کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یک روش عالی برای ترمیم دندان ها و از بین بردن نواقص دندان است. خیلی از افراد به دلیل خوردن غذاهای سفت، عادات بد دهانی مانند دندان قروچه، تخمه شکستن و یا در ورزش های مختلف و … دندان های خود را آسیب پذیر کرده و ممکن است بعد از مدتی این افراد دچار لب پریدگی و یا حتی شکستگی دندان شوند.

پر کردن دندان به روش ونیر کامپوزیت یک راه مطمئن برای ترمیم ساختار دندان است که به دلایل مختلف پوسیدگی، ترک، شکستگی و … خراب شده است. در روش کامپوزیت دندان، قسمت پوسیده یا آسیب دیده دندان برداشته می شود و سپس دندانپزشک دندان را کاملا تمیز می کند. متخصص دندان بعد از خالی کردن پوسیدگی های دندان، مواد کامپوزیتی را روی فضای خالی دندان قرار داده و با استفاده از اشعه مخصوص، آن را در جای خود محکم می کند.

کامپوزیت ها در زیباسازی دندان هم نقش بسیار موثری دارند زیرا برای دندان هایی که بین آن ها فضای خالی زیادی وجود دارد و یا رنگ دندان هایی که به دلیل مصرف نوشیدنی های رنگی مختلف تغییر کرده اند، با کامپوزیت ونیر کاملا برطرف شده و زیبایی را به دندان و طرح لبخند شما باز می گرداند. در ادامه این مقاله به توضیح کامل مزایا و معایب ونیر کامپوزیت می پردازیم تا بتوانید با خیال راحت تصمیم بگیرید.

معایب کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

مزایا و معایب ونیر کامپوزیت

پر کردن دندان توسط کامپوزیت که نتایج موثری در از بین بردن بسیاری از مشکلات دندان دارد، مزایای متعددی را نیز با خود به همراه دارد. به طور کلی، برخی از مزایای پر کردن دندان با ونیر کامپوزیت عبارت اند از:

  • از ونیر کامپوزیت می توان برای ترمیم حفره های دندان استفاده کرد.
  • ونیر کامپوزیت گزینه ای مناسب برای پر کردن فاصله بین دندان ها می باشد.
  • دندان های شکسته یا ترک خورده نیز با این روش قابل ترمیم هستند.
  • همچنین می توان برای بهبود ظاهر رنگ دندان ها از ونیر کامپوزیت استفاده کرد.
  • بعد از عمل پر کردن دندان ها توسط ونیر کامپوزیت، دندان های قدیمی از طول عمر بیشتری برخوردار خواهند شد.
  • ونیر کامپوزیت نسبت به کامپوزیت با آمالگام گزینه ای مناسب تر، به صرفه تر و سالم تر برای دندان و بدن می باشد.
  • مهمترین مزیت پر کردن دندان با ونیر کامپوزیت، رفع مشکلات ظاهری دندان است که لبخندی متفاوت به چهره شما می بخشد.
  • زمان پر کردن دندان با کامپوزیت بسیار کتاه بوده و معمولا در یک جلسه قابل انجام است.
  • برخلاف پرکردگی های آمالگام، می توان آن را به راحتی روی دندان های خلفی و جلوی دندان اعمال کرد.
  • یکی دیگر از نکات مثبت ونیر کامپوزیت ها، تنوع رنگ برای هر بیمار و متناسب با سایر دندان های او می باشد که به همین دلیل ظاهری کاملا طبیعی دارد که زیبایی بیشتری به دندان ها می بخشد.

کامپوزیت ونیر به خوبی به دندان مورد نظر توسط اشعه مخصوصی، می چسبد و همچنین از بافت های دندان و لثه محافظت می کند. کامپوزیت دندان از انتقال حساسیت های دمایی مثل درد دندان هنگامی که نوشیدنی خیلی سرد یا گرم می نوشید جلوگیری می کند.

کامپوزیت دندان تا حد زیادی جلوی شکستگی و لب پریدگی دندان را می گیرد و از حوادث مختلف دندان ها را حفظ می کند. مزیت دیگر کامپوزیت دندان این است که این روش کاملا بدون درد و خونریزی است و اصلا نیازی به بیهوشی افراد نیست و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود.

جدا از اینها ، وقتی به معایب پرکردگی های دندان توسط کامپوزیت نگاه می کنیم، می توان با اطمینان گفت که کامپوزیت دندان ضرر جدی ندارد و برای هر بیمار با هر رنج سنی راه حلی مطمئن و قابل انجام می باشد. ممکن است بعد از عمل تا دو الی سه روز و به طور کاملا موقتی دندان ها حساس تر شوند که بعد از مدتی کاملا برطرف شده و از بین می رود. مورد بعدی این که، احتمال این که با استفاده زیاد از چای، سیگار و الکل رنگ دندان های کامپزیت شده نیز همانند سایر دندان ها تغییر رنگ می دهد.

مزایای ونیر کامپوزیت

مزایا و معایب ونیر کامپوزیت

کامپوزیت دندان چگونه ساخته می شود؟

قبل از مراحل پر کردن دندان با ماده ونیر کامپوزیت، برخی از معاینات پزشکی باید انجام می شود. اولین مسئله که باید به آن رسیدگی شود، پوسیدگی دندان است که باید تخلیه و سپس پر شود. به طور کلی ، مراحل کامپوزیت دندان با بی حسی موضعی و بدون داروی بیهوشی انجام می شود.

در طول استفاده از ونیر کامپوزیت، دندانهای جدید باید مطابق با ساختار اصلی آنها قرار گیرند. علاوه بر این موضوع، قرار دادن کامپوزیت در دندان باید به گونه ای که دندان بتواند عملکرد کامل و خوبی داشته باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.

طول عمر ونیر کامپوزیت چقدر است؟

مانند سایر عمل های مربوط به دهان، دندان و لثه، طول عمر مواد کامپوزیتی که روی دندان قرار می گیرد نیز بسته به عوامل مختلفی، متفاوت است. عوامل اصلی که تاثیر بسزایی در طول عمر کامپوزیت ها دارند، عادات و اهمیت به بهداشت دهان و دندان است که در اولویت قرار داشته و اگر روزانه از نخ دندان، مسواک و حتی شوینده های مخصوص دهان استفاده کنید، شاهد ماندگاری بالای کامپزیت ها خواهید بود.

عوارض احتمالی کامپوزیت دندان چیست؟

همانطور که در مقاله توضیح داده شد بعد از فرآیند چسباندن کامپوزیت بر سطح دندان ها، ممکن است دندان ها برای مدتی به سرما یا گرما حساس شوند. این اتفاق کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد و بعد از مدت کوتاهی که دندان به این کامپوزیت ها عادت کرد، حساسیت ها به طور خود به خود در مدت زمان کوتاهی از بین می روند.

رعایت توصیه هایی که دندانپزشک بعد از درمان به شم می کند و رعایت نکات مراقبتی، بهداشتی و ایمنی لازم باعث می شود که هیچ گونه عوارض مهم و اتفاق ناگواری برای دندان های شما پیش نیاید. مراقبت از دهان و دندان بعد از فرآیند پر شدن دندان ها نیز به افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر کمک می کند.

آیا پس از پر شدن دندان توسط ونیر کامپوزیت، دندان درد می گیرد؟

بعد از پرشدن دندان ها، ممکن است در هنگام جویدن دردهای جزئی و یا شدیدتری در ناحیه دندان ایجاد شود. این موضوع موقتی است و پس از مدت زمان کاملا از بین می رود و با بهبودی دندان درد کاهش می یابد. به طور کلی، تمام عوارض احتمالی ناشی از ونیر کامپوزیت به طور متوسط ​​طی 1 یا 2 ماه از بین می روند.

طول عمر ونیر کامپوزیت

مراحل انجام کامپوزیت

سخن آخر

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ونیر کامپوزیت و هزینه درمان دندان به این روش توسط متخصصین حرفه ای و خبره در کلینیک شبانه روزی رایا، از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.