ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دندان، شاخه ای از علم دندانپزشکی است که با دندانهایی که به درستی رشد نکرده اند و یا فضای کافی برای رشد نداشته اند، سروکار دارد. درمان ارتودنسی شامل استفاده از بریس، براکت، سیم و …. برای بهبود ظاهر و عملکرد دندان ها و محافظت از دندان در برابر پوسیدگی است.

مزایا و معایب ارتودنسی دندان

درمان دندان به روش ارتودنسی زمانی انجام می شود که دندان های بیماران از نظر نظم ظاهری بهم ریخته داشته باشند، ارتودنسی به این صورت انجام می شود که علاوه بر حفظ سلامت لثه ها، بیمار از زیبایی ظاهر دندان ها نیز برخوردار می شود.

اگر بیمار دچار مشکلات دندانی مانند پریودنتیت (نوعی بیماری لثه که موجب شل شدن دندان می شود)، فاصله زیاد بین دندانی، دندان های پوسیده و آسیب دیده و … باشند، باید قبل از درمان به روش ارتودنسی این مشکلات برطرف شود. در این مقاله به توضیح کامل مزایا و معایب ارتودنسی دندان می پردازیم.

مزایا و معایب ارتودنسی دندان

مزایا و معایب ارتودنسی

ارتودنسی دندان در چه مواردی لازم است؟

  1. دندان هایی که از نظر اندازه کمی برجسته هستند و جلوتر از حالت معمول قرار گرفته اند، این دندان ها تاثیر بدی در روحیه بیماران به ویژه دختران می گذارد و نیاز به اصلاح دارند و باید تحت درمان قرار بگیرند.
  2. بی نظمی دندان ها باعث ایجاد مشکل شدید در عملکرد طبیعی دهان و دندان مانند جویدن می شود.
  3. به طور کلی افرادی که در انجام اعمالی مانند جویدن غذا، صحبت کردن، باز و بسته کردن دهان و … مشکل دارند، درمان ارتودنسی یک امر ضروری بشمار می رود. دندان هایی که بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و به دلیل کمبود فضا، نمی توانند رشد کنند نیز به ارتودنسی نیاز دارند.

چرا درمان ارتودنسی ضروری است؟

ارتودنسی دندان علاوه بر بهتر کردن وضعیت دندان های شما و قرار دادن آن ها در مسیر مناسب رشد، به زیبایی طرح لبخند شما نیز کمک می کند. جدا از این به موارد درمان ارتودنسی برای بهبود موارد زیر نیز موثر است:

– عزت نفس و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.

– دندان های کج و نامنظم را مرتب می کند (تمیز کردن و بهداشت دندان های کج ممکن است برای بیماران دشوار باشد، زیرا شما نمی توانید بین چنین دندان هایی را کامل تمیز کنید.)

– توانایی هایی را برای اعمالی مانند جویدن غذا و صحبت کردن به طور صحیح بهبود می بخشد.

– با استفاده از درمان به روش ارتودنسی، سایش دندان هایتان را کاهش دهید (زیرا این سایش ها و فشارهای دندانی، می تواند به سطح دندان هایتان آسیب برساند).

– زمانی که دندان های بالایی بیش از حد طبیعی دندان های پایین را می پوشانند.

– برآمدگی دندان ها یکی دیگر از علت های درمان به شیوه ارتودنسی است که مانع بسته شدن لب ها می شوند.

– ازدحام فضای بین دندان ها نیز باعث می شود که دندان ها محل کافی برای رشد نداشته باشند.

– اگر فاصله بین دندان ها زیاد باشد، فرد از نظر ظاهری احساس ناراحتی می کند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. ارتودنسی به بیمار کمک می کند که دندان هایش را از نظر ترتیب و فاصله بین دندانی، منظم و بدون ایراد سازد.

معایب ارتودنسی دندان

چرا درمان ارتودنسی ضروری است؟

معایب درمان ارتودنسی

1)برخی مواقع بعد از انجام ارتودنسی، ممکن است به دلیل سفت بودن سیم و براکت های ارتودنسی، دندان ها کمی از ناحیه لثه ها شل می شوند، بنابراین اگر برای مدت زمان طولانی تقریباً 3 سال از ارتودنسی استفاده نکنید، احتمال بازگشت دندان ها به حالت به وضعیت قبل وجود دارد. به این ترتیب که دندان های شما دوباره شروع به برجسته شدن یا جابجایی نامنظم می کنند که منجر به فاصله بین دندان ها می شود.

2) ممکن است بیماران دچار حساسیت دندانی شوند، زیرا مکن است بخشی از استخوان فک که دندان ها را در جای خود نگه می دارد در حین درمان ارتودنسی، عقب بروند. حساسیت دندانی باعث می شود که بیماران هنگام خوردن غذای سرد و یا خیلی گرم دچار درد و ناراحتی در ناحیه دندان شوند.

3) درمان ارتودنسی باعث تغییر ساختار طبیعی لثه بیمار می شود و این مسئله در سنین برخی از بیماران به ویژه کودکان، ممکن است به یک مشکل تبدیل می شود و باعث لق شدن دندان ها شود.

اگرچه در روش درمان؛ معایب و عوارض جانبی جزئی وجود دارد، اما درمان دندان ها به شیوه ارتودنسی برای اصلاح مشکلات عملکردی دهان و دندان مانند دشواری در تکلم، مشکل در خوردن غذا، اختلالات مفصل فک، تنفس از طریق دهان و بسیاری موارد دیگر، ضروری و لازم است.

سوالات متداول درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی چه مدت طول می کشد؟

دندانپزشک مدت زمان لازم برای هم سطح شدن دندانهای شما را بر اساس سن، شدت خرابی دندان، شکل و نظم دندان ها و سایر عادات دندانی تخمین می زند. این مدت معمولاً بین 1 تا 3 سال طول می کشد.

چه زمانی باید درمان ارتودنسی را شروع کنید؟

درمان ارتودنسی را می توان در هر سنی شروع کرد. اما مشاهده شده است که شروع درمان بین سنین 7 تا 10 سالگی که تمام دندان های دائمی هنوز رویش نداشته اند، منجر به نتیجه بهتری می شود. معمولاً کودکان بین 12 تا 16 سال برای هم تراز کردن دندان های خود از بریس دندان استفاده می کنند، زیرا در این زمان تمام دندان های دائمی به جز دندان عقل رشد کرده اند.

چگونه می توانیم درمان ارتودنسی را تسریع کنم؟

هیچ راهی برای تسریع زمان در درمان ارتودنسی وجود ندارد، زیرا این روند کند و آهسته است. هنگامی که دندان ها در جهت صحیح خود حرکت می کنند، استخوان باید به طور همزمان شکل گرفته و محکم شود. بهتر است در این مدت زمان، بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کرده و به درستی اطراف بریس ها را تمیز کنید تا از ایجاد هرگونه عارضه ای که باعث طولانی تر شدن درمان می شود، جلوگیری کنید.

تاثیر ارتودنسی بر صورت

مدت زمان درمان ارتودنسی

جمع بندی

ارتودنسی ها بهترین گزینه برای از بین بردن ایرادات و نواقص بین دندانی هستند، شما می توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی رایا، با متخصصین ما مشورت کرده و بعد از عکس برداری و اسکن دندان ها، دندانپزشکان ما بهترین راه بهبود طرح لبخند را به شما پیشنهاد خواهند کرد. برای برقراری ارتباط با کلینیک رایا از طریق راه های زیر با ما تماس حاصل بفرمایید.