نحوه مسواک زدن دندان ارتودنسی شده

خیلی از بیماران برای داشتن دندان های مرتب و سالم به همراه لبخندی زیبا، ارتودنسی دندان را برای درمان ایرادات و نواقص دندان هایشان انتخاب می کنند. اما اکنون با چالش نحوه مسواک زدن دندان ارتودنسی شده رو به رو هستند و به دنبال راهی برای تمیز کردن دندان های خود هستند در حالی که از براکت، سیم و سایر قطعات ارتودنسی استفاده می کنند.

مسواک زدن صحیح دندان ها هنگام ارتودنسی دندان از اهمیت زیادی برخوردار است و خبر خوب این است که مسواک زدن بریس دندان کار سختی نیست و فقط صبر و حوصله می خواهد.

آگاهی از نحوه مسواک زدن دندان ارتودنسی شده بسیار مهم است زیرا اگر می خواهید از ایجاد جرم، لکه ها و حفره های خطرناک در دندان و لثه خود جلوگیری کنید، باید اطلاعات کاملی از نحوه تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده داشته باشید.

تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده

مسواک زدن دندان ارتودنسی شده

مراحل مسواک زدن دندان های ارتودسی شده

پلاک ها یه سری مواد سفت تجمع یافته از باکتری ها و بقایای مواد غذایی هستند که مسواک زدن صحیح و کامل دندان ها می تواند این پلاک ها را از بین ببرد، اما اگر به مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده اهمیتی ندهید و یا آن را فراموش کنید؛ پلاک ها به تارتر تبدیل می شوند که یک ماده زرد سخت است که دندان ها را لکه دار می کند و فقط توسط یک دندانپزشک و متخصص قابل برطرف شدن است.

متأسفانه استفاده از ارتودنسی و انواع برس دندانی می تواند حذف پلاک ها و ذرات غذا را سخت تر کند، زیرا بریس ها مکانهای زیادی را برای مخفی شدن باکتری ها و میکروب ها فراهم می کند، اما این موضوع بدان معنا نیست که شما باید تسلیم شوید و بعد از برداشتن ارتودنسی با پوسیدگی دندان هایتان مواجه شوید.

اگر از بریس استفاده می کنید، فقط باید کمی بیشتر از قبل مراقب دندان هایتان باشید تا مطمئن شوید که باکتری ها کاملا از سطح دندان هایتان جدا می شوند. برای تمیزی بهتر دندان ها و آگاهی از نحوه مسواک زدن دندان ارتودنسی شده، از نکات زیر استفاده کنید:

  1. بهداشت دندان را تبدیل به روتین کنید

هنگامی که از بریس استفاده می کنید، ممکن است از تمیز کردن دندان های خود غافل شوید. برای کاهش احتمال اینکه پلاک و ذرات غذا برای طولانی مدت روی دندان ها بمانند تا مشکلات جدی تری ایجاد کنند، بنابراین توصیه می شود مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی را به روتین زندگی خود تبدیل کنید.

  1. لوازم تمیز کردن ارتودنسی را جمع آوری کنید

وقتی همه وسایل مناسب تمیز کردن دندان هایتان را در اختیار داشته باشید، مسواک زدن دندان ارتودنسی شده از همیشه آسان تر می شود. هنگام آماده شدن برای مسواک زدن دندان، مطمئن شوید که به لوازم زیر دسترسی دارید:

  • خمیردندان غیر ساینده
  • مسواک دستی یا برقی
  • نخ دندان
  • پروکسابروش ها (که به برس های بین دندانی نیز شناخته می شوند)
  • دهان شویه

و در نهایت نحوه مسواک زدن دندان ارتودنسی شده را به طور کامل و دقیق بلد باشید.

  1. با شستشوی دهانتان شروع کنید

هنگامی که وسایل لازم برای مسواک زدن را جمع آوری کردید، با کمی آب دهان خود را بشویید و آب را در ابتدا قرقره کنید زیرا باعث شل شدن ذرات و بقایای غذا از دندان شده و حذف آن ها را آسان تر می کند. سپس  الاستیک ها، نوارها یا قطعات متحرک ارتودنسی را بردارید و در مکان امنی قرار دهید تا مراحل مسواکتان کامل شود.

نحوه مسواک زدن دندان ارتودنسی شده

نحوه تمیر کردن دندان با براکت

  1. زاویه مسواک زدن را بشناسید

پس از شستن مسواک و مالیدن مقدار کمی خمیردندان غیر ساینده به آن، زمان مسواک زدن دندان ها است. ابتدا مسواک را در زاویه 45 درجه نگه دارید و به آرامی در امتداد خط لثه دندان های ارتودنسی شده را مسواک بزنید. سپس زاویه مسواک را طوری تغییر دهید که بتوانید قسمت بالای براکت خود را با دقت مسواک بزنید. سپس زیر براکت ها و سیم ها را به طور کامل مسواک بزنید. حتماً هر دندان را به دقت تمیز کنید، سپس سطوح داخلی دندان های خود را مسواک بزنید.

  1. زمان خود را در نظر بگیرید

وقتی دندان هایتان را ارتودنسی می کنید، بسیار مهم است که وقت بگذارید و تمام سطوح بریس ها و دندان های خود را کاملاً مسواک بزنید. کارشناسان می گویند شما باید حداقل دو دقیقه به طور مداوم به مسواک زدن بپردازید، اما ممکن است برای برخی از افراد زمان بیشتری نیاز باشد، به ویژه هنگامی که برای اولین بار می خواهید دندان های ارتودنسی شده را مسواک بزنید.

اگر به دلیل وجود سیم و براکت در مسواک زدن تمام سطوح دندان های خود با مشکل مواجه هستید، پس از انجام مسواک زدن معمولی و سطحی از پروکسابریش استفاده کنید، زیرا اندازه کوچک و انعطاف پذیری آن به شما کمک می کند تا دور و بر بریس خود را تمیز کنید.

  1. استفاده از نخ دندان

نخ دندان کشیدن با براکت و سیمهای متصل به دندانها می تواند برای بیمار کاری بسیار سخت باشد، اما این یک مرحله مهم در هر مرحله مسواک زدن دندان ها بشمار می رود. بنابراین اگر از نخ دندان استفاده می کنید، دقت کنید که به طور کاملا سطوح اطراف بریس ها را تمیز کنید. نخ دندان را با ملایمت به دندان ها و لثه های خود بکشید. همچنین شما می توانید از نخ دندان برای تمیز کردن نقاطی از بین دندان ها استفاده کنید که دسترسی به آن محل ها با مسواک کار دشواری است.

  1. شستشو مجدد با دهانشویه

پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، وقت آن است که دهان خود را با دهانشویه ضد باکتریایی بشویید. این مرحله به حذف میکروب ها کمک می کند، ذرات معلق غذا را از بین می برد و نفس شما را تازه می کند.

  1. کار خود را بررسی کنید

قبل از اینکه اعلام کنید مسواک زدن خود را به پایان رسانده اید، چند دقیقه وقت بگذارید تا به آینه نگاه کنید و کار خود را بررسی کنید. این مرحله می تواند به شما در ارزیابی نحوه مسواک زدن و تلاش های شما و همچنین تعیین اینکه آیا نیاز به اصلاح روال خود دارید یا نه، کمک کند. وقتی از کار خود راضی بوید، الاستیک ها ، نوارها یا وسایل ارتودنسی قابل جابجایی را مجدد به دندان هایتان منتقل کنید.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان بعد از مسواک زدن

سخن آخر

نحوه مسواک زدن دندان ارتودنسی شده یکی از مهم ترین مسائل بعد از درمان دندان ها با ارتودنسی، برس و … است. در این مقاله به توضیح کامل و جامع نحوه مسواک زدن دندان های ارتودنسی شده پرداختیم که هنگامی که ارتودنسی های خود را برداشتید با دندان های یک دست، سفید و مرتب مواجه شوید.