شرایط ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی بسیاری از مشکلات مربوط به دندان ها و فک ها را درمان می کند و نتیجه و تاثیر ارتودنسی بر ظاهر لبخند، تنظیم دندان ها و … ارتودنسی را به تجربه ای ارزشمند برای هر فردی تبدیل می کند. ترتیب دندان های فک بالا همیشه برای بیماران از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و بسیاری از افراد به دلیل ظاهر نامطلوب سیم های ارتودنسی، براکت و … به دنبال بهترین روش درمان دندان با ارتودنسی هستند، بنابراین در این مقاله به توضیح کامل شرایط ارتودنسی فک بالا می پردازیم.

انواع ارتودنسی دندان

انواع ارتودنسی برای درمان دندان

انواع ارتودنسی دندان

اگر می خواهید برای درمان دندان های خود از بریس دندان استفاده کنید یا قصد دارید دندان های خود را با براکت درمان کنید و از شرایط ارتودنسی فک بالا اطلاعاتی ندارید؛ در این مقاله به توضیح و بررسی انواع بریس های دندانی می پردازیم که بتوانید با خیال راحت یکی از آن ها را برای خود و فرزندانتان انتخاب کنید.

  • بریس های فلزی سنتی

رایج ترین نوع بریس، ارتودنسی های فلزی سنتی می باشند. بریس های سنتی تماما از فلز ساخته می شوند که به همین دلیل بین همه بریس ها، بریس های فلزی کم هزینه ترین و اغلب سریع ترین و موثرترین روش درمان هستند.

  • بریس سرامیکی

این نوع ارتودنسی به این دلیل سرامیکی نامیده می شوند که بریس هایی که به دندان متصل می شوند از مواد سرامیکی رنگ روشن ساخته شده اند تا مشابه رنگ دندان ها دیده شوند. سیم های مورد استفاده در بریس های سرامیکی معمولاً فلزی هستند یا از رنگ روشن خاصی ساخته شده اند.

رنگ متمایز بریس های سرامیکی آن را به یکی از انواع بریس هایی تبدیل می کند که به راحتی روی دندان ها مشاهده نمی شوند و به همین دلیل برای خیلی از بیماران خوشایند می باشد. اما این امر هزینه دارد، زیرا بریس های سرامیکی گران هستند و باید با دقت تمیز شوند تا رنگ آنها تغییر نکند. شایان ذکر است که بریس های سرامیکی به حرکت سریع تر دندان ها در موقعیت صحیح خود، کمک می کند.

  • ارتودنسی لینگوال یا نامرئی

یکی از انواع ارتودنسی که برخی ممکن است به دلیل مسائل کاری و یا حضور در اجتماع، ترجیح دهند از آن استفاده کنند؛ ارتودنسی نامرئی یا لینگوال است که به دلیل اینکه کاملاً در پشت دندان پنهان شده اند، به اصطلاح بریس های زبانی یا بریس های نامرئی گفته می شود. این نوع از بریس ها به قسمت داخلی دندان متصل شده و قابل مشاهده نیستند.

اما این نوع از بریس ها همانطور که دارای مزایای فوق العاده ای هستند، دارای معایبی نیز می باشند که باید قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب آن بدانید، زیرا تمیز کردن کامل ارتودنسی نامرئی دشوار است و همچنین نسبت به سایر بریس های دندانی، گران تر است و برای همه بیماران مناسب نیست، اما اگر شرایط ارتودنسی لینگوال را داشته باشید، ممکن است زمان بیشتری طول می کشد تا به نتایج دلخواه برسید.

  • ارتودنسی شفاف

این نوع ارتودنسی شامل یک قالب کامل شفاف است که مخصوص دندان های بیمار طراحی می شود و هر دو هفته یکبار تعویض می شود و تقریباً کل زمان درمان با ارتودنسی به حدود 18 تا 30 قالب مختلف نیاز دارید که هر چند هفته یکبار با تغییر فاصله بین دندانها به دلیل حرکت دندانها از محل سابق خود، تعویض می شود.

اگرچه این نوع ارتودنسی تقریبا شفاف است و مورد توجه دیگران قرار نمی گیرد، اما می تواند برای بعضی ها گران باشد و همچنین برای همه موارد مناسب نیست و ممکن است زمان بسیار زیادی طول بکشد تا به نتایج دلخواه برسید.

لبخندی زیبا با ارتودنسی

مراحل ارتودنسی فک بالا و پایین

اهمیت ارتودنسی دندان

بعد از آشنایی با انواع بریس هایی که فرد می تواند از آن ها استفاده کند، اکنون باید به اهمیت و مزایای استفاده از انواع مختلف بریس ها، یعنی اهداف استفاده از آنها، توجه داشته باشیم.

ارتودنسی نوع خاصی از ابزار درمان دندان است که دندانپزشکان برای بسیاری از اهداف زیبایی و پزشکی از آن استفاده می کنند. مهمترین اهدافی که دندانپزشکان از ارتودنسی برای دستیابی به آنها استفاده می کنند عبارت اند از:

  • ارتودنسی دندانها را به تدریج از جای خود حرکت می دهد تا در موقعیت صحیح خود و در یک راستا قرار بگیرند.
  • بهبود انسداد فکها و دندانهای فک بالا و فک پایین بر روی یکدیگر.
  • گسترش فکها یا بازگرداندن موقعیت دندانهای جلویی برجسته به سمت عقب.

نگهداری و نظافت ارتودنسی

پس از نصب بریس ها، بهتر است مراحل و نکات زیر را دنبال کنید تا بریس ها در برابر هرگونه آسیب محافظت شوند و بتوانید به نتایج مورد نظر خود در یک دوره سریعتر برسید:

  1. از خوردن غذاهایی که ممکن است به لثه ها و دندان های شما بچسبند، اجتناب کنید؛ مانند: آب نبات سفت، ذرت بوداده و آدامس.
  2. از مصرف قندها و نوشابه های مختلف خودداری کنید زیرا ممکن است به مینای دندان آسیب برساند.
  3. از قرارهای ملاقات دندانپزشک خود غافل نشوید و همیشه به موقع به پزشک مراجعه کنید.
  4. بعد از هر وعده غذایی دندان های خود را با مسواک، خمیر دندان، نخ دندان یا خلال دندان که مخصوص ارتودنسی طراحی شده است، تمیز کنید.

مرحله نهایی دوره درمان ارتودنسی

پس از برداشتن بریس ها و گرفتن نتیجه مطلوب، آخرین مرحله ای که درمورد شرایط ارتودنسی فک بالا، نباید از آن غافل شد، مرحله تثبیت است و در اینجا ابزار خاصی به نام نگهدارنده دندان طراحی شده است که پس از اتمام بریس ها، روی دندان ها گذاشته می شود. از نگهدارنده دندان برای جلوگیری از بازگشت دندان ها به محل سابق خود و ثابت نگه داشتن آنها استفاده می شود.

دو نوع نگهدارنده دندان شناخته شده است:

  • نگهدارنده های متحرک دندان: معمولاً به شکل سیم های فلزی یا قالب پلاستیکی هستند که می توانند در هر زمان پوشیده یا برداشته شوند.
  • نگهدارنده های ثابت دندان: این نوع از نگهدارنده ها معمولاً با چسب پشت دندان ها وصل می شوند و موثرتر از نگهدارنده های ثابت هستند.

اغلب بزرگسالان برای حفظ نتایج باید مادام العمر از نگهدارنده دندان استفاده کنند، اما جای نگرانی ندارد زیرا با گذشت زمان فرد به نگهدارنده عادت می کند و آن را بدون هیچ گونه درد یا ناراحتی در دهان خود قرار می دهد.

اصلاح دندان ها با ارتودنسی

درمان دندان با ارتودنسی

سخن آخر شرایط ارتودنسی فک بالا

ارتودنسی یکی از مطمئن ترین و قدیمی ترین راه های درمان دندان های نامرتب، بهم ریخته و با فواصل زیاد است که می توانید یکی از انواع ارتودنسی را متناسب با نوع ایرادات دندانی، مدت زمان درمان، شغل و … انتخاب کنید و از لبخند زیبای خود و فرزندانتان لذت ببرید.