دندان پزشکی حرفه ای است که فرد بعد از چندین سال آموزش و تحصیل در رشته های مختلف در زمینه دندان پزشکی اکنون می تواند از طریق مطالعه، تشخیص، پیش آگاهی و سپس درمان بیماری به به ارتقاء یا بهبود و ترمیم سلامتی دندان می پردازد. برخی رشته های تخصصی دندان پزشکی مانند جراحی فک و دهان برای آموزش بیشتر از سه سال ( میانگین دوره اخذ مدرک تخصصی دندان پزشکی) زمان می برد.

دندان پزشک اطفال از روش ها، تجربه و مهارت کافی در زمینه مراقبت از دندان، لثه و دهان کودکان برخوردار هستند. کودکان در شش ماه اول زندگی اولین دندان هایشان پدیدار می شود و در سنین 6 یا 7 سالگی آن ها شروع به از دست دادن اولین سری از مجموعه دندان های خود می کنند.

که بعد از رخ دادن این موضوع دندان های ثانویه و دائمی جایگزین دندان های قبلی آن ها می شود. بدون مراقبت های صحیح دندان پزشکی، ممکن است کودکان با پوسیدگی و آسیب های دهان و دندان مواجه می شوند که در صورت عدم رسیدگی صحیح به آن می تواند موجب درد و عوارض جدی تری شود.

خدمات دندان پزشکی اطفال شامل چه مواردی می شود

عمده امور خدماتی که متخصصین دندان پزشک اطفال ارائه می دهند عبارت اند از:

  • معاینات بهداشت دهان و دندان نوزادان
  • درمان زودهنگام برای صاف کردن دندان های کودکان با ارتودنسی
  • ترمیم حفره های دندان
  • ترمیم دندان های شیری
  • ترمیم دندان های دائمی
  • عصب کشی دندان های شیری و دائمی
  • روکش برای دندان های شیری و دائمی
  • فلوراید تراپی
  • فیشور سیلانت
  • پر کردن دندان اطفال

در ادامه با ارائه توضیحاتی در رابطه با ارتودنسی، عصب کشی و ترمیم دندان های شیری کودکان از بهداشت دهان و دندان کودکانتان اطمینان حاصل کنید و در صورت خرابی یا مشکل جدی به دندان پزشک مراجعه کنید.

نکاتی که باید در مورد ارتودنسی دندان کودکان بدانید

دندان ها در بسیاری از افراد به صورت یک دست، کنار هم و مرتب رشد نمی کند، ممکن است دندان ها روی هم یا به صورت خیلی فشرده در کنار هم قرار گرفته باشند که به همین علت نامرتب و به هم ریخته می شود. در این صورت شما باید کودکتان را پیش یک ارتودنتیست ( دندان پزشکی که در نصب ارتودنسی دندان تخصص دارد) ببرید.

دندان پزشک با بررسی دهان، دندان و فک کودک از ابزارهای زیر را برای درست کردن دندان های او استفاده می کند:

  • بند
  • براکت
  • سیم کشی
  • بندهای لاستیکی
  • نگهدارنده

مناسب ترین سن برای ارتودنسی دندان

  1. بهترین دوره و زمان برای ارتودنسی کودکان در سن هفت سالگی می باشد، زیرا در این سن دندان های کودکان می خواهد شکلی مرتب و منظم به خود بگیرد و بهتر است. در سن هفت سالگی اولین دندان آسیاب بزرگ رشد خواهد کرد که نقش مهمی در جفت شدن دندان ها و جویدن غذا دارد.

همچنین مراجعه در زمان درست و صحیح برای ارتودنسی کودکان باعث می شود تا فضای فک و دندان برای رشد دندان های دائمی بیشتر شود و هر دندان در جای مناسب خود قرار بگیرد. متخصص دندان پزشک می تواند روابط بین فک، دندان و صورت را بررسی کند و در صورت نیاز به ارتودنسی، برای آن اقدام کند.

  1. یکی دیگر از دلایل استفاده از ارتودنسی به سایز دندان و فک برمی گردد، ممکن است فک کودکتان کوچک باشد اما دندان هایش بزرگ تر از حالت معمول باشد که برعکس این حالت نیز ممکن است رخ دهد.
  2. اگر در زمان مشخص برای ارتودنسی اقدام نکنید، استخوان فکین سفت و محکم خواهد شد و امکان جا به جایی دندان ها با دستگاه متحرکت ارتودنسی وجود نخواهد داشت یا خیلی انجام این کار دشوار خواهد شد که در این صورت بیمار نیاز به جراحی فک پیدا می کند.
  3. برای ارتودنسی دندان علاوه بر سن کودک، میزان و شدت ناهنجاری دهان، فک و دندان، نوع ناهنجاری، بهداشت دندان و دهان و نوع بریس های استفاده شده از اهمیت زیادی برخوردار است.

انواع ارتودنسی

برای ترمیم و بهبود وضعیت دندان ها و قرار گرفتن هرکدام از آن ها در جایگاه خود روش های زیادی در دندان پزشکی وجود دارد که مهم ترین و موثر ترین آن ها ارتودنسی دندان می باشد.

در واقع ارتودنسی به این شیوه عمل می کند که با وارد کردن فشار روی دندان ها و فک، آن را در مسیر درست رشدشان قرار می دهد. قبلنا ها با استفاده از سیم های فلزی براق دندان ها را ارتودنسی می کردند اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی با استفاده از نصب براکت ها روی دندان همان کار را انجام می دهند.

در برخی از موارد نیز براکت ها را پشت دندان ها نصب می کنند تا در دید کمتری باشد. جنس سیم کشی هایی که در دندان ها صورت می گیرد اغلب موارد: استیل ضد زنگ، پلاستیک، سرامیک و مواد ترکیبی می باشد.

اگر سیم ها از مواد نیکل و تیتانیوم ساخته شده باشد از نظر دوام نسبت به استیل ها مقاوم تر می باشند. به طور معمول دندان پزشکان در حوزه ارتودنسی تعلیم و آموزش کافی دیده اند اما در صورت تخصصی بودن کار ارتودنسی بهتر است به یک متخصص ارتودنتیست مراجعه کنید.

عصب کشی یا پالپوتومی کودکان

دندان های شیری هم مانند سایر دندان ها ممکن است دچار عفونت شود، در صورت رخ دادن عفونت جزئی در قسمت تاجی عصبی، دندان پزشک می تواند با حذف عصب بخش تاجی مشکل آن را بر طرف کند یا هنگامی که پوسیدگی دندان شیری به قدری عمیق شود که به عصب برسد، دندان پزشک باید اقدام به عصب کشی دندان کودک کند.

به خارج کردن حفره پالپ ملتهب و تاج از دندان کودک عصب کشی یا پالپوتومی گفته می شود. این التهاب در بخض عصب دندان می تواند دلایلی مانند پوسیدگی، خرابی و آسیب دیدن دندان اتفاق بیفتد.

همچنین به دلیل این که دندان های کودکان نسبت به بزرگسالان از استحکام کمتری برخوردار است عصب آن ها به بیرون دهان نزدیک تر است و درد را بیشتر حس می کنند پس حتما برای عصب کشی دندان آن ها به یک متخصص دندان پزشکی خوب و مطمئن مراجعه کنید.

نحوه خارج کردن پالپ و تاج دندان

دندان پزشک پس از خارج کردن کردن حفره پالپ ملتب و تاج دندان کودک، ماده دارویی مخصوصی را برای پر کردن فضای خالی شده در دندان او قرار می دهد تا ریشه دندان که هنوز دچار آسیب نشده را در مقابل رشد باکتری و پخش شدن عفونت در امان نگه دارد و همچنین به آرام کردن عصب دندان نیز کمک می کند.

سپس تاجی از جنس استیل ضد لک و به رنگ دندان را روی دندان می گذارد که هم به استحکام دندان کمک می کند و از ورود باکتری ها و یا گیر کردن غذا به داخل آن جلوگیری می کند.

ترمیم دندان های شیری کودکان

هدف از ترمیم دندان این است که با بازگرداندن عملکرد و شکل ظاهری دندان آسیب دیده توسط مواد ترمیم کننده، کودک بتواند بدون احساس درد و ناراحتی غذا بخورد و صحبت کند. به طور معمول برای ترمیم دندان های شیری کودکان از روکش تاج دندان و کامپوزیت استفاده می کنند.

انتخاب این که کدام یکی از این موارد برای دندان کودک بهتر است بستکی به میزان پوسیدگی و یا آسیب های خارجی که به دندان وارد شده است، دارد. درواقع اگرقسمت های سالم دندان بیشتر باشد پر کردن دندان کفایت می کند اما در صورتی زیاد بودن میزان خرابی دندان باید از روکش تاج برای دندان کودک استفاده کرد.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید و مقاله دندان پزشکی بدون درد با ساتفاده از لیزر را مطالعه کردید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045