کامپوزیت بدون تراش دندان

یک گزینه جایگزین برای لمینت های سرامیکی گران قیمت، نصب روکش های ونیر کامپوزیت بدون تراش دندان و با بهترین هزینه است. این روش شامل ترمیم سطح دندان با مواد پر کننده مدرن در یک مراجعه به کلینیک دندانپزشکی است.
کامپوزیت ونیرها روکش های نازکی هستند که به سطح دندان چسبانده می شود. این روکش ها با دوام و قابل تنظیم هستند و برای نصب آن کافی است یکبار به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. اغلب از کامپوزیت ها برای ایجاد زیبایی طرح لبخند استفاده می شود که روی سطح جلویی دندان نصب می شود.

بهترین کامپوزیت دندان

کامپوزیت بدون تراش

کاربرد استفاده از کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها برای ترمیم سطح دندان ها که به دلایل مختلفی آسیب دیده اند، گزینه ای بسیار مناسب بشمار می رود. همچنین کامپوزیت ها برای از بین بردن نقص های خیلی کوچک دندان نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله موارد استفاده اصلی از کامپوزیت ها عبارت اند از:
تراشه های جزئی در نتیجه آسیب.
• شکستگی یا لب پریدگی دندان ها
• اصلاح فضای بین دندانی
• برطرف کردن ارتفاع و کوتاهی تاج دندان
• ابرطرف کردن سایش مینا، لکه های روی دندان.
• علاوه بر ترمیم دندان ها، کامپوزیت دندان برای پنهان کردن نقص های دندانی، گزینه ای مناسب می باشند.

مراحل نصب روکش های کامپوزیت

در مرحله مقدماتی، دندانپزشک وضعیت دهان و لثه بیمار را بررسی می کند و اگر دندان پوسیدگی داشته باشد، در ابتدا درمان پوسیدگی انجام می شود، سپس وضعیت عمومی دهان و دندان ارزیابی می شود. علاوه بر این، دکتر با بیمار در مورد شکل و اندازه دلخواه دندان صحبت می کند، تا بهترین راه برای اصلاح دندان را انتخاب می کند. مراحل اصلی ترمیم عبارت اند از:
1. برداشتن بافت آسیب دیده.
2. درمان ناحیه ای از دندان که قرار است رنگ یا شکل آن بازیابی شود.
3. انتخاب مواد مطابق با شاخص های زیبایی شناسی دندان و صورت.
4. کنترل تناسب و ارتفاع دندان کامپوزیت شده.
5. در اخر سطح روکش را پولیش زده تا یکدست و بدون برامدگی شود.
30-40 دقیقه طول می کشد تا دندان نهایی به نتیجه مطلوب خود برسد.

روش های نصب روکش دندان

روکش های دندان از مواد کامپوزیتی با پلیمر سبک ساخته شده اند، دو روش برای نصب این روکش های دندان وجود دارد:
روش مستقیم و غیرمستقیم
روش مستقیم قرار دادن روکش های کامپوزیت به این صورت است که خمیر ماده کامپوزیت روی سطح دندان قرار داده می شود و به حالت صاف در می آید. برای اینکه کامپوزیت سفت شود، با یک نور و اشعه مخصوص به کامپوزیت تابیده می شود.
پس از سفت شدن کامپوزیت ها بر روی دندان، دندانپزشک تمامی اضافات و بی نظمی های دندان را از بین می برد. این روش صرف نظر از تعداد دندان های تحت درمان، فقط در یک مراجعه به متخصص دندانپزشکی انجام می شود.
روش غیر مستقیم از نظر زمان طولانی تر است و در چند جلسه مراجعه به دندانپزشک طول می کشد. در اولین ویزیت، دندانها آماده می شوند تا دندانپزشک قالب مورد نیاز از دندان را بدست آورند. قالب بدست آمده به آزمایشگاه فرستاده می شود و در آنجا از مواد کامپوزیتی برای ساخت روکش استفاده می شود. در دومین قرار ملاقات با دندانپشک، روکش های ساخته شده روی دندان بیمار نصب می شود.

کاربرد کامپوزیت دندان

روش استفاده از کامپوزیت دندان

طول عمر ونیر کامپوزیت

روکش کامپوزیت به طور معمول با بهداشت متوسط و خوب، حداقل 3 سال دوام خواهد داشت. برای بیشتر کردن زمان ماندگاری کامپوزیت، مسواک زدن منظم دندان ها، استفاده از نخ دندان به صورت روزانه و … توصیه می شود. علاوه بر این، باید از خوردن غذاهای حاوی آنزیم های رنگ دهنده (قهوه، چای، انواع توت ها) خودداری کنید. حداقل دو بار در سال معاینه پیشگیری از آسیب به کامپوزیت و سایر دندان ها لازم است.

ویژگی های روکش های کامپوزیت سرامیکی

روکش کامپوزیت بهترین راه حل برای ترمیم سریع ایرادات دندان است. از ویژگی های بارز این روکش ها، حداقل زمان درمان دندان و هزینه مقرون به صرفه آن است. .
روکش های سرامیکی بادوام بوده و طول عمر آنها 15-20 سال است. روش روکش دندان شامل آماده سازی اولیه دندان، ساخت رنگ مورد نظر کامپوزیت متناسب با دندان بیمار در آزمایشگاه دندانپزشکی است که مدت زمان قابل توجهی طول می کشد معمولا از دو هفته تا یک و نیم ماه. کیفیت و قابلیت اطمینان بی عیب و نقص کامپوزیت ها هزینه نهایی آنها را تعیین می کند.).
انتخاب روش بهینه برای بازیابی زیبایی دندان، با در نظر گرفتن ویژگی های فردی وضعیت حفره دهان، موارد منع مصرف و سن بیمار انجام می شود. برای کلینیک هایی که به نتیجه نهایی و لبخند بیمار اهمیت می دهند، معیار اصلی یک نتیجه بی عیب و نقص است که هم انتظارات بیمار و هم نتیجه دلخواه و مطلوب دندانپزشکان تحقق یابد.

تفاوت کامپوزیت ونیر با کامپوزیت سرامیکی

هرکدام از دو روش ونیر کامپوزیت و کامپوزیت ونیر با توجه به میزان آسیب دندان، میزان بودجه بیمار و نتیجه نهایی دلخواه بیمار و دندانپزشک یکی از این دو روش برای درمان و اصلاح لبخند و دندان بیمار انتخاب می شود.
از مزایای روکش های کامپوزیت ونیر می توان به هزینه نسبتاً کم و نصب آسان و سریع آن اشاره کرد.اما از نظر ماندگاری روکش های ونیر کامپوزیت به طور متوسط پنج الی ده سال عمر می کنند ولی احتمال سایش و یا تغییر رنگ در گذر زمان وجود دارد و ممکن است تیره تر یا به رنگ زرد تغییر حالت دهند.روکش های ونیر کامپوزیت به دندان تراشی اضافی احتیاج ندارند و می توانند در یک مراجعه به دندانپزشک ساخته شوند.
روکش های سرامیکی از ماندگاری بالاتری برخوردار بوده و از زیبایی بیشتری نسبت به روکش های ونیر کامپوزیت برخوردار هستند. اما در مقابل این مزایای ظاهری، لازم به ذکر است که هزینه روکش های سرامیکی و زمان ساخت و نصب آنها به میزان قابل توجهی بیشتر از ونیر کامپوزیت است.
در نتیجه کار حرفه ای دندانپزشکان، روکش به بخشی از دندان تبدیل می شود که نیاز به مراقبت خاصی ندارد. پس از نصب روکش کافی است فضای بین دندان ها را کاملاً تمیز کرده و برای معاینات به پزشک مراجعه کنید.

کامپوزیت سرامیکی چیست؟

تفاوت کامپوزیت ونیر با کامپوزیت سرامیکی

سخن آخر

کامپوزیت ها بهتریثن گزینه برای برطرف کردن عیب و ایرادات دندان ها هستند و در انواع مختلف ساخته می شوند. کامپوزیت ها معمولا در یک جلسه بر روی دندان های بیمار قرار می گیرد و توسط اشعه مخصوص سفت می شود.