فیلینگ دندان یا پر کردن دندان چیست؟

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات رایج در بین مردم است، به ویژه این مشکل با افزایش مصرف شیرینی و کیک و آبناب بیشتر می شود. حفره های کوچکی که در دندان به وجود می آیند به تدریج بزرگ تر می شوند و اگر بلافاصله پس از آسیب دیدگی درمان نشود، خطرات جدی تری را به همراه خواهد داشت. هنگام عمل فیلینگ دندان، دندانپزشک با برداشتن قسمت آسیب دیده و جایگزینی آن با یک پر کننده مصنوعی به نام کامپوزیت، دندان را ترمیم می کند. باید توجه داشت که در مورد شکستگی یا ترک خوردگی دندان ها نیز ونیر کامپوزیت راه حل ایده آلی است.

پر کردن حفره دندان با هدف ترمیم دندان های آسیب دیده که در نتیجه پوسیدگی و فرسایش تدریجی دندان به دلیل سطح پایین بهداشت دهان ایجاد شده است، انجام می شود و همچنین ممکن است دندان پزشک از طریق فیلینگ دندان، ترمیم دندان های ترک خورده را که در اصطلاح ترمیم دندان نام دارد، انجام دهد.

فیلینگ دندان چیست؟

پر کردن دندان چیست؟

علائم نیاز به پر کردن دندان

علائم زیادی وجود دارد که نشان دهنده پوسیدگی دندان و نیاز دندان به پر شدن است، مانند موارد زیر:

  • دندان درد
  • حساسیت بیش از حد به گرما یا سرما.
  • تورم در لثه یا گردن.

خطرات انجام عمل فیلینگ دندان

روش پر کردن دندان با برخی عوارض همراه است، که برخی از آن ها عبارت اند از:

  1. آلودگی دندان
  2. خون ریزی؛
  3. افت فشار خون.
  4. آسیب به اعصاب دندان
  5. حساسیت به سرما و گرما در حفره دهان.

ممکن است بعد از پر کردن یکی از دندان های خود هنگام خوردن غذاهای شیرین ، نوشیدنی های سرد یا گرم، به دلیل حساسیت دندان احساس درد کنید، بنابراین در صورت تداوم این علائم باید با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است با گذشت زمان مواد پرکننده بشکنند یا ترک بخورند و باعث شوند مواد غذایی بین دندان ها و مواد پرکننده قرار بگیرد، بنابراین برای جلوگیری از آسیب بیشتر، به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اقدامات لازم قبل از عمل پر کردن دندان

دندانپزشک معمولاً از بیمار می خواهد که قبل از عمل، از دندان های خود از طریق اشعه ایکس با دستگاه های مخصوص عکس بگیرد تا مشکلات دندان به طور دقیق تشخیص داده شود.

برای افرادی که دارای دریچه های قلب مصنوعی هستند و پیوند قلب انجام داده اند، قبل از عمل مقداری آنتی بیوتیک برای جلوگیری از هرگونه عارضه تجویز می شود.

اقدامات فیلینگ دندان در حین عمل

پرکردن دندان در کلینیک دندانپزشکی تحت شرایط بی حسی کامل انجام می شود و فرآیند پرکردن دندان ممکن است بیش از یک جلسه طول بکشد که هر جلسه از 20 تا 30 دقیقه به طول می انجامد، در صورت وجود تعداد بیشتر دندان که نیاز به درمان دارند، باید به کلینیک مراجعه کنید که طبق بی حسی موضعی از طریق مراحل زیر انجام می شود:

دندانپزشک برای از بین بردن پوسیدگی که در دندان جمع شده است با استفاده از ابزارهای مخصوص، بافت پوسیده و آسیب دیده دندان را از دندان خارج می کنند.

پر کردن حفره حاصله با یک ماده مخصوص که معمولاً از کامپوزیت استفاده می شود، پس از تمیز کردن لایه های پوسیده دندان، در محل موردنظر قرار می گیرد و با اشعه مخصوص در جای خود تثبیت می شود. لایه های پرکننده کامپوزیتی به صورت مرحله ای روی دندان قرار می گیرد تا به بهترین شکل، فیلینگ دندان انجام شود. پزشک پس از اتمام پرکردن، سطح دندان را صیقل می دهد و و مواد اضافی را کوتاه می کند تا یک سطح شوند.

مراحل فیلینگ دندان

مزایای استفاده از کامپوزیت دندان

اقدامات لازم بعد از پر کردن دندان

بیمار باید تا دو ساعت بعد از عمل از خوردن و آشامیدن خودداری کند. بعد از اولین روز درمان دندان، ممکن است بیمار از درد در ناحیه تازه پر شده دندان رنج ببرد. بنابراین، در صورت نیاز می توانید از مسکن استفاده کنید.

بیمار باید مراقب بهداشت دهان و دندان خود باشد تا از عوارض بعد از عمل جلوگیری شود. بهتر است با استفاده از برس و تمیز کردن ریشه دندان از طریق نخ دندان و خمیر دندان های تمیز کننده، از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید.

گاهی اوقات پزشک ممکن است مصرف آنتی بیوتیک را پس از درمان دندان، هنگامی که التهاب یا عفونت در ناحیه به وجود می آید، توصیه کند و در صورت بروز برخی علائمی مانند: درجه حرارت بالا، درد شدید دندان، خونریزی یا ترشحات دهان باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علائمی که نشان می دهد کامپوزیت دندان نیاز به تعویض دارد

وقتی برای مدت طولانی در دندان پر شده خود احساس درد می کنید، این بدان معناست که باید برای رفع مشکل به دندانپزشک مراجعه کنید یا پر کننده کامپوزیتی را تعویض کنید. علائمی وجود دارد که به شما می گوید ممکن است نیاز به تعویض پر کننده دندان خود داشته باشید:

  • وجود ترک یا شکستگی دندانتان: اگر در دندان خود ترک دیدید، این بدان معناست که برای مواد کامپوزیتی دندان شما دیگر امکان تعویض وجود ندارد.
  • دندان درد: هنگامی که درد شدیدی را در ناحیه دندان پر شده خود احساس کردید، ممکن است نشانه حفره جدیدی در داخل دندان باشد.
  • فضاهای خالی در مواد کامپوزیتی دندان: هنگامی که غذا می خورید ممکن است احساس کنید بقایای مواد غذایی به مواد پر کننده نفوذ کرده است و این ممکن است در طولانی مدت باعث افزایش فضاهای خالی بیشتر در کامپوزیت دندان شود.

فیلینگ موقت دندان چیست؟

فیلینگ موقت دندان، پر کننده هایی است که دندانپزشک برای مدت کوتاهی معممولا در حدود یک ماه نصب می کند. در موارد اضطراری، قبل از نصب پر کننده هایی که برای نصب نیاز به بیش از یک جلسه درمان دارند، مانند کامپوزیت هایی از جنس طلا؛ استفاده می شود و همچنین در درمان عصب قبل از قرار دادن مواد کامپوزیت دائمی از فیلینگ موقت استفاده می کنند.

دندان های خود را با خمیر دندان فلوراید دوبار در روز مسواک کنید. برای از بین بردن بقایای غذا که بین دندان ها گیر کرده است، از نخ دندان استفاده کنید. در صورت خرد شدن کامپوزیت دندان یا شکستگی یا درد دندان، به پزشک مراجعه کنید.

فیلینگ موقت دندان چیست؟

انواع فیلینگ دندان

سخن آخر

فیلینگ دندان همان پرکردن دندان است که هنگامی که دندان فرد دچار پوسیدگی می شود، فیلینگ دندان توسط دندانپزشک انجام می شود. در این مقاله به توضیح کامل مزایا و معایب کامپوزیت دندان بعد از عمل پرداخته ایم.