برای عفونت دندان چه قرصی بخوریم؟

نوع آنتی بیوتیکی که پزشکان برای عفونت دندان توصیه می کنند به نوع باکتری عامل عفونت و اینکه آیا شما به پنی سیلین حساسیت دارید یا نه بستگی دارد. عفونت دندان که گاهی به آن دندان آبسه نیز می گویند، به دلیل عفونت باکتریایی باعث ایجاد یک چرک در دهان شما می شود. در ادامه به مقاله به بررسی برای عفونت دندان چه قرصی بخوریم؟ می پردازیم.

این عفونت ‌ها به خودی خود از بین نمی ‌روند، بنابراین اگر فکر می ‌کنید به عفونت دندان مبتلا هستید، مهم است که کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. اگر عفونت دندان درمان نشود، می تواند به فک یا سایر نواحی سر یا گردن شما سرایت کند.

عفونت دندان چیست؟

مراقبت های خانگی عفونت دندان

مراقبت های خانگی عفونت دندان

برای کاهش علائم می توانید کارهایی را انجام دهید:

برای رفع ناراحتی از مسکن های بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.

هنگام مسواک زدن از مسواک با سری نرم استفاده کنید.

از مصرف غذاهای خیلی سرد یا گرم خودداری کنید.

در جایی که دندان شما درد می کند، روی فک خود کمپرس سرد قرار دهید.

از شستشوی آب و نمک یا پراکسید هیدروژن رقیق شده استفاده کنید.

درمان پزشکی عفونت دندان

اگر عفونت دندان دارید، دندانپزشک ممکن است بسته به اینکه آبسه چقدر جدی باشد، یکی از درمان های زیر را توصیه کند:

اگر یک آبسه دندان ساده دارید، دندانپزشک شما یا متخصصی به نام اندودنتیست می‌ تواند با استفاده از روش های درمانی کانال ریشه دندان، جلوی عفونت را بگیرد.

اگر آبسه بزرگ باشد، ممکن است لازم باشد ابتدا قبل از انجام روت کانال، عفونت دندان تخلیه شود. دندانپزشک یا متخصص ریشه شما یک برش کوچک در لثه ایجاد می کند تا چرک خارج شود و سپس محل مورد نظر را با آب نمک شستشو می دهد.

پس از بخیه زدن دندان، دندانپزشک شما یک کلاه یا روکش را به عنوان لایه بالایی برای محافظت از دندان می گذارد و مطمئن می  شود که آبسه دیگری ندارید.

اگر دندان شما قابل درمان نباشد، ممکن است دندانپزشک شما نیاز به کشیدن آن داشته باشد، سپس آبسه را تخلیه کند تا دندان را خالی از عفونت کند.

انواع مختلف آبسه دندان چیست؟

انواع مختلف آبسه های دندانی به محل آن بستگی دارد.

سه نوع رایج عبارتند از:

آبسه پری آپیکال یک نوع آبسه در سر ریشه دندان است.

آبسه پریودنتال یک نوع آبسه روی لثه در کنار ریشه دندان است. همچنین ممکن است به بافت و استخوان اطراف دندان گسترش یابد.

آبسه لثه یک نوع آبسه کاملا روی لثه است.

علت عفونت دندان چیست؟

عفونت دندان معمولا ناشی از پوسیدگی دندان، آسیب دیدگی دندان، درمان های دندانپزشکی سابق است.

عفونت دندان می تواند باعث درد، حساسیت، تورم و … شود. در صورت عدم درمان، آنها همچنین می توانند به مناطق مجاور، از جمله مغز شما سرایت کنند.

اگر عفونت دندان دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا از گسترش عفونت جلوگیری کنید. شما باید مراقب هر گونه عفونتی در سر خود باشید، به خصوص در دهان خود زیرا نزدیک به مغز شما است. دندانپزشک احتمالاً یک آنتی بیوتیک برای کمک به کشتن باکتری های عامل عفونت دندان شما تجویز می کند.

کدام آنتی بیوتیک برای عفونت دندان بهتر عمل می کند؟

همه عفونت های دندان نیاز به آنتی بیوتیک ندارند. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است بتواند آبسه را تخلیه کند. سایر موارد ممکن است نیاز به ریشه دندان یا برداشتن دندان عفونی داشته باشد.

آنتی بیوتیک ها معمولا هنگامی که عفونت دندانتان شدید است یا عفونت دندانتان گسترش یافته است و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارید.

نوع آنتی بیوتیک مورد نیاز شما بستگی به نوع باکتری ایجاد کننده عفونت دارد. انواع آنتی بیوتیک، راه های مختلفی برای حمله به باکتری ها دارند. دندانپزشک شما می خواهد آنتی بیوتیکی را انتخاب کند که به طور موثر عفونت شما را از بین ببرد. آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین، آموکسی سیلین، بیشتر برای کمک به درمان عفونت دندان استفاده می شوند.

آنتی بیوتیکی به نام مترونیدازول ممکن است برای برخی از انواع عفونت های باکتریایی تجویز شود. گاهی اوقات با پنی سیلین تجویز می شود تا انواع بیشتری از گونه های باکتریایی را پوشش دهد.

در حالی که آنتی بیوتیک های پنی سیلین رایج برای عفونت دندان استفاده می شود، بسیاری از افراد به آنها حساسیت دارند. حتماً به دندانپزشک خود در مورد هرگونه واکنش آلرژیکی که در گذشته نسبت به داروها داشته اید، اطلاع دهید.

اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک دیگری مانند کلیندامایسین یا ازیترومایسین را مصرف کند.

چقدر و برای چه مدت باید قرص عفونت دندان را مصرف کنم؟

اگر عفونت دندانی دارید که نیاز به آنتی بیوتیک دارد، باید حدود یک هفته آنها را مصرف کنید. بسته به نوع آنتی بیوتیک، باید دو تا چهار بار در روز از آن استفاده کنید.

شما باید دستورالعمل نحوه استفاده و مدت زمان مصرف قرص را از دندانپزشک و یا متصدی داروخانه بپرسید. اگر در مورد نحوه مصرف دارو مطمئن نیستید، می توانید آن را در گوگل سرچ کنید.

به خاطر داشته باشید که ممکن است مجبور شوید چند دوره از آنتی بیوتیک ها را قبل از اینکه وارد سیستم شما شوند و شروع به عمل روی عفونت کنند، مصرف کنید.

همیشه دوره آنتی بیوتیک تجویز شده توسط دندانپزشک خود را به طور کامل مصرف کنید، حتی اگر علائم شما وجود نداشته باشند. اگر کل دوره مصرف دارو را نگذرانید، ممکن است برخی از باکتری ها زنده بمانند و درمان عفونت را دشوارتر می کند.

علل عفونت دندان

علت عفونت دندان چیست؟

کلیندامایسین برای عفونت دندان

کلیندامایسین آنتی بیوتیکی است که پزشکان برای درمان عفونت دندان تجویز می کنند، به ویژه اگر به پنی سیلین حساسیت دارید. برای اکثر افراد بی ‌خطر است اما ممکن است عوارض گوارشی ایجاد کند و باید در عرض 1 تا 2 روز شروع به کار کند.

عفونت دندان اغلب نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد. کلیندامایسین یک نوع آنتی بیوتیک است که برای درمان انواع عفونت های باکتریایی از جمله عفونت دندان استفاده می شود.

به طور کلی به عنوان یک آنتی بیوتیک خوراکی تجویز می شود، اما ممکن است برای عفونت های شدید دندان به کلیندامایسین داخل وریدی نیاز داشته باشید.

در صورت درمان نشدن، عفونت دندان می تواند به سرعت به نواحی دیگر سرایت کند، بنابراین مهم است که مطمئن شوید برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک را کاملاً درک کرده اید.

مزایای مصرف کلیندامایسین برای عفونت دندان چیست؟

آنتی بیوتیک های پنی سیلین، مانند پنی سیلین یا آموکسی سیلین، بیشتر برای درمان عفونت دندان استفاده می شوند. اگر به آنتی بیوتیک های پنی سیلین آلرژی دارید، کلیندامایسین می تواند مفید باشد.

همچنین این قرص در برابر انواع باکتری ها فعال است. این در مورد عفونت دندان که اغلب انواع مختلفی از باکتری ها را درگیر می کند، مهم است.

چقدر باید قرص کلیندامایسین را مصرف کنم؟

احتمالاً یک دوره هفت روزه کلیندامایسین برای عفونت دندان برای شما تجویز خواهد شد. در هر روز از آن هفت روز، احتمالاً باید هر شش ساعت یا بیشتر یک دوز مصرف کنید.

ممکن است یک یا دو کپسول در یک دوز وجود داشته باشد. حتماً دستورالعمل های ارائه شده همراه با نسخه خود را به دقت دنبال کنید.

می توانید کلیندامایسین را قبل یا بعد از غذا مصرف کنید. برخی از افراد هنگام مصرف کلیندامایسین دچار سوزش گلو می شوند، اما پیروی از دوز مناسب دارو با یک لیوان پر آب می تواند به شما در جلوگیری از این امر کمک کند.

آیا ممکن است به کلیندامایسین حساسیت داشته باشیم؟

واکنش های آلرژیک به کلیندامایسین بسیار نادر است. اگر در حین مصرف کلیندامایسین دچار هر نوع آلرژی شدید، با پزشک خود تماس بگیرید – زیرا این ممکن است نشانه حساسیت دارویی باشد. علائم معمولاً در عرض 30 دقیقه پس از مصرف دارو ظاهر می شوند و می توانند شامل مواردی نظیر تورم گلو، خس خس سینه، مشکل در تنفس یا بلع، تنگی نفس، استفراغ و اسهال باشد.

در حالی که خطر واکنش های حساسیت زا به کلیندامایسین کم است، مهم است که بدانید چگونه علائم را تشخیص دهید. آنافیلاکسی نوع نادری از آلرژی است که یک مورد اورژانس پزشکی است که نیاز به درمان فوری دارد.

آیا کلیندامایسین می تواند عوارض جانبی ایجاد کند؟

مصرف کلیندامایسین می تواند باعث ایجاد برخی عوارض جانبی شود، از جمله اسهال، حالت تهوع یا استفراغ و از دست دادن اشتها.

شما می توانید با رعایت یک رژیم غذایی ساده و ملایم در حین مصرف کلیندامایسین به کاهش حالت تهوع و استفراغ کمک کنید. از مصرف غذاهای تند که ممکن است معده شما را تحریک کند، خودداری کنید. مصرف یک پروبیوتیک، که ممکن است به ایجاد باکتری های مفید در روده شما کمک کند، همچنین ممکن است عوارض جانبی را به حداقل برساند.

اگر در حین مصرف کلیندامایسین دچار اسهال مکرر شدید، قبل از مصرف دوز دیگر با پزشک خود تماس بگیرید. در موارد نادر، مصرف کلیندامایسین می تواند خطر عفونت دندان را افزایش دهد.

آیا کلیندامایسین برای همه افراد بی خطر است؟

کلیندامایسین برای اکثر افراد، از جمله کسانی که باردار یا شیرده هستند، بی خطر است. اگر به نوزاد خود شیر می دهید، مراقب هرگونه علائم اسهال در کودک خود باشید.

قبل از مصرف کلیندامایسین، حتماً به پزشک خود در مورد هرگونه واکنش آلرژیک قبلی که به داروها داشته اید، اطلاع دهید. همچنین اگر مشکل گوارشی یا روده ای دارید که باعث اسهال می شود به دندانپزشک خود بگویید.