چگونه کودکان می توانند بر اضطراب دندانپزشکی غلبه کنند؟

اولین و مهمترین گام در کمک به فرزندتان برای غلبه بر اضطراب دندان، ایجاد یک رابطه قابل اعتماد با دندانپزشک کودکان است. با برقراری ارتباط، تیم دندانپزشکی قادر خواهد بود به کودک شما برای رسیدگی و مدیریت نگرانی های خود کمک کند.

اضطراب دندانپزشکی در کودکان

بسیاری از کودکان اضطراب دندانپزشکی را تجربه می کنند. اضطراب دندان یک مشکل واقعی است و اگر شما یا فرزندتان از آن رنج می برید، می دانید که چقدر می تواند نگران کننده باشد. هدف ما توضیح منبع این ترس و ارائه ابزارهایی برای کمک به خانواده شما برای مقابله است.

کاهش اضطراب کودکان

اضطراب کودکان در دندانپزشکی

اضطراب دندان چیست؟

اضطراب و نگرانی از دندانپزشکی حالتی از عصبی بودن یا ترس است که در اثر فکر یک قرار ملاقات قریب الوقوع دندانپزشکی ایجاد می شود. برخی نیز این وضعیت را “ترس از دندانپزشکی” یا “فوبیای دندانپزشکی” می نامند. Odontophobia به معنای واقعی کلمه “ترس از دندانپزشک” است و توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به رسمیت شناخته شده است. آنها تخمین می زنند که پانزده تا بیست درصد جمعیت کودکان از فوبیا یا اضطراب دندان رنج می برند.

در کودکان، علائم اضطراب دندانی را می توان در سن 5 سالگی مشاهده کرد و می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. مطالعات نشان داده است که 10 درصد از کودکان و جوانان فوبیای شدید دندان را تجربه کرده اند. یک کودک با ترس خفیف ممکن است در هنگام مراجعه به دندانپزشک خود احساس عصبی، هیجانی یا برخی علائم استرس از خود نشان دهد. در حالی که کودکان مبتلا به فوبیای شدیدتر ممکن است برای اجتناب از ملاقات کامل با دندانپزشکی، عصبانی شوند یا خود را بیمار کنند.

علت اضطراب کودکان از دندانپزشکی

اضطراب دندان می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما کودکان به ویژه مستعد ابتلا هستند. بیشتر بزرگسالان با علائم اضطراب بالا می توانند منشأ آن را از سنین پایین ردیابی کنند و والدینی که از اضطراب دندانی رنج می برند به احتمال زیاد این احساس ناراحتی را به فرزندان خود منتقل می کنند.

• تجربیات بد در گذشته

وقتی یک کودک تجربه منفی با یک دندانپزشک دارد، اغلب می تواند بر دیدگاه او نسبت به هر دندانپزشکی تأثیر بگذارد، با این فرض که تمام برخوردهای آینده مشابه خواهد بود. ممکن است کودک شما یک جلسه تمیز کردن عمومی را با احساس ناراحتی، دندان درد یا صداهای بلند و ترسناک مرتبط کند تا مزایای مثبت دندان ها و لثه های سالم و تمیز. اگر متوجه شدید که فرزند شما پس از یک ویزیت اخیر دندانپزشکی تجربه ضعیفی داشته است، مهم است که منبع اضطراب او را درک کنید و این نگرانی ها را با تیم دندانپزشکی خود در میان بگذارید.

• بهداشت ضعیف یا درمان اضافی دندانپزشکی

بیماران جوانی که با تکنیک‌های صحیح مسواک زدن دست و پنجه نرم کرده‌اند، ممکن است قبل از معاینه دندان احساس خودآگاهی کنند. تصور گزارش ضعیف از دندانپزشک، به خصوص در مقایسه با خواهر یا برادر، می تواند باعث خجالت یا ترس از مجازات شود. اگر تمیز کردن به توصیه‌ای برای پر کردن یا سایر درمان‌های اصلی دندان‌پزشکی منجر شود، برای هر کسی احساس اضطراب قابل‌توجهی قابل درک است.

این کاملا طبیعی است که بچه ها مسواک زدن برخی از دندان ها را از دست بدهند. اگر کودک شما با بهداشت دهان و دندان مشکل دارد، در اینجا یاد بگیرید که چگونه به او کمک کنید تا به درستی مسواک بزند و نخ دندان بکشد.

• عدم درک

کودکان اغلب از تجربیات جدید می ترسند و مناظر و صداهای مطب دندانپزشکی می تواند ترسناک باشد. درک برخی از درمان‌های دندانپزشکی حتی برای بزرگسالان می‌تواند گیج‌کننده باشد، اما با افزایش سن، پرسیدن سؤال تا زمانی که فرآیند را درک نکنیم، اغلب آسان‌تر می‌شود. هنگام صحبت با فرزندتان در مورد قرار ملاقات آینده، این را در نظر بگیرید. مراقب باشید از سخنانی استفاده کنید که اهمیت دندان های سالم، محکم و لبخندی زیبا را تقویت کند. مزیت بردن فرزندتان نزد دندانپزشک اطفال کلینیک شبانه روزی رایا این است که تیم ما به طور ویژه آموزش دیده اند تا این روش های پیچیده را به گونه ای توضیح دهند که کودکان در طول درمان راحت باشند.

علت اضطراب کودکان

علت اضطراب کودکان از دندانپزشکی

علائم و نشانه های اضطراب دندان چیست؟

والدینی که فرزندانشان از اضطراب دندان رنج می برند، اغلب ممکن است علائم هشدار دهنده ظریف را از دست بدهند. این تظاهرات می تواند برای هر فردی متفاوت باشد، اما کودک شما احتمالاً یک یا چند مورد از موارد زیر را تجربه می کند:

• بی قراری یا مشکل خواب شب قبل از ویزیت دندانپزشکی
  • گریه یا احساس ناراحتی قبل، حین یا بعد از قرار ملاقات دندانپزشکی
  • برافروختگی گونه ها یا عرق کردن
  • احساس بدخلقی یا تحریک شدن به راحتی
  • غش یا سرگیجه

به طور مداوم احساس بیماری، به این امید که قرارهای دندانپزشکی در آخرین لحظه لغو شود

چرا درمان اضطراب دندانپزشکی ضروری است؟

بزرگترین مشکل اضطراب دندان این است که اغلب باعث می شود افراد از مراقبت های ضروری دندان خودداری کنند. این می تواند یک چرخه معیوب را با رشد کودک شما به بزرگسالی ایجاد کند. دوری از دندانپزشک فقط باعث افزایش اضطراب می شود و افزایش اضطراب منجر به اجتناب بیشتر از مراقبت های ضروری می شود. هر چه کسی بیشتر بدون مراقبت از دندان بگذرد، سلامت دهان و دندان او بدتر خواهد شد. بدتر شدن وضعیت بیماری های دندانی به دلیل آگاهی از این که بدتر شدن بیماری نیاز به درمان گسترده تری دارد، ترس های دندانی را افزایش می دهد، بنابراین اضطراب دندانی را حتی بیشتر می کند.

علاوه بر بدتر شدن سلامت دهان و دندان، دوری از دندانپزشک باعث می شود کودک شما کمتر با مناظر، صداها و سایر احساسات ملاقات دندانپزشکی آشنا شود و ترس از ناشناخته ها را بدتر کند. هر چه مدت بیشتری دور باشید، هر عمل دندانپزشکی در ذهن یک جوان ترسناک تر می شود و بازگشت دوباره به دندانپزشک دشوارتر می شود.

امیدواریم که دانستن این موضوع دلگرم کننده باشد که بیشتر کودکان مبتلا به اضطراب دندانپزشکی با افزایش سن و تداوم تجربیات مثبت از این ترس بیرون می آیند. اگر در جوانی به دنبال افزایش سطح راحتی کودک خود با دندانپزشک هستید، بسیاری از علائم اضطراب دندانی تا بزرگسالی برطرف می شود.

با بردن زودهنگام کودک خود به دندانپزشک ترس را از بین ببرید. از اولین ویزیت فرزندتان استفاده کنید تا با تیم دندانپزشکی خود راحت شوید و در مورد هر گونه نگرانی صحبت کنید.

درمان اضطراب دندانپزشکی

چرا درمان اضطراب دندانپزشکی ضروری است؟

نتیجه گیری

اگر اضطراب دندانپزشکی شما را از آوردن فرزندتان نزد دندانپزشک در سال های اخیر باز داشته است، قدم بعدی شما پیدا کردن دندانپزشکی است که به آن اعتماد دارید. ایجاد اعتماد می تواند زمان بر باشد، اما شما می توانید این رابطه را از چند طریق تسریع کنید. یک مصاحبه با دندانپزشک برنامه ریزی کنید تا بتوانید رفتار و ارتباط او را قبل از ارائه درمان ارزیابی کنید و در مورد نحوه برخورد آنها با کودکان یا خانواده های مبتلا به اضطراب دندان سؤال کنید.