علت فوبیای کودکان از دندانپزشکی چیست؟

برخی از کودکان فقط به این دلیل از دندانپزشکی می ترسند چون یک خاطره تلخ از مراجعه به دندانپزشکی داشته اند. آنها ممکن است این اضطراب را از یکی از اعضای خانواده گرفته باشند. حقیقت این است که اگر کودک شما اکنون با استرس خود کنار نیاید، زمانی که مجبور است به عنوان یک بزرگسال به قرار ملاقات های دندانپزشکی خود ادامه دهد، می تواند مشکل ساز شود. به همین دلیل در این مقاله به بررسی علت فوبیای کودکان از دندانپزشکی و نکاتی برای مقابله با اضطراب فرزندتان، می پردازیم تا بتوانید ویزیت موفقی با کودکانتان داشته باشید.

درمان ترس کودکان

ترس کودکان از دندانپزشکی

فوبیای دندانپزشکی چیست؟

اضطراب دندانی ترس یا استرس ناشی از مراجعه به دندانپزشک است. اضطراب دندانی می تواند مختص روش ها یا ابزارهای خاصی مانند مته یا سوزن باشد. با این حال، برخی از کودکان ممکن است حتی در مورد فکر کردن به دندانپزشک دچار اضطراب شوند.

متأسفانه، اضطراب دندان‌پزشکی در دوران کودکی می‌تواند منجر به اجتناب از تمیز کردن و معاینه در بزرگسالی شود و منجر به مشکلات مربوط به مراقبت از دهان شود که بعداً به درمان گسترده نیاز دارد. اجتناب اغلب استرس را ترکیب می کند. اکنون، آنها باید با جنبه‌هایی از مراجعه به دندانپزشک که بیشترین ترس را ایجاد می‌کند، مانند بی‌حسی موضعی یا کشیدن دندان، با ادامه چرخه کنار بیایند.

به همین دلیل است که مقابله با اضطراب دندان در کودکی به آنها در آینده کمک خواهد کرد. والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودکان در بزرگسالی از رفتن به دندانپزشکی با کمک به کودکان خود در ایجاد مکانیسم های مقابله یا خلاص شدن از شر اضطراب دندانی اجتناب نکنند.

چرا برخی از کودکان از دندانپزشک می ترسند؟

کودکان ممکن است به دلایل زیادی از دندانپزشک بترسند. اضطراب برخی از کودکان سر زشت خود را در مورد تجربیات بسیاری از جمله دندانپزشک نشان می دهد. اغلب، والدین، والدین یا خواهر و برادر از دندانپزشک می ترسند و کودک از آنها یاد می گیرد.

عوامل دیگری که ممکن است منجر به اضطراب دندان شوند عبارتند از:

  • خاطره یک تجربه دردناک قبلی
  • دید یا احساس وسایل دندانپزشکی فولادی بر روی دندان های آنها
  • بو یا نمای محیط دندانپزشکی
  • پرهیز از قرار ملاقات های پیشگیرانه
  • نگرانی در مورد هزینه های قرار ملاقات دندانپزشکی
  • آمادگی ناکافی برای اولین ویزیت دندانپزشکی
علت اضطراب کودکان

اضطراب کودکان از دندانپزشکی

چگونه به کودک خود در مقابله با اضطراب دندان کمک کنیم؟

قبل از ملاقات با فرزندتان در مورد روش دندانپزشکی او صحبت کنید. شما باید در مورد آن صحبت کنید، حتی اگر یک چکاپ ساده باشد، سپس صادقانه به سوالات فرزندتان پاسخ دهید. فرآیند را با عبارات قابل فهم و زبانی دلپذیر توصیف کنید. می توانید تصاویر مطب دندانپزشکی را به صورت آنلاین جستجو کنید، به صندلی دندانپزشکی، چراغ سقفی و برخی از تجهیزات مرتبط با کودکان، اشاره کنید و ترس آن ها را کاهش دهید.

همچنین می‌توانید با فرزندتان در مورد پاداشی که بعد از قرار ملاقات دریافت می‌کند، مانند یک اسباب‌بازی یا بازی صحبت کنید، تا او منتظر پاداش و جایزه ای باشد. راه های دیگر برای از بین بردن اضطراب دندان در کودکان عبارتند از:

  1. هرگز از درمان دندان به عنوان تهدیدی برای تشویق بهداشت دهان استفاده نکنید.
  2. یک اسباب بازی همراه فرزندتان برای قرار ملاقات دندانپزشکی بیاورید.
  3. یافتن داستان یا بازی در مورد مراجعه به دندانپزشک می تواند به کاهش ترس کودک کمک کند.
  4. یافتن دندانپزشک متخصصی که برای برخورد با بیماران مضطرب آموزش دیده باشد.
  5. والدین مبتلا به اضطراب دندان می توانند نکات بیشتری را با استفاده از مطالعه مقالات رایا بیاموزند.
  • از تقویت کننده های مثبت برای مراقبت از دهان استفاده کنید

اگرچه ممکن است (در حال حاضر) آسان و مؤثر باشد، اما هشدار دادن به فرزندتان مبنی بر اینکه اگر دندان‌های خود را مسواک نکند، یک عمل بزرگ دندانپزشکی انجام خواهد داد، ترس او را از دندان‌پزشک افزایش می‌دهد. و ممکن است در بزرگسالی از دندانپزشک اجتناب کنند. از تقویت کننده های مثبت برای بهداشت مناسب دهان استفاده کنید. می‌توانید از مسواک‌هایی استفاده کنید که آهنگ‌های سرگرم‌کننده را به‌عنوان زمان‌سنج پخش می‌کنند یا پاداش‌های مداوم مراقبت از دهان را در خانه به شما می‌دهند.

  • یک اسباب بازی یا وسیله آرامش بخش را به وقت دندانپزشک ببرید

یک حیوان عروسکی مورد علاقه یا یک اسباب بازی کوچک دیگر می تواند در مواقع استرس و ترس آرامش بخش باشد. می توانید قبل از قرار ملاقات با مطب دندانپزشک تماس بگیرید تا در مورد اضطراب فرزندتان صحبت کنید و بپرسید که آیا می توانید کالا را بیاورید یا خیر. گاهی اوقات دندانپزشکان مجموعه‌ای از اسباب‌بازی‌ها یا حیوانات عروسکی برای بچه‌ها در دست دارند که مانع دندانپزشک یا بهداشت‌کار دندان نمی‌شود.

داستان ها را بخوانید یا بازی های مربوط به ملاقات با دندانپزشک را انجام دهید
یک راه عالی برای رهایی از استرس یا اضطراب این است که با کودک خود در خانه خود ملاقات کنید. ابزارهای دندانپزشکی اسباب بازی زیادی برای کمک وجود دارد. همچنین می‌توانید کتاب‌های داستانی درباره ملاقات با دندانپزشک را بخوانید که برای کمک به کاهش اضطراب طراحی شده‌اند.

  • یک متخصص دندانپزشک اطفال حرفه ای پیدا کنید

دندانپزشکان اطفال دو سال آموزش اضافی برای درمان تمام مشکلاتی که ممکن است با مراقبت از دهان کودک شما ایجاد شود، دارند. آموزش اضافی آنها می تواند به شما به والدین اطمینان دهد. همچنین، تجربه راحت تری برای کودک شما خواهد بود. دندانپزشکان اطفال مطب خود را از اتاق انتظار تا اتاق معاینه طراحی می کنند تا درمان کودکان را راحت تر کنند.

در نهایت، آموزش و تقویت عادات مناسب مراقبت از دهان، از جمله انجام جلسات روتین دندانپزشکی زود هنگام، کمک خواهد کرد. کودک شما باید درک کند که دندانپزشک و بهداشت دندان می خواهند به حفظ سلامت دندان های او کمک کنند و هیچ ترسی وجود ندارد.

درمان استرس کودکان

درمان استرس کودکان از دندانپزشکی

سخن آخر

این اطلاعات فقط برای اهداف آموزشی و توصیه برای پیدا کردن یک کلینیک دندانپزشکی تخصصی اطفال است و به همین دلیل این محتوا قرار نیست جایگزینی برای مشاوره، تشخیص یا درمان حرفه ای پزشکی باشد. همیشه از دندانپزشک، پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی واجد شرایط مشاوره بگیرید. برای گرفتن وقت و ویزیت توسط متخصصین اطفال ما، با ما در کلینیک شبانه روزی رایا تماس بگیرید.