عفونت و آبسه دندان کودکان

خیلی از کودکان در سنین کم به دلیل ناآگاهی و یا عدم اهمیت والدین به بهداشت دهان و دندان، دچار عفونت های دهانی و یا آبسه دندانی می شوند. اگر دندان ترک یا حفره داشته باشد، باکتری ها وارد دندان می شوند و موجب تجمع چرک در جاهایی که عفونت وجود دارد می شود.

تیم حرفه ای دندانپزشکی rayadentalclinic در این مقاله به توضیح کامل عفونت و آبسه دندان کودکان پرداخته است و آماده ارائه خدمات برای درمان هرگونه آسیب دهانی و دندانی اطفال و بزرگسالان، کاشت و روکش دندان می باشد.

آبسه دندان حالتی است که مجموعه ای از چرک (آبسه) در دندان ها، لثه ها یا استخوانی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد (فک) تشکیل می شود. عفونت لثه و آبسه دندانی کودکان به علت تجمع باکتری در محل دندان و لثه اتفاق می افتد. اگر برای درمان عفونت دهان و دندان، اقدام نشود؛ آبسه و عفونت لثه تشدید می گردد.

عفونت و آبسه دندان کودکان

آبسه دندان و لثه

علائم عفونت و آبسه دندان و لثه

عفونت و آبسه دندان و لثه در هر سنی ممکن است ظاهر شود، علائم بارز آن شامل درد شدید در ناحیه دهان و فک، تورم لثه یا صورت و در برخی مواقع تب است. در مواقعی که دندان دچار عفونت و آبسه می شود به گرما، سرما و یا فشار نیز حساس می شود. لثه ها در برخی موارد قرمز و متورم می شوند. اگر برای درمان سریع عفونت و آبسه اقدام نکنید ممکن تا نواحی گوش، گردن و فک نیز گسترش یابد.

درمان عفونت و آبسه

برای درمان عفونت و آبسه دندان، معمولا بافت آلوده در دندان را برداشته و مایع چرک را تخلیه می کنند. در بسیاری از مواقع برای درمان این مشکل، آنتی بیوتیک تجویز می شود. ممکن است کودک شما به عصب کشی نیاز پیدا کنند و در برخی موارد نادر نیز به جراحی نیاز دارد.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که آبسه دندان به طور خود به خودی خوب نمیشود و حتما باید تحت معالجه و درمان متخصص دندانپزشک قرار بگرید. مصرف پاراستامول یا ایبوپروفن می تواند درد عفونت و آبسه دندان را کاهش دهد. درمان آبسه دندان نیاز به تخلیه چرکی دارد که در اطراف دندان ایجاد شده است. گاهی اوقات درمان های ریشه ای می توانند به مبارزه با عفونت لثه و دندان کمک کنند. اغلب بافت آسیب دیده از داخل دندان برداشته می شود و در بعضی موارد دندان نیاز به کشیدن دارد. اگر عفونت شدید باشد، دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند.

دندانپزشک کودک ممکن است داروهایی را برای معالجه تب، عفونت و درد دندان کودک تجویز کند. در برخی موارد نیز متخصص دندانپزشک اطفال قرص هایی را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک تجویز می کند که لازم است والدین تمامی دستورالعمل های مربوط به درمان کودک را دنبال نمایند.

خطرات آبسه دندان و لثه

آبسه دندان در اثر عفونت های باکتریایی در دهان ایجاد می شود، این عفونت ها می توانند به لثه، استخوان و سایر بافت های اطراف دندان آسیب دیده منتقل شوند. افرادی که بهداشت دهان و دندانشان ضعیف است، احتمالاً دچار آبسه دندان می شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف، بیشتر از سایرین دچار آبسه دندان شوند.

درمان آبسه دندان

درمان عفونت و آبسه دندان

سوالات متداول عفونت و آبسه دندان و لثه

بهترین راه برای درمان آبسه لثه چیست؟

درمان آبسه دندان نیاز به تخلیه چرکی دارد که در اطراف دندان ایجاد شده است و در برخی موارد بافت آسیب دیده از داخل دندان برداشته می شود. گاهی اوقات دندانپزشک با تجویز دارو و قرص های لازم، از شدت گرفتن عفونت در دندان و لثه جلوگیری می کند. ممکن است دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب بیشتر، دندان عفونت کرده را بکشد.

تجمع چرک در لثه چقدر برای کودک خطرناک است؟

در صورت عدم درمان ، چرک حاصل از ورود باکتری ها به دندان، می تواند وارد جریان خون شده و باعث مسمومیت خون شود. علائمی مانند درد، تب و خستگی نیز بسته به اندازه تجمع چرک مربوطه در دندان ممکن است رخ دهد.

چه مدت طول می کشد آبسه در دهان بهبود یابد؟

مدت زمان بهبودی برای آبسه در دهان به تشخیص فردی دندانپزشک بستگی دارد: یک آبسه سطحی اغلب پس از یک عمل کوتاه و چند روز رسیدگی مداوم، بهود می یابد؛ برای آبسه های بزرگتر و عفونت های دندانی شدیدتر که در اعماق بافت ایجاد می شود، درمان با جراحی ، تخلیه زخم و …زمان طولانی تری را باید سپری کند.

آیا امکان وارد شدن مایع چرک به مغز وجود دارد؟

اگر این امر باعث جمع شدن چرک در نوعی حفره در بافت مورد نظر شود، پزشکان از آبسه مغز صحبت می کنند. عوامل بیماری زا بیشتر باکتری ها هستند. در بسیاری از موارد، میکروب ها از طریق دیگری مانند عفونت از راه (گوش، بینی، ریشه دندان) به مغز وارد می شوند.

چه مدت طول می کشد تا آنتی بیوتیک اثر کند؟

اگر بعد از عفونت باکتریایی، دندانپزشک آنتی بیوتیک برای شما تجویز کند و شروع به مصرف آن کنید، به طور معمول آنتی بیوتیک خیلی سریع اثر می کند، از آنجا که به صورت تشخیص پزشک استفاده می شود، بیماری اغلب سریعاً مهار می شود و در بسیاری از بیماران که عفونت در دندان و دهان آن ها شدت گرفته است، مصرف انتی بیوتیک الزامی است.

جلوگیری از عفونت و آبسه دندان

دندانپزشک اطفال برای تشخیص عفونت و آبسه دندان معمولاً براساس علائم و نتایج معاینه فیزیکی تصمیم گیری می کند.  عکسبرداری با اشعه ایکس یا توموگرافی کامپیوتری (CT) از صورت می تواند تشخیص دندانپزشک را تأیید کند.

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت های شدید و آبسه دندان، رعایت بهداشت منظم دهان و دندان است. خیلی از کودکان به دلیل اهمیت ندادن والدین، از مسواک و نخ دندان استفاده نمی کنند که می تواند عامل مهمی در آبسه کردن دندان باشد.

جلوگیری از عفونت دندان

جلوگیری از عفونت و آبسه دندان

سخن آخر

بهتر است کودکان خود را هر چندماه یکبار برای بررسی سلامت دندان ها و لثه به کلینیک های تخصصی و معتبر دندانپزشکی اطفال ببرید تا در صورت مشاهده حفره هایی در لثه و دندان، از ورود و تجمع باکتری ها جلوگیری نمایید.