شاید تا به حال کلمه بریج دندان را نشنیده باشید و از کاربردهای آن در دهان و دندان چیزی ندانید. در این مقاله نکاتی را در مورد بریج دندان و اهمیت و کاربرد آن و همچنین طول عمر بریج دندان، بیان می کنیم.

چرا به پل یا بریج دندان احتیاج دارم؟

این سوالی است که شاید برای خیلی هایتان پیش بیاید و از اهمیت بریج دندان خبر نداشته باشید، هنگامی که شما طی اتفاقات مختلفی دندان هایتان را از دست می دهید، دندان پزشک به شما بریج دندان را پیشنهاد می کند. در واقع بریج، یک پل و یک دندان جایگزین است که به طور سفارشی ساخته می شود و  فضایی از دهان را که یک یا چند دندان افتاده و از بین رفته را پر می کند.

این پل می تواند نیش دندان شما را ترمیم کند و به حفظ فرم طبیعی صورتتان کمک می کند تا دیگر از لبخند زدن و صحبت کردن در اجتماع خجالت نکشید و نگران دیده شدن دندان هایتان نباشید.

همچنین قابل ذکر است که دندان پزشک شما بر اساس نیازهای خاص شما، می تواند توصیه کند که کدام نوع از پل برای دندان شما مناسب تر است.

مزایای بریج دندان

اهمیت بریج دندان

اهمیت بریج دندان

دندان از دست رفته یک مسئله جدی در دهان است زیرا دندان ها در کنار هم به خوبی عمل می کنند و هنگامی که شما دندان خود را از دست می دهید، دندان های اطراف ممکن است به سمت فضای خالی کج شوند. همچنین دندان هایتان در فک مخالف نیز ممکن است به سمت بالا یا پایین به داخل فضا تغییر مسیر دهند.

این موضوع می تواند روی نیش دندان شما تاثیر بگذارد و فشار بیشتری را بر روی دندان ها و مفاصل فک شما وارد کند که بعد از مدتی باعث درد و آسیب می شود.

یکی دیگر از موضوعاتی که اهمیت بریج دندان را نشان می دهد این است که، تمیز کردن دندان هایی که تغییر حالت داده اند یا از بین رفته اند نیز به مراتب سخت تر می شود و این موضوع باعث خطر بیشتر در پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود.

طول عمر بریج دندان

معمولا دندان پزشکی های مختلف، نظرات متفاوتی را در مورد طول عمر بریج دندان ارائه می دهند. پل های دندان پزشکی اغلب حدود پنج تا هفت سال عمر می کنند و در بعضی از انواع خاص می تواند بیش از 10 سال دوام داشته باشد.

اما به طور کلی با رعایت بهداشت دهان و دندان، اکثر بریج دندان می توانند حتی بیشتر از 10 سال عمر کنند، زیرا پل های دندانی، پتانسیل ماندگاری بالایی دارند و با کمی مراقبت از آن تا سال ها برایتان کار خواهد کرد.

طول عمر پل های دندان پزشکی با توجه عادت های تمیز کردن آن ها و هزینه و زمان لازم برای تعبیه آن، بستگی دارد. بنابراین اگر از بریج دندان خود به خوبی مراقبت کنید شاید دیگر تا ده سال لازم نباشد نگران تعویض و از بین رفتن آن باشید.

افزایش طول عمر بریج دندان

طول عمر بریج دندان

راه های افزایش دوام و ماندگاری بریج دندان

برای جلوگیری از خرابی پل دندان پزشکی، می توانید با انجام راهکارهای زیر، عمر بریج دندان خود را بالا ببرید.

  • با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف غذاهایی که فشار زیادی بر پل های دندان می آورد، طول عمر بریج دندان خود را افزایش دهید.
  • به توصیه دندان پزشکان، استفاده بیشتر از میوه، سبزیجات و فیبر به سلامتی دهان و دندان کمک می کند.
  • همچنین بیمارانی که از بریج دندان استفاده می کنند باید از مصرف غذاهایی که شیرینی و نشاسته زیادی دارد، خودداری کنند زیرا این امر موجب پوسیدگی دندان ها می شود.
  • از خوردن آجیل، پاپ کورن، آب نبات های سفت، جویدن و سایر میان وعده های چسبنده و سفت پرهیز کنید. این مواد غذایی هنگام جویدن، فشار زیادی را بر روی پل های دندان وارد می کند.
  • با مراقبت های عمومی از دندان، مانند رعایت بهداشت دهان و دندان به طور منظم و مداوم، طول عمر بریج دندانتان را افزایش دهید.
  • با استفاده از نخ دندان، از روکش و سطح بیرونی پل های دندان خود مراقبت کنید. اما با مسواک زدن از پوسیدگی دندان های مجاور جلوگیری می کنید.

نکته آخر در رابطه با راه های افزایش طول عمر بریج دندان، این است که لازم است به یاد داشته باشید که این پل دقیقا مانند دندان های طبیعی شما، احتیاج به نظافت و مراقبت دارد.

نحوه نصب پل ثابت

بریج ثابت به این معنی است که دندان پزشک شما از دندان های طبیعی موجود در دو طرف دندان (یا دندان های) از دست رفته تان، برای نگه داشتن بریج دندان کمک می گیرد. قرار دادن یک پل در دهان معمولا بیش از یک جلسه دندان پزشکی طول می کشد.

در اولین مراجعه شما، دندان پزشک دندان ها را در دو طرف فضای خالی آماده می کند که بریج را بتواند به آن ها وصل کند. سپس دندان پزشک تصویری از دندان و فضای خالی آن می گیرد و اطلاعات لازم را به آزمایشگاه دندان پزشکی ارسال می کند که تکنسین های آزمایشگاه از دستورالعمل های دندان پزشک پیروی می کنند و پل مخصوص دندان شما را می سازند.

همچنین دندان پزشک تا زمانی که پل دائمی دندانتان آماده شود، یک پل موقتی برای محافظت از دندان های طبیعی شما در فضای خالی قرار می دهد. هنگامی که پل دائمی آماده شد، دندان پزشک آن را به دندان های آماده شده شما تنظیم می کند و در فضای دندان از بین رفته شما قرار می دهد.

این بریج دائمی است و بدون خواست دندان پزشک از دهان شما خارج نمی شود و می توانید با خیال راحت غذا بخورید و صحبت کنید.

نصب پل ثابت

نحوه نصب پل ثابت

جنس بریج دندان چیست؟

پل های دندان، از فلز، سرامیک یا ترکیبی از این دو ساخته می شوند. فلز مورد استفاده می تواند آلیاژ فلزات پایه مانند کبالت و کروم، پالادیوم، نقره یا طلا باشد. درواقع بریج دندان داروی دو بخش فریم فلزی و بخش بیرونی چینی ساخته می شود.

جمع بندی

اگر دندان هایتان را به هر دلیلی از دست داده اید و نمیتوانید به راحتی در جمع ها حضور پیدا کنید، یا نظرتان را بیان کنید و از دیده شدن دندانتان خجالت می کشید، استفاده از بریج دندان یکی از بهترین راه های پوشاندن فضای خالی دندان از دست رفته است.

بریج دندان همانند سایر دندان هایتان عمل کرده و در صورت رسیدگی دائمی و رعایت نکات بهداشتی می توانید تا چندین سال با خیال راحت از آن استفاده کنید. در صورت داشتن سوالات بیشتر در رابطه با بریج دندان و هزینه آن به سایت rayadentalclinic مراجعه کنید و با ما تماس بگیرید.