مراقبت های لازم پس از جرمگیری دندان

بیماری پریودنتال یک عفونت لثه است که بافت هایی هستند که دندان ها را احاطه کرده و آنها را به استخوان های زیرین می چسبانند. بیماری لثه ناشی از تجمع پلاک است که به طور طبیعی در دهان همه افراد ایجاد می شود. با مراقبت منظم دندانپزشکی حرفه ای و یا مراقبت های لازم پس از جرمگیری دندان، تجمع پلاک معمولاً می تواند به طور موثر مدیریت شود. با این حال، اگر به طور دوره ای برداشته نشود، پلاک ایجاد می شود و سفت می شود و به تارتار تبدیل می شود.

حذف تارتار بسیار دشوارتر است و نیاز به تمیز کردن حرفه ای با ابزارهای تخصصی بهداشتی دندان دارد. اگر تجمع تارتار قابل توجه باشد، ممکن است در ناحیه بین دندان و خط لثه گیر کند و منجر به التهاب بافت لثه و به تدریج منجر به بیماری پریودنتال شود. هنگامی که بیماری پریودنتال وجود دارد، لثه ها که معمولاً به خوبی در اطراف دندان قرار می گیرند، شروع به شل شدن می کنند.

همانطور که لثه ها شل می شوند، پاکت هایی را تشکیل می دهند که می توانند با تارتار و باکتری بیشتری پر شوند که می تواند منجر به عفونت بیشتر شود. اگر بیماری پریودنتال درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن دندان و احتمالاً از دست دادن استخوان و همچنین بسیاری از مشکلات احتمالی دیگر شود. جرم گیری دندان و روت پلنینگ ترکیبی برای ارائه یک درمان موثر برای بیماری پریودنتال است. تمیز کردن و صیقل دادن عمیق تمام سطوح دندان ها، از جمله سطوح زیر خط لثه و روی ریشه، به بافت لثه اجازه می دهد تا همانطور که قرار است به دندان بچسبد.

نحوه جرمگیری دندان

همه چیز درمورد جرمگیری دندان

درمان بیماری لثه

در خفیف ترین حالت، بیماری لثه به عنوان ژنژیویت شناخته می شود و می تواند باعث خونریزی آسان لثه ها، تورم و قرمز شدن و ملتهب شدن آن شود. در این مرحله، بیماری لثه هم در خانه و هم در مطب دندانپزشکی نسبتاً آسان قابل درمان است. با این حال، اگر بیماری لثه درمان نشود، ممکن است به پریودنتیت تبدیل شود، که می تواند بافت و استخوانی را که از دندان های شما حمایت می کند، تخریب کند. با پیشرفت پریودنتیت، این تحلیل استخوان و بافت بدتر می شود که می تواند منجر به از دست دادن دندان ها شود.

درمان‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند بافت‌های استخوان و لثه را بازیابی کند و پیچیدگی آنها بر اساس مرحله بیماری لثه متفاوت است. اکثر بیمارانی که به دنبال درمان پریودنتیت هستند، در مرحله ای از درمان، نیاز به جرم گیری دندان و پلانینگ ریشه دارند که به عنوان یک تمیز کردن عمیق برای دندان ها عمل می کند. جرم گیری دندان و روت پلنینگ تارتار را از زیر خط لثه از جمله ریشه دندان ها از بین می برد که رشد باکتری ها را کنترل می کند و به بافت سالم لثه اجازه می دهد به دندان بچسبد.

نکات مهم پس از جرمگیری دندان

مراقبت های بعدی به طول عمل بستگی دارد. هنگامی که دندان های خود را به طور حرفه ای تمیز می کنید، دندانپزشک یا متخصص بهداشت از ابزار دستی برای تراشیدن پلاک سخت شده از سطح دندان های شما استفاده می کند. اگر آنها باید زیر خط لثه پیش بروند، اغلب به آن تمیز کردن عمیق می گویند. یک بی حس کننده موضعی برای خنثی کردن هر گونه ناراحتی که با لثه های خود تجربه می کنید استفاده می شود. برنامه ریزی ریشه هنوز عمیق تر می شود. هدف این است که سطح دندان ها و ریشه ها را صاف کنید، پلاک ها را از بین ببرید و چسبیدن دوباره به مینای دندان را مشکل کنید.

در اینجا، آنچه را که ممکن است پس از جرم گیری و روت پلنینگ تجربه کنید و همچنین بهترین روش برای حفظ دندان ها و لثه های تازه تمیز شده را بررسی خواهیم کرد!

• ناراحتی و ظاهر

ممکن است تا چند روز پس از درمان مقداری سوزش و التهاب داشته باشید. این طبیعی است و باید با بهبودی از بین برود. اگر احساس می کنید که به آن نیاز دارید، می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

با آرام شدن التهاب، احتمالاً فاصله بیشتری بین دندان های خود خواهید دید. این چیز خوبیه! یعنی پلاکی که بین آنها گیر کرده بود از بین رفته است و شما در راه رسیدن به لبخند سالم تری هستید!

• خونریزی و حساسیت دندان

برای دو یا سه روز، احتمالاً در حین مسواک زدن مقداری خونریزی خواهید داشت که باید با هر مسواک زدن کاهش یابد. حساسیت می تواند کمی شدید باشد، به خصوص حساسیت دما. دندانپزشک شما ممکن است خمیر دندان مخصوصاً برای حساسیت به شما بدهد که باید کمک کند. بسته به شدت مورد شما، ممکن است برای شما دهانشویه آنتی بیوتیک نیز تجویز شود و استفاده از آن طبق دستور مهم و مفید است.

• به حداقل رساندن تحریک

تا چند روز پس از درمان، از غذاهای سفت و ترد خودداری کنید. لثه‌های شما نرم و لطیف هستند و با آسیاب کردن غذای ترد در آن‌ها احساس خوبی پیدا نمی‌کنید. تا چند روزی که شفا می‌گیرید، به غذاهای نرم‌تر بچسبید.

نیازهای تغذیه ای و غذایی شما پس از جراحی دهان می تواند به عوامل متعددی از جمله سلامت شما قبل از عمل، روشی که تحت آن قرار می گیرید، تاثیر عملکرد دهان و بهبود مورد انتظار بستگی داشته باشد. رژیم غذایی با غذاهای مایع یا نرم معمولاً برای چند روز یا بیشتر پس از جراحی دهان مورد نیاز است. توصیه می شود غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه ها، سبزیجات، لبنیات و پروتئین را انتخاب کنید. این نوع غذاها ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود دهان شما را فراهم می کنند.

این نوع روش‌ها اغلب بیماران را ملزم می‌کنند که به غذاهای نرم بچسبند و برای مدتی از گاز گرفتن یا جویدن با دندان یا ناحیه خودداری کنند.

لیست زیر شامل چند نمونه از مواد غذایی نرم است که می توان بعد از جراحی دهان مصرف کرد. بلافاصله پس از درمان، دهان و فک شما ممکن است بسیار دردناک باشد. بر مصرف انواع غذاهای مغذی که نیازی به جویدن ندارند تمرکز کنید.

راه های مراقبت از دندان

مراقبت از دندان بعد از جرمگیری

دمای غذا و نوشیدنی، چه سرد و چه گرم، نیز مهم است. به عنوان مثال، مصرف نوشیدنی های گرم در حین بهبودی می تواند بافت لثه را تحریک کرده و روند بهبودی را پیچیده کند. به جای لوله کشی داغ، روی مصرف اقلامی که گرم هستند تمرکز کنید. علاوه بر این، تا زمانی که جراح دهان به شما اجازه دهد گزینه های غذایی خود را گسترش دهید، بهتر است به غذاهای سردتر مانند ماست بچسبید.

مهم است که در هفته اول پس از جراحی از مصرف غذاهای زیر اجتناب کنید زیرا می توانند باعث درد و تاخیر در بهبودی شوند:

• غذاهای ادویه دار
  • آب مرکبات
  • غذاهایی که جویدن آنها سخت است (استیک و گوشت های اغذیه فروشی)
  • غذاهای ترد (پاپ کورن، چوب شور و چیپس سیب زمینی)
  • شیرینی، کلوچه

در روز جراحی، توصیه می شود با مایعات شفاف (آبمیوه، آبگوشت، چای و ژل او) شروع کنید. همانطور که بهبودی پیشرفت می کند، می توانید به آرامی غذاهای قابل توجه تری را معرفی کنید.

بهداشت دهان و دندان و مراقبت های لازم پس از جرمگیری دندان

بافت لثه شما به احتمال زیاد حساس است، بنابراین با احتیاط مسواک بزنید. ملایم بودن اما دقیق به شما کمک می کند تا دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید، زیرا آنها به بهبودی پس از درمان ادامه می دهند. استفاده از محلول آب نمک گرم برای شستشوی دهان می تواند احساس خوبی داشته باشد و به کاهش تورم کمک کند. می توانید این کار را هر چند وقت یک بار که دوست دارید برای چند هفته انجام دهید. اگر نمی توانید آب نمک را مدیریت کنید، از دندانپزشک خود بخواهید که دهانشویه آنتی باکتریال را به شما بدهد.

پیروی از جرم گیری توصیه شده و پلنینگ ریشه می تواند تا حد زیادی خطر عفونت بیشتر را کاهش دهد و از تحلیل لثه جلوگیری کند که می تواند منجر به از دست دادن استخوان و دندان شود. هنگامی که تمیز کردن عمیق خود را انجام دادید، برنامه مراقبت مجدد توصیه شده خود را حتما رعایت کنید تا دوباره دچار بیماری پریودنتال نشوید. ممکن است سه تا چهار بار در سال به جای دو مورد معمول به دندانپزشک خود مراجعه کنید، اما پیشگیری آسان تر و کم هزینه تر از درمان است. اجازه ندهید تلاش های شما بی وقفه بماند!

جرمگیری دندان بدون درد

بهداشت دندان بعد از جرمگیری

در صورت احساس درد، خونریزی یا سوزش پس از جرم گیری و پلانینگ ریشه، نیازی به نگرانی نیست. مراقبت های خانگی را طبق دستور ادامه دهید و در صورت تداوم علائم، فوراً با دندانپزشک یا بهداشت دندان خود تماس بگیرید.

پس از عمل جرم گیری و پوسیدگی ریشه، به سرعت متوجه خواهید شد که لثه های شما کمتر متورم، قرمز شده و مستعد خونریزی هستند، که نشانه ای از بازگشت به حالت سالم است. اگرچه چندین تغییر مثبت را تجربه خواهید کرد، اما در طول دوره نقاهت ممکن است برخی از عوارض را نیز تجربه کنید. چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن علائمی که ممکن است پس از جرم‌گیری و پلنینگ ریشه‌تان تجربه کنید، انجام دهید.