روکش دندان چیست؟

روکش دندان پوششی نازک است که دندانپزشکان با استفاده از اشعه های مخصوص، مواد روکش دندان را به سطح جلوی دندان می چسبانند تا نقایص دندان را به طور کامل تغییر داده و اصلاح کنند. روکش ها دندانی اغلب از جنس پرسلن یا رزین کامپوزیت هستند. روکش های پرسلن از نظر مقاومت در برابر لکه ها بسیار محبوب هستند، آنها همچنین از ویژگی هایی منحصر به فردی مانند انعکاس نور دندان طبیعی برخوردار هستند.

روکش های دندان می توانند تغییر رنگ دندان ناشی از درمان کانال ریشه یا استفاده بیش از حد از فلوراید را برطرف کنند. لکه های ناشی از قهوه، سیگار یا مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین نیز می تواند رنگ دندان ها را تغییر دهد. تمامی این ایرادات دندانی توسط روکش دندان پوشانده و برطرف می شوند اما هر روش درمانی دارای نکات مثبت و منفی است که در این مقاله می خواهیم به توضیح کامل مزایا و معایب روکش دندان بپردازیم.

کامپوزیت ونیر چیست

روکش دندان چیست؟

مزایا و معایب روکش دندان

مزایای بسیاری برای روکش های کامپوزیتی و پرسلن وجود دارد که آن ها را به گزینه ای محبوب برای بیماران دندانپزشکی تبدیل کرده است. برخی از این مزایا عبارت اند از:

  1. دندانهای سفید و شفاف با ظاهری طبیعی

اولین موردی که هر بیماری انتظار دارد با روکش کردن دندان های خود، به آن برسد داشتن دندان هایی سفید، شفاف و با ظاهری کاملا طبیعی است. روکش های کامپوزیتی کاملا مشابه دندان های اصلی، با تابش نور، همانند مینای دندان نور از دندان ها منعکس می شود. این روکش ها به قدری طبیعی هستند که مردم اغلب متوجه نمی شونند که دندان های سفید و یکدست خواننده ها، بازیگران و … در واقع همان روکش دندان است.

  1. مقاومت در برابر لک

روکش های دندان نسبت به لک های دندانی کاملا مقاوم هستند. روکش های پرسلن سرامیکی هستند و همانند شیشه چیزهایی که می توانند روی سطح دندان ها لکه ایجاد کنند یا با غلتیدن از سطح دندان عبور می کنند و یا به راحتی از روکش های پرسلن پاک می شوند.

اگر از نوشیدنی های رنگی و غذاهای آماده خیلی استفاده می کنید، کافیست فقط با رعایت بهداشت روزانه دندان ها و استفاده از نخ دندان به طور مرتب، می توانید تا چندین دهه از زیبایی دندان های خود لذت ببرید.

  1. دوام و ماندگاری

مورد دیگر از مزایای روکش های دندانی، دوام و ماندگاری طولانی مدت آنها است. روکش های دندانی ​​به اندازه کافی قوی و بادوام هستند که در برابر ضربات اجسام مختلف و یا استفاده روزمره تا سال ها دوام بیاورند. انجام روکش های دندانی برای همه افراد در سنین مختلف امکان پذیر است و این روش می تواند یک گزینه مناسب برای رفع ایرادات سطوح دندانی باشد.

  1. نتایج سریع و عالی

یکی دیگر از مزایای نصب روکش های دندان این است که می توانید بلافاصله بعد از انجام روکش دندان، نتایج حاصل از زیبایی دندان هایتان را مشاهده کنید. روکش های دندانی نیازی به ماه ها زمان برای ساخت در آزمایشگاه و چسباندن روی دندان ندارند. برای درمان ظاهر و ایرادات دندان، فقط یک الی دو جلسه قرار ملاقات با دندانپزشک لازم است و سپس دندان پزشک بسته به انتخاب شما، یکی از انواع روکش های دندان را روی دندان های آسیب دیده می چسباند.

  1. ترمیم مشکلات ظاهری جزئی

طیف گسترده ای از مشکلات و ایرادات جزئی زیبایی دندان وجود دارد که با استفاده از روکش های پرسلن قابل ترمیم است. اگر دندان های شما تغییر رنگ داده باشند و یا نامرتب باشند و بین آنها فاصله وجود داشته باشد. دندان هایی که ترک خورده اند و یا به دلیل سایش دندانی، بخشی از دندان ریخته و از بین رفته باشد، این روکش ها تمامی این عیب و ایرادات دندان را برطرف می کند.

از جمله مزایای روکش دندان می توان به چند منظوره بودن آن ها برای پر کردن شکاف بین دندان ها، پوشاندن دندانهای تغییر رنگ داده یا ترک خورده و صاف کردن دندان های نامرتب اشاره کرد. تمامی این موارد مزایایی هستند که می تواند دندانهای آسیب دیده و نامنظم را به دندانهایی صاف، یکدست، سفید و جذاب تبدیل کند.

  1. ترمیم مینای دندان آسیب دیده

مینای دندان بسیار قوی است و به راحتی خراب و شکسته نمی شود اما در طی یک دوره زمانی، خوردن و نوشیدن چیزهایی که بسیار اسیدی هستند می تواند مینای دندان را خراب کند. به علاوه، بیماری رفلاکس نیز می تواند باعث آسیب دیدن مینای دندان توسط اسیدهای معده شود. مسواک زدن بیش از حد دندان و فشردن اجسام سخت همچنین از مواردی هستند که ممکن است مینای دندان را از بین ببرد.

روشکش های دندانی می توانند به عنوان جایگزینی برای مینای دندان آسیب دیده استفاده شوند و از سایش مینای دندان جلوگیری می کنند.

روکش پرسلن چیست

مزایا و معایب روکش دندان

معایب روکش های دندان

روکش های دندان با این که بسیار گزینه مناسبی برای رفع ایرادات و نواقص دندان بشمار می روند اما این روکش ها نیز همانند تمامی روش های درمانی دارای معایب ناچیز و جزئی هستند که ممکن است دندان پزشک با توجه به شرایط جسمانی و وضعیت دندان هایتان، این روش را توصیه نکند.

  • روکش ها ممکن است آسیب می بینند:

یکی از مشکلات روکش ها این است که ممکن است بعد از مدتی آسیب ببینند و نیاز به ترمیم و حتی تعویض داشته باشند. خوردن غذاهای خیلی سفت یا ضربه خوردن دندان از مواردی هست که طول عمر روکش ها را کاهش می دهد.

  • نصب روکش دندان یک روند برگشت ناپذیر است

به منظور نصب روکش ها بر روی دندان های شما، دندانپزشک باید یک لایه بسیار نازک از مینای دندان را بر دارد. به همین دلیل است که مردم گاهی اوقات می پرسند که روکش برای دندان ها مفید و موثر است و یا به دندان آسیب می رساند؟ پاسخ این است که اگر آن لایه نازک از مینای دندان برداشته نشود، روکش های دندان نمی توانند روی دندان ها قرار بگیرند زیرا دندان ها نیز از نظر اندازه و ابعاد غیر طبیعی به نظر می رسند. به همین علت خیلی از مردم تصور می کنند چون بخشی از مینای دندان تراشیده می شود و دیگر رشد نمی کند، یک مشکل جدی و اساسی بشمار می رود.

  • روکش ها ممکن است باعث حساسیت دندان شوند

هنگامی که دندانپزشک لایه نازکی از مینای دندان را برای نصب روکش دندان برمی دارد، ممکن است باعث افزایش حساسیت دندان به نوشیدنی های سرد و گرم و برخی غذاها شود.. این یکی از معایبی است که باعث می شود افراد از روکش دندان اجتناب کنند. با این حال ، حساسیت دندان که اغلب نیز خفیف است، موقتی است و یا در اکثر مواقع اصلاً اتفاق نمی افتد.

معایب کامپوزیت

معایب روکش دندان

سخن آخر

روکش های دندان یکی از گزینه های برطرف کننده نواقص و ایرادات دندان هستند که می توانند ظاهر و لبخند افراد را بسیار تغییر دهند. این روکش ها دارای معایب بسیار کم و جزئی می باشند و از نظر کارایی، ماندگاری و مقاومت بالایی دارند. در صورت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی زیر اقدام نمایید.