ترس کودکان  از موضوع خاصی ریشه در یک موقعیت، مکان یا فرد خاصی دارد. اغلب اولین رویارویی کودکان با محیطی جدید در ایجاد حس ترس، شادی، لذت و یا غم و اضطراب در آن ها تاثیر زیادی دارد.

کودکانی که از رفتن به دندان پزشکی وحشت و واهمه زیادی دارند، باید ریشه این ترس های آن ها پیدا شود و بتوان با انجام راهکارهایی این ترس را برای همیشه از بین ببرید زیرا ممکن است در آینده موجب ترس های بزرگ تر و فوبیا شود.

اگر هنوز کودک خود را به دندان پزشکی نبرده اید و می دانید که او مشکل جدی در دهان، فک و دندان خود ندارد، حتما او را پیش یک دندان پزشک خوب و کاربلد ببرید تا بتواند با او ارتباط برقرار کند و در آینده زمینه همکاری اش با دندان پزشک شکل بگیرد.

کودکان به ویژه نوزادان ممکن است با برخورد نا درست دندان پزشک بر دندان های آن ها از شدت درد فریاد بزنند، گریه کنند و یا دست و پایشان را تکان دهند. این حس درد و اضطراب و محیط دندان پزشکی موجب ترس های عمیق در وجود آن ها می شود که در سنین بالاتر از رفتن به دندان پزشکی اجتناب می کنند.

مشکلات ناشی از ترس کودکان از دندان پزشکی

عدم همکاری صحیح کودک با دندان پزشک در کیفیت کار و خدمات درمانی بسیار تاثیر دارد. در صورت اعمال رفتارهای خشونت آمیز همراه با تهدید و پرخاشگری علاوه بر بیشتر شدن ترس کودک، نتایخ ناخوشایندی در اخلاق و روان کودک نیز دارد.

ممکن است دندان پزشک برای درست کردن دندان های کودک از کارهایی مانند نگه داشتن او توسط دستیارانش یا بیهوشی کودک استفاده کند!

عوارض بیهوشی کودکان در دندان پزشکی

اگر سن کودکتان کم است، بیماری های زمینه ای دارد، اگر کودک از داروی خاصی استفاده می کند و دندان پزشک از آن بی خبر است، بیهوش کردن او عوارض و مشکلاتی را در پی خواهد داشت که برای سنین کم کودکان اصلا توصیه نمی شود.

راه های جایگزین دیگر بجای بیهوشی کامل کودکان

اگر کودک شما به هیچ وجه حاضر به همکاری با دندان پزشک نمی شود می توانید بجای بیهوشی ابتدا از آرامبخش های خوراکی و در صورت عدم نتیجه از آرامبخش های عمیق استفاده کنید.

آرام بخش های خوراکی: این مورد زمانی رخ می دهد که کودک دچار استرس و اضطراب ناشی از صداهای اطراف، درد در ناحیه دندان خود و … شده باشد، دندان پزشک در این صورت با در نظر گرفتن سن، وزن و ضعیت خاص کودک به او آرامبخش هایی جهت کم کردن استرس او تزریق می کند.

یکی از موثر ترین داروها که به عنوان آرامبخش خوراکی به کودکان تزریق می شود، داروی میدازولام می باشد که در صورت کنترل دوز آن و به صورت خوراکی به کودک داده شود هیچ عوارض دائمی نخواهد داشت.

نکته مهم: این دارو باید الزاما در مطب دندان پزشک و تحت نظر او استعمال شود.

لازم به ذکر است که کودک یک الی دو ساعت قبل از درمان نباید چیز سنگین با نوشیدنی بخورد، در صورت پر بودن معده او تاثیر دارو کمتر می شود. همچنین بعد از استفاده از داروی مربوطه، استفاده از هر نوع نوشیدنی به مقدار خیلی زیاد ممانعت شود.

آرامبخش عمیق: در این روش پس از تزریق آرامبخش عمیق کودک به طور کامل به خواب می رود اما علائم حیاتش مانند تنفس و بلع همچنان صورت می گیرد. این روش نیز توسط دندان پزشک مربوطه انجام می شود و امکان مداوا و درمان کودک در مدت زمان بیشتر را به دندان پزشک می دهد.

نکته مهم: با توجه به سن کودک و نظر پزشک، نباید شش تا هشت ساعت هیچ خوراکی یا نوشیدنی مصرف شود. در صورتی که کودک داروی خاصی را مصرف می کند باید حتما به پزشک گفته شود.

راهکارهای از بین بردن ترس کودکان از دندان پزشکی

  • بهتر است در هر جلسه درمان در دندان پزشکی، یکی از والدین همراه او باشد و به طور ثابت هر دفعه او را همراهی کند، این کار به کودک اطمینان خاطر می بخشد و کمی همکاری اش با دندان پزشک بیشتر می شود.
  • بهتر است کودک را برای چکاپ دهان ودندان، به صورت منظم و طی فصل های مختلف به دندان پزشکی ببرید تا ترس او کم شود، در صورت رویارویی یک دفعه ای کودک با دندان پزشکی و عدم داشتن تصویر مناسبی از آنجا، کودک دچار ترس و وحشت می شود.
  • بهتر است اگر کودک یا نوزاد شما هنوز در سن های خیلی پایین قرار دارد، او را در چند جلسه اول در آغوش مادر مداوا کرد تا کم کم بتوان او را با دندان پزشک تنها گذاشت.
  • قدم مهمی که می توانید برای از بین بردن ترس کودکتان انجام دهید، بردن او به دندان پزشکی است و بگذارید شما را در حالی که دندان پزشک روی دندان های شما کار می کند، تماشا کند و هر چند دقیقه به او یک لبخند از روی رضایت بزنید.
  • هنگامی که وقت کافی ندارید و برای موضوعی عجله دارید، کودک را به دندان پزشکی نبرید زیرا باید به دندان پزشک چند دقیقه زمان دهید تا با کودکتان ارتباط برقرار کند.
  • اگر در دفعه اول کودک رفتار مطلوبی از خود نشان داد، او را تشویق کنید و مورد ستایش و تقدیر قرار دهید.
  • دندان پزشک ها برای تعامل با کودکان و برقراری ارتباط خوب با آن ها از قبل آموزش دیده اند، پس روز قبل از بردن کودکتان به کلینیک دندان پزشکی با دندان پزشک مربوطه هماهنگ کنید و از او بپرسید که چه کارهایی بهتر است برای آرامش فرزندتان انجام دهید تا دستورعمل های او را اجرا کند.

نقش دندان پزشک در ترس کودکان از دندان پزشکی!

همیشه تنها والدین روی کودکان تاثیر مستقیم ندارند و در خیلی از موارد افراد دیگر نیز می توانند نقش مهمی در عملکرد کودکان داشته باشند. یک دندان پزشک حرفه ای و خبره در کار خود، خوب می داند که چگونه با کودکان تعامل و ارتباط برقرار کند تا آن ها را جذب دندان پزشکی کند.

بهتر است در ملاقات اول با کودک، دندان پزشک با مهربانی و کلمات ساده شروع به صحبت با او کند. صحبت کردن با لحنی دوستانه، آرامش کودک را بیشتر می کند و ترس و غریبگی در نگاه اول از بین می رود. دندان پزشک اطفال می تواند با دادن عروسکی به کودک با او ارتباط بیشتری برقرار کند.

یکی دیگر از راه های خوب در جهت از بین بردن ترس کودک از دندان پزشکی، صحبت با او و تعریف کردن داستان و خاطره ای خنده دار در حین کار کردن روی دندان های او می باشد. این کار باعث می شود حواس کودک از دندان هایش پرت شود و محو حرف های دندان پزشک شود.

راهکار دیگری که یک دندان پزشک اطفال برای تعمال با کودکان می تواند استفاده کند، تعریف و تمجدید از آن ها می باشد. معمولا تحسین کردن کودکان در سن های پایین، تاثیر خوبی روی آن ها دارد و در امر دندان پزشکی جواب می دهد. دندان پزشک با تعریف از شجاعت و رفتار خوب کودک در حین درست کردن دندان، ترس کودک را از رفتن به دندان پزشکی کاهش می دهد، باعث می شود حس اعتمادی بین آن ها شکل بگیرد و کودک را مشتاق به مراجعه های بعدی می کند.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید و مقاله دندان پزشکی بدون درد با ساتفاده از لیزر را مطالعه کردید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045