مراقبت های بعد از پر کردن دندان

در حالی که پرکردن دندان برای درمان حفره یک روش درمان دندانپزشکی بسیار رایج است، پس از پر کردن دندان بسیاری از بیماران ممکن است درد و ناراحتی خفیف تا متوسطی را تجربه کنند. در این مقاله، دندانپزشکان ما نکات مفیدی را در مورد دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از پر کردن دندان توضیح می دهیم و اینکه چگونه متوجه شوید که آیا نیاز به مراجعه مجدد به دندانپزشک خود در مورد ناراحتی که تجربه می کنید، دارید یا خیر.

پر کردن دندان چیست؟

علت پر کردن دندان ها

حفره های دندان چگونه ایجاد می شوند؟

فقدان اقدامات بهداشتی مناسب دندان، دلیل اصلی ایجاد حفره است. اگر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن با استفاده از تکنیک های توصیه شده توسط دندانپزشک خود غفلت کنید، بعث می شود پلاک روی دندان ها و بین آن ها باقی بماند. پلاک های مواد غذایی بر روی مینای دندان شما رسوب می کند تا آن را فرسایش دهد. هنگامی که باکتری های مواد غذایی به مینای دندان شما نفوذ می کنند، حفره ایجاد می شود.

بنابراین، دندانپزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه، شش ماه یکبار معاینه و تمیز کردن را انجام دهید. با این حال، اگر در کنار قرار ملاقات های دندانپزشکی از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب غافل شوید، ممکن است دندان هایتان آسیب دائمی ببینند.

پرکننده های دندان مانند رزین کامپوزیت، دندان شما را ترمیم می کنند اما حفره دهان شما را از بین نمی برند. بنابراین، پس از پرکردن دندان باید احتیاط کنید تا مطمئن شوید که دندان های شما تا زمانی که امکان دارد، از دندان های شما محافظت می کنند. در نهایت، باید از پرکننده های دندان به بهترین شکل ممکن مراقبت کنید تا طول عمر خود را افزایش دهید.

علت پر کردن دندان ها

وجود حفره و فضای خالی در دندان های شما آسیب دائمی است که توسط باکتری های دهان ایجاد می شود که مینای دندان را فرسایش می دهد. به دلیل آسیب ایجاد شده توسط باکتری، دندانپزشک شما فیلرهای مناسب را توصیه می کند تا اطمینان حاصل شود که بعد از پر کردگی دندان، مشکلی پیش نیاید.

دندانپزشک تقریباً 30 تا 45 دقیقه برای پر کردن دندان شما نیاز دارد. زمانی که دندانپزشک می خواهد مواد پرکننده حفره را در فضای خالی دندانتان قرار دهد، دندانپزشک دندان شما را بی حس می کند تا از ایجاد ناراحتی در هنگام سوراخ کردن دندان برای از بین بردن پوسیدگی دندان جلوگیری کند. پس از تمیز کردن و ضد عفونی کردن حفره دندان، دندانپزشک مواد پرکننده را در دندان قرار می دهد تا فضای خالی را پر کند.

اگر حفره روی دندان شما روی دندان آسیاب باشد که فشار مواد غذایی و … بر روی آن زیاد است، ممکن است پرکننده ‌های آمالگام نقره دریافت کنید. از طرف دیگر، اگر دندان های جلوییتان نیاز به پر کردن دارد، پرکننده‌ های رزین کامپوزیت همرنگ دندان را دریافت می ‌کنید. قبل از خروج از مطب دندانپزشکی، دندانپزشک دستورالعمل های مراقبتی را برای پرکننده ها توصیه می کند تا اطمینان حاصل شود که آنها تا طولانی مدت در دهان شما باقی می مانند.

درد بعد از پر کردن دندان

یکی از شایع ‌ترین دلایلی که ممکن است بعد از پر کردن دندان، درد را تجربه کنید، ممکن است این باشد که دندان کمی حساس تر شده است. در حالی که دندانپزشک شما تمام تلاش خود را می کند تا ارتفاع مواد پر کردگی دندان را به درستی به دست آورد، ممکن است متوجه شوید که وقتی شروع به حرکت دادن فک، صحبت کردن و جویدن می کنید، احساس درد و ناراحتی در ناحیه دندان خود می کنید. در مورد صاف کردن یا تغییر شکل دندان خود با دندانپزشکتان تماس بگیرید.

پس از پرکردن دندان، برخی از افراد ممکن است در دندان‌ های مجاور دندانی که پر شده است، احساس درد داشته باشند. این موضوع کاملا طبیعی است و ناشی از این نیست که مشکلی در دندان شما وجود دارد. بیشتر اوقات، هنگامی که دندان را با مواد جدیدی پر می کنیم، منجر به ایجاد حساسیت در دندان های مجاور می شود، ولی معمولا در عرض یک تا دو هفته متوجه کاهش این درد می شوید.

حساسیت بعد از پر کردن دندان

حساسیت به هوا و غذای سرد یا گرم (یا نوشیدنی ‌های مختلف) تا سه هفته پس از پر کردن دندان امری معمول است. همچنین ممکن است متوجه افزایش حساسیت ناشی از فشار روی پرکردگی دندان جدید شوید، به خصوص اگر پرکردن دندان برای حفره دندان عمیق ‌تر باشد.

برای جلوگیری از حساس شدن دندان ها پس از پر کردن، می توانید از خمیر دندان مخصوص برای دندان های حساس استفاده کنید. همچنین توصیه می کنیم از مصرف غذاهای خیلی گرم یا سرد پرهیز کنید و در چند هفته اول سعی کنید غذا را از طرف دیگر دهان خود بجوید. اگر حساسیت بعد از دو هفته از بین نرفت، لطفا با مطب دندانپزشکی ما تماس بگیرید.

دستورالعمل های مراقبت پس از پرکردن دندان چیست؟

برخی از مهم ترین نکات و دستورالعمل هایی که باید بعد از پر کردن دندان، آن ها را رعایت کنید عبارتند از:

  • کارهایی که باید انجام دهید

بسته به نوع مواد پر کردنی که دریافت می کنید، باید بلافاصله پس از عمل پر کردن، مراقب غذای خود و رفتارهایتان باشید. پرکننده های رزین کامپوزیت بعد از قرار گرفتن در حفره دادن، فوراً در زیر نور ماوراء بنفش سفت می شوند و این امکان را برای شما فراهم می کند که بلافاصله بعد از آن غذا بخورید و بنوشید. با این حال، باید مراقب باشید و تا زمانی که اثر  داروی بی ‌حس‌ کننده از بین نرود، به دلیل گاز گرفتن ناخودآگاه بافت‌ های نرم دهان، بهتر است یا غذای سفت نخورید و یا غذای آبکی و سبک مانند سوپ بخورید. در صورت احساس درد و تورم، باید از خوردن غذا تا رفع آن خودداری کنید.

پر کردن آمالگام نقره ای به زمان بیشتری برای سفت شدن نیاز دارد. بنابراین متخصصان ما در کلینیک رایا دنتال برای پرکردن حفره دندان توصیه می کنند که پس از دریافت پرکننده ها، 24 ساعت صبر کنید تا مواد غذایی سفت را بخورید. شما می توانید غذایی داشته باشید که به حداقل جویدن نیاز دارد و باید از مصرف غذاهای ترد و چسبناک دوری کنید.

ممکن است پس از عمل پر کردن دندان، ناراحتی خفیف تا متوسطی را تجربه کنید. درد در عرض 12 ساعت کاهش می ‌یابد و به شما این امکان را می ‌دهد که هر چه می‌ خواهید بخورید بدون اینکه حساسیت یا تحریک دندان را تجربه کنید. با این حال، اگر حساسیت و ناراحتی بیش از 24 ساعت طول بکشد، می ‌توانید مسکن ‌های بدون نسخه مصرف کنید یا یک وقت قرار ملاقات با دندانپزشک خود بگیرید تا پرکردگی را بررسی کرده و از عدم ایجاد عفونت اطمینان حاصل کنید.

اگر دندان درد مداوم دارید، در تماس با دندانپزشک خود تردید نکنید زیرا ممکن است پوسیدگی به پالپ دندان شما رسیده باشد. ممکن است برای از بین بردن عفونت نیاز به درمان ریشه داشته باشید.

بعد از پرکردن دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید. اطمینان حاصل کنید که از روش های درمانی مناسب برای از بین بردن تمام پلاک های روی سطح یا بین دندان های خود استفاده می کنید. تا زمانی که اطراف دندان آسیب دیده را به آرامی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، می توانید طبق معمول آن ناحیه را تمیز نگه دارید.

  • کارهایی که نباید انجام دهید

پس از پرکردن دندان، ممکن است بخواهید تا چند روز از مصرف نوشیدنی های سرد و گرم خودداری کنید. غذاهای چسبنده، ترد و جویدنی بهتر است برای حدود دو هفته اجتناب شود. از هر چیزی که نیاز به جویدن بیش از حد دارد، مانند گوشت یا مواد غذایی سفت، بهتر است خودداری شود. غذاهای بسیار اسیدی می توانند باعث عفونت شوند که شما را ملزم به خودداری از مصرف آنها می کند.

از نوشیدن و غذاهای سرد یا گرم خودداری کنید زیرا می تواند دندانتان را تحریک کند و موجب حساسیت دندان و یا دندان های مجاور شود.

مراقبت پس از پرکردن دندان

دستورالعمل های مراقبت پس از پرکردن دندان چیست؟

استفاده از مسکن های بدون نسخه بعد از پر کردن دندان

بعد از پر کردن دندان، می توانید از استامینوفن یا ایبوپروفن برای کمک به هرگونه ناراحتی فیزیکی که ممکن است بعد از پر کردن دندان احساس کنید استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرکردن رزین کامپوزیت، از جمله آنچه در طول عمل پر کردن دندان اتفاق می افتد، با ما در کلینیک رایا دنتال تماس بگیرید.

نتیجه گیری:

در کلینیک دندانپزشکی رایا دنتال ما برای کمک به آرامش شما، آرامبخش و بی حس کننده های قوی مانند اکسید نیتروژن ارائه می دهیم .اگر در تهران به پر کردن دندان نیاز دارید، کلینیک رایا دنتال، دستورالعمل های جامعی را در مورد مراقبت از آنها ارائه می دهد. توصیه می شود در صورت احساس درد شدید و حساسیت دندان های مجاور به کلینیک دندانپزشکی خود مراجعه کنید.