سدیشن در دندانپزشکی به چه معناست؟

آرام بخش یا سدیشن در دندانپزشکی برای کسانی که از درمان دندانپزشکی و مراجعه به دندانپزشک ترس یا اضطراب دارند، گزینه بسیار خوبی است. آرامبخش نوعی دارویی است که برای آرام کردن بیمار استفاده می شود و به آرامش او در زمان ملاقات کمک می کند. دندانپزشکی آرام بخش اغلب به عنوان “سدیشن” شناخته می شود. یکی از مزایای آرام بخش این است که بیماران اغلب احساس می کنند که این عمل فقط چند دقیقه طول می کشد در حالی که ممکن است 1-2 ساعت باشد.

سدیشن برای کودکان

آرامبخشی برای کودکان

4 نوع آرامبخش در دندانپزشکی استفاده می شود.

  • آرامبخش اکسید نیتروژن – یک آرام بخش استنشاقی است. یک آرام بخش خفیف که اغلب برای کودکان استفاده می شود، همچنین به عنوان “گاز خنده” شناخته می شود. مخلوطی برای استنشاق بیمار در حالت هوشیاری، اکسید نیتروژن و اکسیژن از طریق یک قطعه بینی به داخل و خارج بینی استنشاق می شود. بیمار در طول عمل هوشیار نگه داشته می شود و هوشیاری ذهنی کافی برای پاسخ به سوالات و دستورالعمل های تیم دندانپزشکی را حفظ می کند. دندانپزشک سطح آرام بخشی که به بیمار داده می شود را کنترل می کند و پس از خاموش شدن، به سرعت از بین می رود. پس از اتمام عمل و از بین رفتن آرامبخش اکسید نیتروژن، بیمار باید به حالت عادی برگردد. با این نوع آرام بخش، بیماران می توانند پس از آن رانندگی کنند.
  • آرام بخش خوراکی – به صورت خوراکی به صورت قرص یا مایع مصرف می شود و قبل از درمان در مطب دندانپزشکی شما تجویز می شود. معمولاً 1 ساعت قبل از قرار ملاقات شما مصرف می شود و می تواند سطح آرام بخشی متوسطی را ارائه دهد. آرام بخش ممکن است باعث احساس خواب آلودگی شود و برخی از بیماران دچار گیجی شده و به خواب می روند.
  • آرام‌بخشی داخل وریدی (آرام‌بخشی داخل وریدی) – که به عنوان آرام‌بخشی آگاهانه نیز شناخته می‌شود. آرام بخش داخل وریدی به سرعت عمل می کند زیرا از طریق ورید به صورت داخل وریدی تجویز می شود و دندانپزشک می تواند به طور مداوم سطح آرام بخشی را در حد راحت تنظیم کند. حتی اگر بیمار هنوز هوشیار است، این باعث می شود که او احساس آگاهی کمتری داشته باشد. پس از آن، بیمار باید ترتیبی دهد که یکی از دوستان یا اعضای خانواده او را به خانه برساند زیرا فردباید برای بقیه روز استراحت کنند.
  • بیهوشی عمومی – یک آرامبخش عمیق ناخودآگاه است. بیمار کاملاً خواب است و تا زمانی که داروی بیهوشی از بین نرود یا با دارو معکوس نشود، نمی توان او را بیدار کرد. یک لوله تنفسی در گلوی بیمار قرار داده می شود و تا پایان عمل به دستگاه تنفس متصل می شود.

همه داروهای آرامبخش برای همه بی خطر نیستند. درک مزایا و خطرات مرتبط برای شما و دندانپزشک شما مهم است تا بهترین گزینه درمانی مناسب شما را انتخاب کنید. اگر در مورد درمان دندانپزشکی یا سطح آرام بخشی توصیه شده برای شما سوالی دارید، قبل از درمان با دندانپزشک خود صحبت کنید.

افرادی که میزان قابل توجهی از اضطراب دندانپزشکی دارند، اغلب از رفتن به دندانپزشک اجتناب می‌کنند – بنابراین در این بین، مشکلات دندانی زمانی بدتر می‌شوند که به راحتی با یک تمیز کردن شش ماهه و چکاپ دندانپزشکی ساده برطرف شوند. دلایل در افراد مختلف متفاوت است، اما درک درد، تجربه آسیب‌زای قبلی، یا وجود سوزن و مته‌ها از دلایلی هستند که اغلب ذکر می‌شوند. این اضطراب می تواند به یک فوبی عمیق تبدیل شود که آنها را از جستجوی مراقبت های دندانی باز می دارد تا زمانی که یک اورژانس آنها را بدون چاره ای رها کند.

خوشبختانه، درمان‌های دارویی مانند آرام‌بخشی IV (داخل وریدی) روشی کاملاً بدون درد را برای بیماران فراهم می‌کند تا تحت درمان‌های دندانپزشکی از هر نوع، حتی تمیز کردن منظم، قرار گیرند – تنها کاری که باید انجام دهید این است که بخواهید. در طول عمل احساس آرامش یا خواب آلودگی خواهید داشت و به دندانپزشک خود اجازه می دهید بدون وقفه کار خود را ادامه دهد.

در ادامه می خواهیم در مورد تفاوت های کلیدی بین دندانپزشکی آرام بخش IV و بیهوشی عمومی صحبت کنیم، و اینکه کجا می توانید برای شروع یک تجربه دندانپزشکی دلپذیر برای تغییر مراجعه کنید.

خدمات دندانپزشکی آرامبخشی

خدمات آرامبخشی دندانپزشکی

دندانپزشکی آرام بخش IV چگونه کار می کند؟

اگر برای ویزیت دندانپزشکی خود درخواست آرامبخشی IV دارید، دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک یک آرامبخش خفیف را از طریق IV در بازوی شما تجویز می کند. نیازی به متخصص بیهوشی نیست زیرا داروی آرامبخش بسیار خفیفتر از بیهوشی عمومی است.

سطح آرام بخشی که دریافت می کنید ممکن است بین سه سطح حداقل، متوسط ​​یا عمیق تنظیم شود. اگر حداقل آرامبخش را انتخاب کنید، در حالت آرام قرار می گیرید، اما بیدار می مانید و می توانید به دستورالعمل های دندانپزشک خود پاسخ دهید. با آرامبخشی متوسط، در طول درمان احساس خواب آلودگی خواهید کرد.

اگر آرام‌بخش عمیق را انتخاب کنید، به خواب طبیعی‌تر اما سبک‌تری خواهید رفت. همچنین احتمالاً به یاد نمی آورید که در طول عمل چه اتفاقی افتاده است. پس از پایان درمان، دندانپزشک شما را از خواب بیدار می کند.

بیهوشی عمومی چقدر با آرامبخش های دیگر متفاوت است؟

بیهوشی عمومی نوع قوی تری از آرامبخشی است که به طور کلی شامل ترکیبی از داروی داخل وریدی و گاز استنشاقی است. یک متخصص بیهوشی یا دندانپزشکی که مجوز بیهوشی را دارد، دارویی را که برای خواب عمیق شما طراحی شده است، تحویل می دهد.

بیهوشی عمومی به یک متخصص بیهوشی نیاز دارد تا عملکردهای حیاتی شما را در طول مدت عمل به دقت بررسی کند.

برخلاف آرام‌بخشی IV، بیهوشی عمومی هم سیستم قلبی عروقی و هم سیستم تنفسی را تحت فشار قرار می‌دهد – که این درمان را برای بسیاری از افراد نامناسب می‌کند. اگر شرایط خاصی از قبل وجود داشته باشد، مانند موارد زیر، ممکن است مستعد عوارض بیهوشی عمومی باشید:

  1. تشنج
  2. سکته
  3. چاقی
  4. فشار خون بالا
  5. دیابت
  6. سابقه مصرف زیاد الکل
دندانپزشکی سدیشن

دندانپزشکی در بیهوشی

سخن آخر

امروزه بیماران گزینه های بی دردسر زیادی برای حفظ سلامت و استحکام دندان های خود دارند. اگر می خواهید در مورد آرامبخشی IV اطلاعات بیشتری کسب کنید، با مطب دندانپزشکی شبانه روزی رایا تماس بگیرید تا وقت ملاقت خود را رزرو کنید.