در مقاله دندان پزشکی بیماران  مبتلا به صرع توضیحاتی را در خصوص ملاحظات دندان پزشکی این افراد آوردیم حال در این مقاله قصد داریم درباره مشکلاتی که صرع در دهان و دندان ایجاد می کند بنویسیم:

این عوارض بطور کلی به دو دسته تقسیم میشود :

1) عوارض ناشی از بروز حمله

۲) عوارض ناشی از دارو درمانی

۱) عوارض ناشی از بروز حمله

این عوارض عبارتند از پارگی ها و صدمات و جراحات وارده به بافت نرم (مخاطات، لب وزبان)، شکستگی های استخوان فکین (در مواردیکه حملات شدید است ) و شکستگی های دندان. نکته ای که ذکر آن مهم است این است که این جراحات و شکستگی ها می تواند در تشخیص وجود فعالیتهای تشنجی به فرد عمل کننده کمک کند.

در بررسی ای که توسط ربرج وهمکارانش روی ۱۰۰ بیمار مبتلا به حملات تشنجی صورت گرفته است گویای این واقعیت است که در این افراد علل بروز حملات متفاوت است. ازکل افراد تحت بررسی ۴۴ نفر (۴۴%) دچار ضایعات دهانی شده اند که جمعا52 جراحت دهانی به ایشان وارد شده است و از این میزان ۴۸ مورد مربوط به ناحیه زبان بوده و بقیه مربوط به یک مورد لب بالا، در مورد لب پائین و یک مورد گونه. در افرادی که دچار حملات صرع پایدار میشوند جراحات زبانی شدیدتر است که در ۵% موارد نیاز به درمانهای جراحی بوده است. بیشترین ناحیه میانی – کناری است ، خصوصا در زبان که دچار جراحات می شود ناحیه سمت چپ زبان بیشتر آسیب می بیند.

نحوه جلوگیری از بروز این عوارض ونحوه مقابله با آنها در مقاله دندان پزشکی بیماران صرع مطرح شد و در هر صورت وجود کوفتگی و اسکارهای نواحی صورت از علایمی است که باید دندانپزشک را به وجود صرع مشکوک کند . مصر وعین مستعد بروکسیسم در شب هستند.

اخیرا در بررسی هایی که توسط محققان  بر روی ۲۷ بیما ر مصروع انجام شده ، تغییراتی متفاوتی در بزاق مشاهده شده است . برای مثال اثبات گردیده که میزان کربوهیدراتهای موجود در ایزوآنزیم آمیلاز کاهش یافته و از فعالیت آن کاسته میشود ، همچنین میزان هیدرولیز پروتئین های بزاق افزایش یافته و در صورت تجویز داروهای ضدصرع میزان این هیدرولیز بیشتر می شود .

۲) عوارض دهانی ناشی از دارودرمانی :

مهمترین عارضه دهانی در بیماران مصروع بروز هیپرپلازی لثه با افزایش حجم غیر آماسی لثه ناشی از مصرف فنی توئین است .  بیماری هیپرپلازی یک نوع بیماری التهاب لثه می باشد. البته مواردی هم از تغییرات لثه در افرادی که داروی پریمیدن دریافت میکرده اند گزارش شده است ، نکته ای که ذکر آن لازم بنظر میرسد این است که برخی داروهای دیگر نظیر Cyclospoirne و Mifidipine می تواند باعث افزایش حجم لثه شوند لذا باید بین هیپرپلازی ناشی از این داروها و فنی توئین تشخیص افتراقی داده شود .

هیپرپلازی

Cyclosporine : داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی است و معمولا” در افرادی استفاده میشود که پیوند اعضاء داشته اند.

Mifidipine دارویی که در بیماران قلبی استفاده میشود .

تعیین میزان بروز این عارضه در بیماران صرعی بدلیل معیارهای مختلف در مطالعات مشکل است میزان وقوعی که گزارش شده است بین 0 تا 100 درصد است ولی آمار دقیق تر میزان آنرا ۳ تا ۸۴ درصد بیان داشته است بنظر میرسد که تمایل به پیشرفت هیپرپلازی در جوانان بیشتر است ، همچنین تحقیقاتی دیگر نشان می دهد که امکان وقوع هیپرپلازی بین سنین ۱۱تا ۱۵ سال بیشتر از سنین دیگراست

عقیده، عده زیادی از محققین بروز هیپرپلازی و شدت آن، ضرورتا به دوز مصرفی دارو در بزاق یا سرم بستگی ندارد ولیکن عده ای هم طی گزارشات خود میزان داروی مصرفی را در ارتباط مشخص با میزان هیپرپلازی دانسته اند.

علت هیپرپلازی لثه براثرفنی توئین:

علت افزایش حجم لثه براثر فنی تونین موضوع بحثهای زیادی بین محققین شده است مثلا” کنبل اعتقاد دارد که چون این بیماران با کمبود ویتامین مواجه هستند احتمالا” به این دلیل است که دچار افزایش حجم لثه می شوند. این موضوع توسط عده ای دیگر از محققین تایید شده است .  عده ای  دیگر اعتقاد دارند که چون در این بیماران با کاهش میزان اسید فولیک مواجه هستیم در نتیجه لثه مستعد آسیب پذیری نسبت به محرکهای موضعی می شود. اغلب محققین رابطه مستقیمی را بین افزایش حجم لثه دراین بیماران و وضعیت بهداشت دهانی بیان کرده اند و دلیلشان براین مدعی عدم بروز هیپرپلازی لثه در افراد فاقد دندان مصرف کننده فنی تونین است . در هر صورت تابحال نظریه ای که همه محققین برآن صحه گذاشته و آن را تائید کنند، ارائه نشده است .

علایم کلینیکی هیپرپلازی لثه :

ضایعات اولیه بدون درد آغاز شده و معمولا” ۲ تا ۳ هفته بعداز شروع درمان با فنی توئین شروع به ظهور میک ند و در ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده به حداکثر خودش می رسد ، ضایعات با افزایش حباب مانند ما رجین های لثه ای ناحیه، لینگوال وفاسیال بین دندانی همراه است . حجم لثه میتواند آنقدر زیاد باشد که حجم قابل ملاحظه ای از تاج را پوشانده و با اکلوژن تداخل کند. تا زمانیکه آماس به آن اضافه نشده ضایعه نمایی توت مانند، صورتی رنگ ،محکم با حالت ارتجاعی و سطحی لوبوله بدون شمایل به خونریزی را می نمایاند. افزایش حجم لثه ، مزمن و آهسته است و چون کنترل پلاک در هیپرپلازی مشکل است معمولا اضافه شدن آماس ثانویه را خواهیم داشت.

 

 

روش هایی درمانی هیپرپلازی لثه ناشی ازفنی توئین :

بطور کلی در طی زمانی که بیمار ناچار است از این دارو استفاده کند رعایت بهداشت دهانی صحیح و کامل باید جزء برنامه روزانه فرد باشد تا ازدیاد حجم لثه به حداقل برسد نکاتی که در ارتباط با بهداشت دهان و دندان این افراد باید در نظر گرفت بشرح زیر است :

الف ) استفاده از مسواکه ای زبر و خشن

ب ) بکاربردن وسایلی که به لثه فشار وارد میکند .

ولی آنچه که موردتایید همه و غیرقابل انکار است این است که باید عوامل موضعی تحریک کننده لثه ازبین برود و کارهای پیشگیری نظیر مسواک زدن ، دنتال فلاس و … به نحو احسن انجام شود.

مطالبی که در بالا ارائه شد بیشتر در رابطه با پیشگیری و کاهش روند افزایش حجم لثه است ولی در رابطه با درمان هیپرپلازی ، دو راه کلی وجود دارد.

1) قطع با تعویض دارو

۲) جراحی

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. ضمنا اگر سوالی در ارتباط با موضوعات مطرح شده و یا هر موضوعی در این زمینه دارید، بدون خجالت از ما بپرسید. کارشناسان ما همیشه و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و خدمت شما هستند. کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی رایا

02188203045