جراحی دندان عقل نهفته با جراحی

دندان عقل آخرین رویش دندان در قوس دندانی است و از اواخر نوجوانی به بعد در پشت دهان ظاهر می شود. اکثر مردم چهار دندان عقل دارند، اما داشتن دندان عقل کمتر یا حتی نداشتن دندان عقل، غیرعادی نیست. جراحی دندان عقل نهفته یکی از موضوعات مهم برای همه مردم می باشد که باید اطلاعات کافی از آن داشته باشید.

از آنجایی که آنها آخرین دندان‌هایی هستند که تشکیل می‌شوند، ممکن است فضایی برای آنها وجود نداشته باشد، بنابراین ممکن است به صورت زاویه‌ای از لثه خارج شوند و به دندان‌های جلویی یا ناحیه استخوانی پشت خود فشار وارد کنند.

ممکن است فقط قسمت کمی از دندان های عقل نمایان شوند و قسمت عمده آنها در استخوان فک محبوس بماند، در این صورت به آنها دندان عقل نیمه نهفته می گویند. دندان‌های عقل نیمه نهفته اغلب این تصور را به بیمار می‌دهند که در حال بیرون آمدن و رویش کامل هستند، در حالی که در واقع این دندان‌ها به طور نامناسبی رشد می کنند و ممکن است در برخی شرایط ملتهب شوند و مشکلاتی را ایجاد کنند.

حتی گاهی اوقات ممکن است دندان های عمق کاملاً در گوشه عمیق استخوان فک گیر افتاده باشند و اصلاً در دهان ظاهر نشوند. به این دندان‌های عقل نهفته کامل گفته می‌شود و می‌توانند باعث عفونت و مشکلاتی شوند و فقط با معاینه رادیوگرافی قابل مشاهده هستند.

جراحی دندان نهفته

جراحی دندان عقل نهفته

شناسایی وضعیت سلامت دندان عقل

در جراحی دندان ما به عنوان بخشی از مراقبت از دندانپزشکی شما، شاهد رشد دندان ها و فک های شما هستیم. اگر فکر می کنید ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. هنگامی که نگرانی مطرح شد، دندانپزشک ظاهر بالینی دندان عقل را مشاهده می کند و همچنین با یک سنسور دیجیتال کوچک از داخل دهان عکسبرداری می کند. این رادیوگرافی موارد زیر را نشان خواهد داد:

• محلی که دندان عقل در استخوان فک قرار دارد.
  • چقدر فضا برای ورود به فضای دهان وجود دارد.
  • باعث آسیب به دندان جلویی شود یا خیر.

با توجه به یافته‌ها، علائم شما ارزیابی می‌شود و تصمیم‌گیری برای بررسی بیشتر موضوع یا عدم بررسی آن گرفته خواهد شد.

بسیاری از اوقات دندان عقل، مشکلات موقتی را در طول رویش خود ایجاد می کند که فقط با رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از یک دهانشویه ملایم برطرف می شود.

با این حال، گاهی اوقات یک عفونت مداوم به نام پریکورونیت می تواند در ناحیه لثه اطراف دندان عقل ایجاد شود که توسط باکتری هایی که فضای اطراف دندان را اشغال می کنند، ایجاد می شود. عفونت پریکورونیت باعث التهاب و درد بافت های نرم اطراف می شود. گاهی اوقات می تواند شدیدتر هم باشد و باعث تورم و درد شدید شود و بیمار نتواند دهان خود را باز و بسته کند.

پریکورونیت در ابتدا باید با آنتی بیوتیک درمان می شود که باعث کاهش علائم در حدود یک هفته می شود. با این حال، عفونت پریکورونیت اغلب دوباره عود می کند و در این زمان است که کشیدن دندان عقل با جراحی باید برنامه ریزی شود.

مراحل درمان دندان عقل بعد از بیماری پریکورونیت

هنگامی که علائم بالینی پریکورونیت عود کننده با استفاده از آنتی بیوتیک ها فروکش کرد، بیمار رادیوگرافی پانورامیک یا OPG می گیرد. این رادیوگرافی قوس های دندانی و استخوان های فک را به طور کامل نشان می دهد و بهترین دید را از موقعیت دندان عقل به منظور ارزیابی و بررسی آن را نشان می دهد.

سپس یک مشاوره و ویزیت کامل از بیمار انجام می شود و دندانپزشک وضعیت سلامت دهان و دندان را برای بیمار توضیح می دهد و دشواری احتمالی کشیدن دندان را ارزیابی می کند. نکته اصلی که در اینجا باید مورد بحث قرار گیرد احتمال آسیب عصبی در حین کشیدن دندان عقل است.

دندان های عقل در خطر کم، متوسط ​​و زیاد برای آسیب به عصب آلوئولار تحتانی در حین کشیدنشان دسته بندی و برنامه ریزی می شوند. اشعه ایکس پانورامیک ابزاری ارزشمند برای ارزیابی سلامت دندان است.

مراحل درمان دندان عقل

جراحی دندان عقل نبمه نهفته

شرایط قبل از کشیدن جراحی دندان عقل

اگر دندانپزشک در کشیدن دندان عقل تجربه داشته باشد، می تواند دندان عقل را تحت هر شرایط و وضعیتی بکشد. در کلینیک شبانه روزی رایا ما، تمامی دندان پزشک ها و متخصصان جراحی دندان عقل، مدرک جراحی دندان عقل را دارا بوده و تمام تجربه و تجهیزات تخصصی لازم برای درمان را دارند. با این حال، اعتقاد ما این است که دندان عقل در معرض خطر آسیب عصبی بالا باید به بیمارستان ارجاع داده شود تا تحت آرامبخشی توسط جراح متخصص فک و صورت انجام شود.

برای کشیدن جراحی با خطر کم و متوسط، ما به شما یک قرار ملاقات برنامه ریزی شده ارائه می دهیم. بیمار باید ملاحظاتی را برای تطبیق با تعهدات خود در نظر بگیرد و در نظر داشته باشد که چند روز آینده پس از کشیدن باید به مراقب و استراحت اهمیت ویژه ای دهد و از و استرس و تنش پرهیز کند و رعایت رژیم غذایی نرم به مدت 2 تا 4 روز از دیگر نکات مهم بعد از عمل است که توصیه می شود آن ها را انجام دهید.

لطفا مطمئن شوید که در صورت احساس سرگیجه، کسی را دارید که شما را به خانه برساند. در هنگام خروج، ما مراقبت های پس از آن را به شما ارائه می دهیم.

علت کشیدن دندان عقل

ما فقط زمانی که دندان عقل را به طور مکرر برای شما مشکل ایجاد می کند، کشیدن دندان عقل را توصیه می کنیم. برداشتن یک دندان عقل دردسرساز به تلاشی موقت نیاز دارد، اما مزیت طولانی مدت آن ارزشش را دارد، زیرا دیگر درد و عفونت تکرار نمی‌شود، آسیبی که به دندان‌های دیگر فشار وارد نمی‌کند و همچنین تمیز کردن دندان‌ها برای شما آسان‌تر خواهد بود. دهان خود را به درستی کامل کنید و نفسی تازه داشته باشید.

علت کشیند دندان عقل

کشیدن دندان عقل و بخیه آن

خیلی از افراد هنگامی که دندان های عقلشان از لثه بیرون می آید، از روی نگرانی اقدام به کشیدن و یا جراحی آن ها می کنند اما در برخی مواقع به دلیل مراقبت های کافی افراد از دندان های عقل، نیازی به کشیدن آن ها نیست. اما اگر دچار التهاب و عفونت لثه و دندان شدید، حتما به یک متخصص جراحی دندان عقل مراجعه کنید تا از وضعیت سلامت دندان هایتان اطمینان حاصل نمایید.