کند که مانند دندان‌های دیگر طبیعی و یکدست شود .

بهترین زمان برای عصب‌کشی دندان

پوسیدگی دندان در سنین متفاوت و درجات مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد، اگر پوسیدگی روی مینا و عاج دندان اتفاق بیفتد، ممکن است فرد دردی را احساس نکند . در صورتی که این پوسیدگی به بافت های عصبی (پالپ) نرسیده باشد، دندانپزشک می‌تواند با ترمیم کردن دندان توسط کامپوزیت یا آمارگام  کار را تمام کند اما اگر فرد در زمان مناسب برای درمان پوسیدگی دندان خود به دندانپزشک مراجعه نکند، این پوسیدگی گسترش یافته و عفونت وارد بافت نرم مرکز دندان که به آن پالپ می گویند، می‌شود.

بعد از این که عفونت به پالپ دندان رسید، ممکن است در این زمان شما درد زیادی را احساس کنید. وجود یا عدم وجود درد ارتباط مستقیمی با شدت پوسیدگی ندارد و ممکن است یک پوسیدگی به عصب رسیده باشد و فرد دردی را احساس نکند. هنگامی که عفونت به عصب دندان برسد بیمار علاوه بر پر کردن و ترمیم دندان‌های خود، به عصب کشی دندان و درمان ریشه نیز نیاز پیدا می‌کند.

ماندگاری دندان های عصب‌کشی شده

خیلی از بیماران، بعد از این که دندانشان را عصب‌کشی می کنند این سوال برایشان پیش می آید که ممکن است همان دندان دوباره دچار پوسیدگی و عفونت شود؟ نکته مهم در رابطه با دندان های عصب‌کشی شده این است که اگر بهداشت دهان و دندانتان را به خوبی رعایت کنید، دندان هایتان می توانید تا سالیان متمادی عمر داشته باشند.

بهتر است هنگام درمان ریشه و بین جلسات دندان، با آن غذا نجوید زیرا احتمال دارد موجب شکستگی دیوار دندان و یا عفونت دندان شود.

ممکن است بعد از عصب کشی و درمان ریشه دندان، به مدت چند روز دندان پرشده درد بگیرد که این درد کاملا طبیعی و به دلیل حساسیت های دندان است. این درد پس از حدود یک هفته کاملا رفع خواهدشد.

عواقب عدم توجه به عصب‌کشی و درمان دندان

برخی موارد افراد با تصور این که درد دندان آن ها از بین رفته است، مراجعه به دکتر متخصص و انجام عصب‌کشی دندان را به تاخیر می اندازند، اما لازم به ذکر است که از بین رفتن این دردها برای کوتاه مدت بوده و علت آن عفونت بیش از حد دندان پوسیده و آسیب دیده است.

زمانی که درمان ریشه دندان به موقع انجام نشود، عفونت تمامی کانال‌های عصبی دندان را درگیر می‌کند و به انتهای ریشه و عصب دندان می‌رسد که در اکثر مواقع موجب ایجاد آبسه در انتهای ریشه دندان می‌شود؛ وقتی که عفونت به این مرحله می رسد دردهای دندان بسیار غیر قابل تحمل تر و دردناک تر از قبل می شود و بیمار مجبور است علاوه بر درمان ریشه دندان، برای تخلیه آبسه دندان نیز به دندانپزشک مراجعه کند.

در بعضی موارد امکان تخلیه عفونت و آبسه وجود ندارد و ریشه دندان هم به طور کامل دچار پوسیدگی می شود، دندانپزشک طبق تشخیص خود پیشنهاد می کند که دندان آسیب دیده و پوسیده را بکشد.

سوالات متداول خدمات تخصصی درمان ریشه (عصب کشی)

آیا درمان ریشه دندان و عصب‌کشی دردناک است؟

در حقیقت درمان ریشه دندان و یا همان عصب کشی تحت بی‌حسی کامل انجام می شود و بیمار هیچ گونه دردی را احساس نمی کند، ممکن است در ابتدا درمان به جهت بی‌حس شدن و بی‌درد شدن دندان ملتهب، دفعات متعددی به تزریق ماده بی‌حسی نیاز باشد و خود اعمال بی حسی دارای دردهای متغیری باشد اما در نهایت با همکاری بیمار و حوصله دندانپزشک بی‌دردی کامل امکان پذیر خواهد شد همچنین دردی که بعد از عصب‌کشی احساس می‌کنید با مسکنی که طبق تجویز دندانپزشک مصرف می‌کنید، قابل کنترل است.

عصب‌کشی و درمان ریشه دندان در چند مرحله انجام می شود؟

به طور کلی عصب‌کشی و درمان ریشه در دو مرحله کلی انجام می شود. در مرحله اول عفونت دندان به طور کامل تخلیه می شود که معمولا یک هفته از پاکسازی و درمان عفونت بگذرد تا احتمال بازگشت عفونت به صفر برسد سپس می توان بعد از آن مواد ترمیم کننده و کامپوزیت را بر روی دندان جایگزین کرد که توسط یک پانسمان موقت بر روی دندان نگهداری می‌شوند تا دندان عفونت نکند.

عصب‌کشی و درمان ریشه بهتر است یا کشیدن دندان پوسیده؟

اگر شما دندان خود را به دلیل پوسیدگی و عفونت از دست بدهید باید برای جایگزین کردن آن به یکی از روش های ایمپلنت، پروتزهای متحرک و ثابت، بریج دندان و … فکر کنید اما همه بیماران ترجیح می‌دهند تا دندان اصلی خودشان ترمیم و درمان شود. دندانپزشک فقط در صورتی که پوسیدگی به قدری وسیع باشد که دندان قابل بازسازی نباشد، ناچار به کشیدن دندان می شود.

سخن آخر

در صورتی که علائم نشان دهنده پوسیدگی دندان را در خود یا عزیزانتان مشاهده کردید، در اولین فرصت به کلینیک تخصصی rayadentalclinic مراجعه کنید و از طرح لبخند خود و اطرافیانتان لذت ببرید. از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.