علت اضطراب شدید یا به تعویق انداختن وقت دندانپزشکی چیست؟

برای بسیاری از افراد، رفتن به دندانپزشک تجربه ای ناخوشایند اما قابل کنترل است. برای دیگران، فقط فکر رفتن به دندانپزشک باعث اضطراب شدید می شود و آنها را به تاخیر انداختن یا اجتناب از درمان دندان سوق می دهد. متأسفانه، این رفتار می تواند به یک چرخه معیوب از درد دندان، مشکلات سلامتی، اضطراب بدتر و روش های پیچیده تر و پرهزینه تر دندان تبدیل شود.

اضطراب دندانپزشکی

علت اضطراب دندانپزشکی

اضطراب و فوبیای دندانی

ترس افراد از رفتن به دندانپزشک بسیار رایج است. هنگامی که ترس از دندان شدید است و افراد را به تأخیر یا لغو درمان سوق می دهد، این افراد ممکن است معیارهایی را برای فوبیای دندانی یا ادنتوفوبیا داشته باشند، که در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش چهارم به عنوان یک نوع فوبیا گنجانده شده است. دلایل و محرک های مختلفی برای اضطراب دندانی وجود دارد. برای برخی، آنها یک تجربه آسیب زا قبلی داشته اند. برای دیگران، آنها به شدت از سوزن می ترسند. از آنجایی که منشأ ترس می تواند از بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد، بسیار مهم است که ترس های خود را شناسایی کرده و آن را با دندانپزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی دیگر در میان بگذارید.

اگر اضطراب یا فوبیای دندانی را تجربه می کنید، در اینجا چند نکته برای اطمینان از حفظ سلامت دهان و دندان و دریافت مراقبت راحت از دندان آورده شده است.

پیشگیری از درد دندانپزشکی

بهترین راه برای جلوگیری از اعمال پیچیده دندانپزشکی و درد، مراجعه منظم به دندانپزشک است. دندانپزشک شما نه تنها مشکلات را تشخیص می دهد و به شما در جلوگیری از مشکلات آینده کمک می کند، بلکه به مدیریت سلامت دهان و دندان به عنوان بخشی از سلامت عمومی شما نیز کمک می کند. دهان شما دروازه ورود به بدن شماست. به عنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر در معرض ابتلا به پریودنتیت، نوعی بیماری استخوان و لثه هستند که می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. در واقع، مطالعات نشان داده اند که کنترل دیابت می تواند به کنترل سلامت لثه و استخوان کمک کند و بالعکس.

مدیریت درد

بسیاری از مردم از دندانپزشک می ترسند زیرا از درد می ترسند. راه های مختلفی برای مدیریت این مشکل در طول و بعد از درمان دندان وجود دارد. معمولا دندانپزشکان از بی حسی موضعی و موضعی استفاده می کنند. بی‌حسی موضعی یک ژل بی‌حس‌کننده است که می‌تواند به سهولت وارد کردن یک سوزن نازک برای ارائه بی‌حسی موضعی کمک کند. بی‌حسی موضعی در عرض چند دقیقه اثر می‌گذارد، معمولاً چند ساعت طول می‌کشد و فقط ناحیه‌ای را که دندانپزشک شما برای تکمیل این عمل نیاز دارد بی‌حس می‌کند. علاوه بر این، بسته به نوع روش، دندانپزشک شما ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را برای به حداقل رساندن درد و تورم پس از ویزیت شما توصیه کند: یخ، شستشوی دهان، داروهای مسکن بدون نسخه (مانند ایبوپروفن یا استامینوفن) یا نسخه دارو. پیروی از این دستورالعمل ها برای بهبودی شما بسیار مهم است.

پیشگیری از درد دندانپزشکی

مدیریت اضطراب

بسیار توصیه می شود که ترکیبی از گزینه های زیر را برای کاهش اضطراب دندانی قبل از در نظر گرفتن داروها بررسی کنید. تمرینات تمدد اعصاب مانند تنفس متمرکز و مدیتیشن می توانند با موفقیت ضربان قلب شما را کاهش دهند و به شما آرامش دهند. بسیاری از مردم آوردن حواس‌پرتی به صندلی دندان‌پزشکی را مؤثر می‌دانند. مثال‌ها عبارتند از هدفون برای موسیقی یا پادکست، و یک توپ کاهش استرس که می‌توان آن را با دستان خود فشار داد تا تنش در حین عمل کاهش یابد. علاوه بر این، برخی از بیماران با آوردن یک دوست یا یکی از اعضای خانواده به قرار ملاقات احساس راحتی می کنند. رویکرد دیگر، رفتار درمانی شناختی (که برای سایر اشکال فوبیا نیز استفاده می شود)، با هدف تغییر افکار و اعمال منفی است. با دندانپزشک یا متخصص مراقبت های بهداشتی دیگر مشورت کنید تا بدانید کدام گزینه برای شما بهترین است.

داروهایی برای کاهش اضطراب دندان

روش‌های مختلفی وجود دارد که دندانپزشک شما می‌تواند به کاهش اضطراب شما با داروها از طریق سطوح مختلف آرام‌بخش کمک کند. دندانپزشک شما ممکن است داروهای ضد اضطراب مانند دیازپام (والیوم) را تجویز کند که می توانید یک ساعت قبل از ویزیت برنامه ریزی شده دندانپزشکی مصرف کنید. دندانپزشک شما همچنین ممکن است آرامبخشی آگاهانه مانند اکسید نیتروژن (یا “گاز خنده”) را توصیه کند که می تواند به آرامش اعصاب کمک کند. شما همچنان بر عملکردهای بدن خود کنترل خواهید داشت و این دارو فقط در طول عمل استفاده می شود.

در نهایت، بیهوشی عمومی، که شما را به خواب عمیقی می‌برد، ممکن است برای جراحی‌های تهاجمی‌تر فک، یا برای کسانی که نیازهای ویژه یا اضطراب شدیدی دارند که از امکان مراقبت‌های معمول جلوگیری می‌کند، توصیه شود. برخی از این گزینه ها ممکن است بسته به سلامت پزشکی شما توصیه نشود، بنابراین حتماً به دندانپزشک خود در مورد شرایط سلامتی و داروهای خود بگویید.

کاهش اضطراب دندان

داروهایی برای کاهش اضطراب دندان

در نهایت، مدیریت اضطراب دندانی شما شامل ترکیبی از گزینه های بالا خواهد بود. با دندانپزشک خود صحبت کنید و دقیقاً توضیح دهید که چه چیزی شما را در مورد ویزیت عصبی می کند. دندانپزشک شما یک بررسی دقیق از تاریخچه پزشکی شما انجام می دهد تا ضمن در نظر گرفتن سلامت کلی شما، توصیه های ایمن ارائه دهد. و در آخر، حتی اگر دندان درد ندارید، به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید. این بهترین راه برای جلوگیری از تجربه های دردناک و روش های پیچیده تر و پرهزینه تر است.