کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت ماده ای مصنوعی است که از اجزاء مختلفی تشکیل شده است و در معرض نور خاص، سفت می شود. در واقع کامپوزیت همان ماده ای است که برای پر کردن دندان استفاده می شود. مواد کامپوزیت شکلی خمیری دارد که به رنگ دندان های اصلی است و به صورت یک لایه های نازک بر روی دندان قرار گرفته و سپس توسط دندانپزشک، فرم می گیرد. برای تثبیت این مواد بر روی دندان، دندانپزشک با استفاده از نوری با طول موج مخصوص، آن را بر روی دندان سفت می کند.

کامپوزیت دندان از ماده ای به نام رزین کامپوزیت ساخته می شود. دندانپزشک لایه های مختلفی از مواد کامپوزیتی را روی دندان با استفاده از نور و … محکم می کند به طوری که هیچ گونه درز و یا منفذی بین لایه کامپوزیت و دندان باقی نماند. با توجه به توضیحات ذکر شده، مشخص می شود که انجام عمل کامپوزیت یک کار بسیار طریف و با دقت بالا است و توصیه می شود که برای انجام کامپوزیت دندان به متخصص دندانپزشک مراجعه کنید.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت چیست؟

یکی از انواع کامپوزیت دندان، ونیر کامپوزیت است که در دندانپزشکی، کاربرد زیبایی دارد. از  ونیر کامپوزیت برای دندان های جلویی که از هم فاصله گرفته اند مورد استفاده قرار می گیرد که بعد از انجام این عمل زیبایی، تغییرات قابل توجهی در چهره افراد مشاهده می شود.

ونیر کامپوزیت موجب زیبایی و سفید دندان می شود و بدون این که هیچ گونه تراشی بر روی دندان صورت بگیرد و آسیبی به دندان برسد، انجام می شود. کامپوزیت های جدیدی که اخیرا برای درمان دندان استفاده می شود علاوه بر استحکام و دوام بالا، طول عمر بیشتری داشته و از نظر ظاهری می تواند کاملا به رنگ دندان طبیعی ساخته شود و ایرادهای زیبایی دندان را برطرف کند.

بعد از بررسی و معاینه دندان توسط پزشک، این ماده خمیری بدون نیاز به تهیه و ساخته شدن در آزمایشگاه، توسط تکنیکی خاص روی دندان قرار می گیرد و توسط نورهایی با طول موج مخصوص سفت می شود و پس از پولیش، شکلی مشابه فرم دندان پیدا می کند.

مزایای کامپوزیت دندان

خیلی از افراد به دلیل نداشتن دندان های مرتب، بدون شکستگی یا آسیب و … از لبخند زدن و یا صحبت کردن در جمع خودداری می کنند. کامپوزیت دندان این فرصت را به شما می دهد که دندان هایتان را مانند روز اول، یکدست کنید. از جمله مزایای مهم کامپوزیت دندان طبیعی بودن رنگ آن همانند دندان های طبیعی است.

برخی از مهم ترین مزایای کامپوزیت دندان عبارت اند از:

  • مقامت بالا در برابر سایش
  • زیبایی بسیار عالی در مقایسه با دندانهای طبیعی
  • سازگاری بالا
  • ایجاد مجدد رنگ دندان های طبیعی
  • جایگزین بسیار مناسبی برای ماده سمی آمالگام
  • فرایندی ساده، سریع و بدون درد
  • طول درمان این روش کوتاه است
  • مراحل ترمیم کامپوزیت، آسان و کم هزینه است

با استفاده از کامپوزیت دندان، می توان انواع مشکلات دندان مانند فاصله دندانی، پوسیدگی، شکستگی جزئی، تغییر رنگ دندان و … را برطرف کرد.

ونیر کامپوزیت چیست؟

مزایای-کامپوزیت-دندان

مراحل قرار گرفتن کامپوزیت در دندان

  1. در ابتدا دندان ها کاملا تمیز می شوند تا سطح دندان بدون هیچ گونه جرمی آماده برای قرار گرفتن کامپوزیت باشد.
  2. پس از تمیز کردن سطح دندان ها، آن ها را کاملا خشک می کنند تا هیچ اثری از رطوبت و بزاق باقی نماند.
  3. با استفاده از مواد اسیدی، سطح جلوی دندان را متخلخل می کنند، این کار در چسبیدن ونیر کامپوزیت بر روی دندان بسیار موثر است.
  4. رنگ کامپوزیت با توجه به نظر دندانپزشک و متخصصین زیبایی دندان، انتخاب می شود
  5. چسب مخصوص را روی سطح دندان زده و سپس دندانپزشک مواد کامپوزیت را به صورت لایه ای بر روی دندان قرار می دهد.
  6. دندان پزشک با استفاده از نور مخصوص با طول موج معینی، ونیر کامپوزیت را در جای خود سفت می کند.
  7. در نهایت با استفاده از پولیش کردن سطح ونیر کامپوزیت، شکل دلخواه و مناسبی به دندان می دهد.
  8. شستشوی لثه و دندان پس از اتمام مراحل قرار گرفتن کامپوزیت

برای انتخاب رنگ کامپوزیت اجازه دهید که متخصصین زیبایی در دندانپزشکی به شما مشاوره دهند تا رضایت کامل از نتیجه عمل داشته باشید.

سال های گذشته برای حل پوسیدگی دندان از آمالگاه استفاده می شد. این ماده نیز مانند مواد دیگر کامپوزیت بر روی زیبایی دندان تاثیر مستقیم می گذارد اما به دلیل وجود جیوه در آمالگام این ماده برای بیمار سمی است. امروزه برای پر کردن دندان از رزین کامپوزیت استفاده می شود که دارای مزایا و عملکردی بسیار بهتر از آملگام می باشد.

طول عمر کامپوزیت

کامپوزیت ها به طور متوسط می توانند 7 سال دوام داشته باشند اما این مدت زمان به عادت های بیمار نیز بستگی دارد. عاداتی مانند نوشیدن نوشابه، قهوه، رعایت بهداشت دهان و دندان، ساییدگی دندان در اثر دندان قروچه و … . توصیه ما این است که بیمار دو بار در سال برای معاینه به مطب دندانپزشکی مراجعه کند.

کامپوزیت ماده ای است که دارای مقاومت و دوام بالایی است، بنابراین اگر کمی مراقب دندان های خود باشید، می توانید برای طولانی مدت از آن بهره ببرید. بهتر است که علاوه بر انجام روال بهداشت دهان و دندان به طور مرتب به منظور حفظ وضعیت دندان ترمیم شده، بعد از هر وعده غذایی از نخ دندان استفاده کنید، زیرا نخ دندان بقایای مواد غذایی که در فضاهای بین دندان جای گرفته اند را از بین می برد. همچنین استفاده از دهانشویه نیز می تواند به بهبود وضعیت کامپوزیت کمک کند اما از دهانشویه ای استفاده کنید که پزشک به شما توصیه می کند زیرا برخی از دهانشویه ها موجب تغییر رنگ کامپوزیت می شوند.

از استعمال دخانیات مثل سیگار، پیپ، قلیان و … پرهیز کنید زیرا می توانند بر روی رنگ کامپوزیت ها تاثیر بگذارند. خوردن مواد غذایی سفت ممکن است به دندان های کامپوزیت شده آسیب برساند و دندان ها را دچار ساییدگی کنند.

ماندگاری کامپوزیت

طول عمر کامپوزیت

هزینه کامپوزیت دندان

قیمت کامپوزیت دندان مشابه تمامی خدمات دیگر دندانپزشکی متفاوت است. موادی که برای کامپوزیت استفاده می شوند از نظر کیفیت و هزینه با یکدیگر متفاوت اند به عنوان مثال کامپوزیت چینی کیفیت پایین تری نسبت به کامپوزیت آلمانی، آمریکایی و ژاپنی دارد.

عوامل موثر در تعیین هزینه کامپوزیت دندان عبارت اند از:

  • تعداد دندان هایی که به ترمیم نیاز دارند.
  • کیفیت مواد مورد استفاده
  • تخصص و سابقه متخصص دندانپزشکی

سخن آخر

کامپوزیت دندان گزینه مناسب دیگری برای جایگزینی دندان های پوسیده و یا از دست رفته است. فقط کافی است با یک عمل آسان دندان های سابیده شده یا شکسته خود را توسط کامپوزیت، ترمیم و مثل روز اول کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.