دلایل تورم و التهاب لثه

آیا هر روز هنگام مسواک زدن در اطراف دندان های خود، خون می بینید و لثه هایتان قرمز و متورم می شود؟ آیا این موضوع باعث اضطراب شما می شود؟ شما می توانید با آگاهی از علت خونریزی لثه ها در هنگام مسواک زدن و نحوه پیشگیری و غلبه بر آنها، این مشکل را به راحتی رفع و درمان کنید.

لازم به ذکر است که خونریزی لثه اغلب بیماری شایع است، زیرا دلایل زیادی برای خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن بین افراد وجود دارد. خونریزی لثه یکی از مواردی است که باید به آن توجه کنید و از آن غافل نشوید، زیرا باعث ایجاد عوارض جدی می شود.

خونریزی لثه یکی از مهمترین علائم التهاب لثه است و علت خونریزی مداوم لثه ممکن است به دلیل تجمع پلاک بر روی دندان ها باشد، زیرا نشان دهنده بیماری های جدی است که باید در سریع تر زمان درمان شوند.

یکی از دلایل و علت خونریزی لثه می تواند مسواک زدن بیش از حد، یا بعد از فاصله زمانی طولانی مدت بین هربار مسواک زدن باشد، یکی دیگر از علل خونریزی لثه، نصب پروتزهای نامناسب و به صورت ناصحیح و نادرست می باشد.

خونریزی لثه و دندان

دلایل تورم و خونریزی لثه

علت خونریزی لثه

خونریزی لثه یکی از علائم التهاب لثه در بین مردم است که با علائمی مانند سوزش و قرمزی لثه مشاهده می شود. خونریزی لثه ها از سرخی جزئی لثه تا درد شدید که معمولاً به دندان ها هم کشیده می شود، متغیر است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است دچار خونریزی لثه شوید که می توان آنها را به شرح زیر خلاصه کرد:

1. بقایای غذا بین دندان ها جمع می شود

بقایای غذا در نتیجه عدم تمیز کردن صحیح دندانها بین دندانها جمع می شوند که تحت عنوان لایه ای از تجمع بقایای غذا به نام پلاک ایجاد می شود و به همین علت التهاب لثه رخ می دهد زیرا این ماده چسبنده شفاف یا همان پلاک روی دندان ها و لثه ها ایجاد می شود و روند خلاص شدن از آن فقط از طریق تمیز کردن مداوم دندان ها است.

پلاک محیط مناسبی را برای تکثیر باکتری هایی است که روی این مواد غذایی تجمع می یایند، تشکیل می دهد که تولید مواد اسیدی روی لثه می کنند که مشکلات زیادی را ایجاد می کند که مهمترین آنها التهاب و خونریزی لثه است.

در صورت تجمع باکتری ها برای طولانی مدت، پلاک به یک ماده زرد جامد تبدیل می شود که روی دندان ها و لثه ها سفت می شود و حذف آن در آینده دشوارتر می شود.

علائم التهاب لثه عبارتند از:

• لثه های متورم
  • رنگ لثه قرمز یا تیره می شود.
  • بوی بد دهان.
  • سهولت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن دندان ها
  • تضعیف ساختار لثه.
  1. پریودنتیت

پریودنتیت در نتیجه توسعه و پیشرفت التهاب لثه ایجاد می شود، زیرا به دلیل افزایش رشد عفونت های باکتریایی که بر لثه ها، استخوان های فک و بافت های مختلفی که دندان ها را به لثه متصل می کند، تاثیر می گذارد؛ باعث شل شدن و افتادن دندان ها می شود.

1. کمبود ویتامین

کمبود برخی از ویتامین ها مانند: ویتامین C و ویتامین K می تواند یکی از علل خونریزی لثه ها در هنگام مسواک زدن باشد که در ان مواقع، تحقیقات نشان می دهد هیچ مشکلی در نحوه تمیز کردن دندان ها و وجود عفونت های لثه وجود ندارد و تنها علت خونریزی لثه کمبود ویتامین می باشد.

در این موارد باید غذاهای غنی از ویتامین K مانند: سبزیجات، روغن زیتون، سویا و غذاهای غنی از ویتامین C مانند: مرکبات، آب میوه ها و …. را بیشتر مصرف کنید.

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

علت التهاب و خونریزی لثه

1. تغییرات هورمونی

زنان در دوران بارداری و سایر افراد هنگامی که وارد سنین بلوغ می شوند به دلیل تغییرات هورمونی که رخ می دهد، در معرض خونریزی لثه قرار می گیرند، زیرا در این دوران حساسیت لثه ها بیشتر می شود.

1. آلودگی به برخی بیماریها

برخی از انواع بیماری ها ممکن است باعث خونریزی لثه شوند، به عنوان مثال کسانی که سرطان خون دارند ممکن است بیشتر دچار خونریزی لثه شوند.

همچنین ابتلا به دیابت که بر توانایی بدن در جذب قندها از غذا تأثیر می گذارد، مستعد ابتلا به التهاب لثه و در نتیجه خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن می شود.

1. مصرف دارو

مصرف داروهای رقیق کننده خون که به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند، ممکن است یکی از دلایل خونریزی لثه ها در هنگام مسواک زدن باشد. رقیق کننده های خون شامل موارد زیر است:

• وارفارین (Warfarin)
  • آسپرین (Aspirin)
  • هپارین (Heparin)
  1. عوامل ژنتیکی

در برخی اختلالات ژنتیکی وجود دارد، مانند: هموفیلی که این اختلال نشان دهنده کمبود پروتئین های لازم برای لخته شدن خون است و منجر به خونریزی مداوم در تمامی نقاط بدن، از جمله خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن می شود. همچنین ساختار لثه های ضعیف می توانند یک بیماری ژنتیکی باشند.

1. برخی عادات بد و خطرناک

از جمله برخی عادات و اقداماتی که منجر به خونریزی لثه ها در هنگام مسواک زدن می شود موارد زیر است:

• سیگار کشیدن، زیرا لثه ها را ضعیف می کند و به آنها اجازه بازسازی یا بهبود نمی دهد.
  • روشهای دندانپزشکی نامناسب هنگام مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به شکل ناصحیح

روشهای پیشگیری و درمان خونریزی لثه

همانطور که مطالعه کردید، علت خونریزی لثه می تواند یکی از هشت مورد ذکر شده باشد، بهتر هست قبل از این که دچار خونریزی لثه شوید، برای جلوگیری از وقوع آن مراحل زیر را دنبال کنید، زیرا همین مراحل به شما در پیشگیری و درمان کمک می کند:

• حفظ نظافت و بهداشت دندان ها، مسواک زدن حداقل دو بار در روز (رعایت تعداد دفعات توصیه شده توسط پزشک)، استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها و استفاده از دهانشویه.
  • برای جلوگیری از خونریزی لثه، دندان های خود را خیلی محکم مسواک نزنید.
  • هر شش ماه یکبار یا سالانه به دندانپزشک مراجعه کنید تا از ایمنی لثه و دندان خود اطمینان حاصل کنید و در صورت التهاب لثه درمان صورت بگیرد تا به عفونت های پریودنتال تبدیل نشود.
  • از داروها و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دندانپزشک برای درمان عفونت باکتریایی استفاده کنید.
  • اگر لثه هایتان ملتهب و حساس هستند از مسواک های نرم استفاده کنید تا در هنگام مسواک زدن، درصد خونریزی لثه را کاهش دهید.
  • رعایت رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف قندها در صورت ابتلا به دیابت، به حفظ سلامت لثه در برابر عفونت ها کمک کنید.
  • از کشیدن سیگار خودداری کرده و میزان مصرف روزانه کافئین خود را کاهش دهید.
نخ دندان برای درمان خونریزی

درمان خونریزی لثه

خونریزی لثه یکی از دردناک ترین و خطرناک ترین مسائل پزشکی است که برای آگاهی از علت خونریزی لثه و درمان آن به یک کلینیک دندانپزشکی معتبر مراجعه کرده تا در اسرع وقت درمان را آغاز کنید.