عوارض مواد بی حس کننده دندان در دوران بارداری

بارداری تغییرات آناتومیکی و فیزیولوژیکی قابل توجهی را در مادر ایجاد می کند و بسیاری از زنان باردار به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در دوران با بارداری به درمان لثه و دندان در کلینیک های دندانپزشکی نیاز پیدا می کنند. با این حال، اکثر زنان باردار تمایلی به ارائه خدمات دندانپزشکی و درمان در دوران بارداری ندارند زیرا برخی از بانوان در مورد عوارض بی حسی دندان در دوران بارداری خبرهای گوناگونی را شنیده اند و عقیده دارند داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک برای مادر به جنین منتقل می شود.

بسته به نوع داروها و هفته های متفاوت دوران بارداری، تأثیر داروها بر مادر و همچنین بر جنین ممکن است متفاوت باشد. بی حسی موضعی بیشترین کاربرد را در درمان دندان در مطب های دندانپزشکی دارد و بنابراین، کسب اطلاعات در مورد اثرات بالقوه بی حسی دندان در دوران بارداری بسیار مهم است. در این مقاله، ما به بررسی تأثیرات بی حسی موضعی دندان در مادران باردار و جنین می پردازیم.

درمان دندان زنان باردار

درمان دندان زنان باردار بدون بی حسی

ارائه خدمات درمانی دندان به زنان باردار

بارداری یک تجربه خاص در طول عمر یک زن است. سلامت مادر ارتباط مستقیمی با سلامت جنین دارد، بنابراین حفظ سلامت مادران باردار بسیار مهم است. مراقبت های بهداشتی دهان و دندان به ویژه برای زنان بارداری که به زودی مادر می شوند هم برای سلامتی خود و هم برای جنین اهمیت بسیار زیادی دارد.

با این حال، بسیاری از دندانپزشکان و زنان باردار اهمیت مراقبت های ویژه و رعایت بهداشت دهان و دندان را نادیده می گیرند و بعد از مصرف شیرینیجات و میوه های اسیدی از مسواک و دیگر راه های تمیز کننده دندان استفاده نمی کنند. بسیاری از دندانپزشکان به دلیل عدم اطمینان در مورد اثرات و عوارض بی حسی دندان در دوران بارداری وجنین، از انجام ارائه خدمات دندانپزشکی بر روی دندان های زنان باردار امتناع می کنند.

خیلی از زنان باردار نیز به دلیل سنگینی و اضافه وزن و همچنین نگرانی از جهت مواد بی حس کننده در دوران بارداری به سلامت دندان های خود توجهی نمی کنند اما ورود میکروب ها و باکتری ها به محیط دهان و دندان بعد از مصرف غذا در دوران بارداری می تواند موجب بروز پوسیدگی دندان شود و همچنین، تغییرات هورمونی باعث افزایش بیماری های پریودنتال در زنان باردار می شود.

به همین جهت لازم است که بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری به درستی مدیریت و کنترل شود و در صورت لزوم به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید.

تاثیر بی حسی دندان در زنان باردار

بی حسی موضعی دندان در اکثر کلینیک های دندانپزشکی انجام می شود و از لحاظ علمی، داروهای تجویز شده برای مادر می تواند از طریق جفت به جنین منتقل شود و روی جنین تأثیر بگذارد. بنابراین، هنگام انجام عمل دندانپزشکی بر روی دندان یک زن باردار، اثرات هر دارویی که برای زنان باردار تجویز می شود باید هم برای مادر و هم برای جنین در نظر گرفته شود.

التهاب لثه در دوران بارداری

دهان و دندان های شما می تواند تحت تأثیر تغییرات هورمونی قرار گیرد که تغییرات ظاهری آن را در دوران بارداری تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال، برخی از زنان به بیماری التهاب لثه مبتلا می شوند؛ التهاب لثه که باعث تورم و حساسیت می شود. ممکن است هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان لثه های شما کمی خونریزی کنند.

در صورت عدم درمان، التهاب لثه می تواند منجر به شکل های جدی تری از بیماری های لثه شود. دندانپزشک شما ممکن است برای جلوگیری از این امر تمیز کردن مکرر لثه را توصیه کند.

ارائه خدمات دندانپزشکی به زنان باردار

تاثیر مواد بی حس کنند در دوران بارداری

افزایش خطر پوسیدگی دندان

زنان باردار ممکن است به دلایل مختلف مستعد ابتلا به پوسیدگی دندان باشند. اگر بیشتر از حد معمول در رژیم غذایی خود، کربوهیدرات مصرف می کنید، می تواند یکی از دلایل ایجاد پوسیدگی باشد. تهوع صبحگاهی می تواند میزان اسید داخل دهان شما را افزایش دهد که می تواند پوشش خارجی دندان (مینای دندان) را از بین ببرد.

مسواک زدن به تعداد دو دفعه در روز و استفاده از نخ دندان یکبار در روز نیز به زنان باردار بسیار توصیه می شود زیرا در این دوران دندان ها به دلایل مختلفی از جمله حالت تهوع صبحگاهی، رفلکس شدید، لثه های حساس تر و …. آسیب پذیر تر هستند که حفظ روال عادی بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است.

تاثیر اشعه ایکس برای دندان در دوران بارداری

علاوه برا نگرانی زنان باردار از جهت عوارض بی حسی دندان در دوران بارداری، برای انجام برخی مسائل دندانپزشکی مانند رادیوگرافی و عکس برداری نیز تردید دارند ولی لازم به ذکر است که استفاده از اشعه ایکس در دوران بارداری برای زنان باردار و جنین بی خطر است. اگرچه تشعشعات ناشی از اشعه ایکس دندان بسیار کم است، دندانپزشک یا متخصص، شما را با یک پیش بند محافظ سربی پوشش می دهد که قرار گرفتن اشعه در معرض شکم را به حداقل می رساند.

کلینیک دندانپزشکی نیز موظف است گردن شما را با استفاده از یک پوشش مانند یقه سربی پوشاند تا از تیروئید شما در برابر اشعه محافظت شود.

داروی بی حس کننده لیدوکائین

در برخی موارد استفاده از بی حس کننده های دندانی و موضعی در دوران بارداری برای مادر و جنین ایمن است به عنوان مثال لیدوکائین، رایج ترین نوع بی حسی دندان است که در دسته داروهای ایمنی در دوران بارداری قرار دارد اما انواع دیگر مواد بی حس کننده و بیهوشی می تواند از جفت به جنین برسد، بنابراین برخی خطرات از طریق انتقال دارو به جنین وجود دارد. پس حتما قبل از انجام عمل دندانپزشکی با متخصص صحبت کنید و بهترین و ایمن ترین راهکار را برای درمان دندان های خود انجام دهید.

دوره بارداری بسیار بحرانی است زیرا در آن زمان تمام اندام های جنین رشد می کنند و همچنین باید به دلیل تفاوت دوز مورد استفاده از داروها در دوران بارداری یا در صورت نیاز به بیهوشی برای درمان دندان، در مورد بارداری خود حتما به پزشک اطلاع دهید.

زیرا در برخی مواقع به دلیل بارداری و تاثیر مواد بی حس کننده دندان بر برخی از اعضای بدن مادر مانند: کلیه ها، کبد و قلب و ….دندان پزشک از کمترین دوز ممکن برای بیهوشی یا بی حس کننده استفاده می کند.

بی خطرترین داروی بی حس کننده دندان

درمان دندان زنان باردار با داروی بی حس کننده

سخن آخر عوارض بی حسی دندان در دوران بارداری

خیلی از مادرهای باردار نگران عوارض بی حسی دندان در دوران بارداری هستند زیرا بسیار موضوع حساسی است و در صورت اشتباه دندانپزشک در استفاده از دوز بالای مواد بی حسی یا بیهوشی، می توانید علاوه بر مادر به جنین نیز آسیب بزند.